3.5.2017

”Se olisi hullua!” – Ferrari-pomot: V12 voi olla hybridi, ei turbo

Ferrari 812 Superfast

Ferrarin V12-moottoreiden tulevaisuudessa siintävät hybridit, eivät turboahtimet.

Ferrarin ja Fiatin värikäs pääjohtaja Sergio Marchionne on jälleen avannut sanaisan arkkunsa. Tällä kertaa aiheena oli superautovalmistajan lippulaivojen kohtalo kiristyvien päästönormien aikana. Geneven autonäyttelyssä esitelty 812 Superfast luottaa EU6B-rajojen mukaiseen vapaasti hengittävään 6,5-litraiseen V12-moottoriin, josta saadaan irti 800 hevosvoimaa.

– Meillä on aina V12. Moottorikehityksen päällikkömme sanoi, että olisi aivan hullua laittaa V12:een turboahdin, joten vastaus sillä saralla on ei. Se tulee olemaan vapaasti hengittävä hybridijärjestelmällä, Marchionne torjuu huhut downsizingista, turboahtamisesta tai jopa lopettamisesta koskien yhtiön lippulaivamalleja.

Edes hybridijärjestelmä ei ole Ferrarille pelkästään hiilidioksidirajojen vuoksi.
– Hybridin ja sähköjärjestelmien tarkoitus tällaisessa autossa ei ole se perinteinen. Emme tähtää kahteen maaliin. Tällä haetaan parempaa suorituskykyä radalla.

Ferrarin tekninen johtaja Michael Leiters täsmentää kommentteja.
– Emme halua lopettaa tuotantoa ja pienten valmistajien sopimus sallii meidän jatkavan.

Leitersin mukaan 812 Superfast selvittää EU6B-päästörajat "reilusti", rajojen ollessa voimassa vielä neljä vuotta. Osana suorituskykyä hän mainitsee 350 barin paineella toimivan polttoaineen suihkutusjärjestelmän, joka pienentää pienhiukkaspäästöjä kylmällä moottorilla.

– EU6C-päästörajat tulevat olemaan haaste, mutta meillä on ratkaisu. Sen jälkeen tulee ULEV-rajoitus (Ultra-Low-Emission Vehicle) vuonna 2021, johon pääsemme hybridi-V12-voimalinjalla.

Viime kesänä toisen italialaisen superautovalmistajan, Lamborghinin, uusi pääjohtaja ja entinen Ferrari-mies Stefano Domenicali kommentoi, että V12 ei ole poistumassa myöskään härkämerkin valikoimasta mihinkään.

Lähde: Autocar Kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat