Vielä virtaa! – Lotus Elise Race 250
Vaikka Lotus on jo hahmotellut Elisen korvaamista, se ei ole mikään syy hidastaa.
Lotus Elise Race 250 on eräs äärimmäisimmistä versioista Hethelin tutusta urheiluautosta. Hakiessaan äärimmäistä suorituskykyä rata- ja kilpakäyttöön Lotus on jälleen lisännyt keveyttä ja kehittänyt kilpailuominaisuuksia edelleen.
Painonsäästöä on haettu vaihtamalla akku litiumioniseen kilpailuakkuun (10 kilogrammaa), istuimet hiilikuituisiin FIA-hyväksyttyihin kilpapenkkeihin (6 kilogrammaa kappale) ja ultrakevyillä taotuilla vanteilla. Tuulilasi on puolestaan valmistettu polykarbonaatista.
Lisävarusteinen Carbon Aero Pack muuttaa auton ilmanohjaimet hiilikuituisiksi, säästäen vielä 10 kilogrammaa. Vakiovarusteisiin kuuluu puolestaan keulan turvakaaret, palosammutin ja päävirtakytkin. Jopa auton ajovalot on korvattu hiilikuituisilla peitelevyillä, joten Lotus on tosissaan Elise Race 250:n kanssa.
Mekaanisesti ahdettu 1,8-litrainen nelisylinterinen on Lotus Elise Cup 250:stä tutussa virityksessä, eli tehoa kevyeeseen kisapeliin löytyy 246 hevosvoimaa kierroksilla 7 200 1/min.
Kiitos lukuisten muutosten Lotus Elise Race 250 on valmistajan mukaan Hethelin testiradalla 0,5 sekuntia kierrokselta nopeampi kuin Elise Cup 220 R. Kyseessä on myös nopein Elisen kilpailuversiolle mitattu aika.
Lähde ja kuvat: Lotus
- Lotus Elise Cup 250 – lisää tehoa, lisää keveyttä
- Koeajossa: upea Lotus Elise
- Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys
- Väkevä ja äänekäs britti – Lotus Evora 400