4.10.2021

Volvon nahkasisusta jää historiaan – poistuu lopulta kokonaan

Volvo C40 Recharge interior

Volvon nahkasisusta tulee poistumaan valikoimista kokonaan yksi malli kerrallaan. Tämän trendin aloittaa C40 Recharge.

Muutoksen tuulet puhaltavat autoalalla monestakin suunnasta. Volvon nahkasisusta on ollut jo vuosia jonkinlainen käsite alalla ja tuoreimpien polttomoottori-Volvojen lisähintainen nappanahka on ihanan pehmeää ja kimmoisaa. Se tulee kuitenkin jäämään historiaan poistumalla valikoimista hiljalleen, ja lopulta kokonaan, kestävän kehityksen kääntyessä valtavirtaan.

Tämä muutos alkaa pian kun Volvon seuraava täyssähkömalli C40 Recharge ehtii kauppoihin. Siihen ei tule saataville nahkaa ollenkaan. Moottori ehti jo ottaa uutuudesta kylmätyypit ja mainitsikin tuossa yhteydessä uusista kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista, kuten kierrätysmuovista ja villakuiduista.

Muotialalla on jo toimijoita, jotka ovat hylänneet eläimennahkasta valmistetut materiaalit kokonaan. Autoala seuraa aina hieman perässä äärimmäisen monimutkaisten kokonaisuuksien vuosia kestävien kehitysprosessien johdosta, mutta muutos on selvä.

Jo nyt esimerkiksi Audi, BMW, Land Rover ja Tesla tarjoavat mahdollisuuksia välttää eläinperäistä nahkaa. Ainakin toistaiseksi keinononahka on kovin yleinen korvike, mutta myös raikkaampaa yritystä on havaittavissaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvon nahkasisusta historiaan

Volvo on kuitenkin ottanut vielä edellä mainittuja jyrkemmän kannan. Ruotsalaisvalmistaja on ilmoittanut, että se ei tule tarjoamaan nahkaa edes vaihtoehtona mihinkään autoistaan. Tämä muutos tapahtuu kuitenkin hitaasti aina mallien uusiutuessa ja tavoiteaika on tällä hetkellä vuosi 2030.

Tämä muutos on eettisyyden lisäksi myös yksinkertaisesti markkinatalouden ajama. Ruotsalaisvalmistaja uskoo asiakkaiden haluavan tulevaisuudessa juurikin tätä ja yhtiön johto kertoi asiasta avoimesti Bloombergin haastattelussa.

– Näemme asiakkaidemme odotusten jo muuttuvan. He muuttavat muodin ja tavaroiden ostokäyttäytymistään. He haluavat tietää enemmän sekä käytetyistä materiaaleista että miten ne on hankittu. Ihmiset ovat selvästi enemmän tietoisia ilmastonmuutoksesta ja se vaikutuksista planeetallemme, sanoo Volvon suunnitelujohtaja Robin Page.

Niin sanotun vegaanisen nahan, eli keinonahan, markkinan odotetaan kasvavan valtavasti jo tulevien vuosien aikana. Volvo haluaa käyttää autoissaan vuoteen 2025 mennessä jo neljänneksen kierrätys- tai luonnonmukaisia materiaaleja. Samalla se aikoo vaatia suorilta toimittajiltaan 100 prosenttisesti uusiutuvan energian käyttämistä.

Kuluttajille ei jatkossa riitä vain tieto lopputuotteesta, vaan he vaativat myös läpinäkyvyyttä koko tuotannon osalta. Tähän kuuluu myös kestävän kehityksen mukainen hankinta.

Uusia mahdollisuuksia

Volvo etsii mielenkiintoisia vaihtoehtoja nahan korvaamiseksi. Ehkä oikea vastaus ei olekaan keinonahan käyttö, vaan uudenlaisten ja jopa parempien vaihtoehtojen tutkiminen.

Ruotsalaisvalmistaja esittelee jo C40 Rechargen myötä uuden villasekoitekankaan, jolla tavoitellaan tuotannon läpinäkyvyyttä ja eläimien hyvinvoinnin varmistamista. Toinen esimerkki Volvon tarjoamista vaihtoehdoista on hieman mokkanahan kaltainen kierrätyspolyesteristä valmistettu Microtech-kangas. Lisäksi autoissa esiintyy kestävästi hankitulla pellavalla päällystettyjä pintoja.

Nordico on eräs uusista Volvon käyttämistä materiaaleista. Se valmistetaan kuiduista, joita tehdään kierrätetyistä muovipulloista, Suomen ja Ruotsin kestävästi hoidettujen metsien puujätteestä sekä uudellenkäytetyistä viinipullojen korkeista.

– Nahalle on olemassa korkealuokkaisia vaihtoehtoja, kommentoi Page.

Tässäkin suhteessa näkemykset ovat muuttuneet. Kauan sitten ylellinen, lämmin ja pehmeä plyysi korvasi lähinnä käytännöllisenä materiaalina koetun nahan hintavien autojen sisätiloissa. Pian nahka teki kuitenkin paluun ja kaikki muu koettiin vähemmän ylellisenä.

Nykyään mielipiteet ovat muuttumassa. Kasvisruokailun on entistä yleisempää ja samalla eläinperäisten nahkamateriaalien suosio laskee kuin lehmän häntä. Asiaan vaikuttaa myös ympäristötietoisuus, sillä Pagen mukaan karja aiheuttaa noin 14 prosenttia kaikista maailman kasvihuonepäästöistä.

– Tavoitteemme on käyttää kierrätettyjä luonnonmateriaaleja, sillä silloin kestävä kehitys on viety pisimmälle, jatkaa Page.

Kuva: Volvo, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat