13.12.2015 Ajoneuvot Vuoden ekoauto on Seat Mii – Volkswagen Groupille yllättäen kiitosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen paras ekoauto valittiin 46 auton joukosta Tekniikka elämää palvelemaan ry:n järjestämässä kisassa. Vuoden ekoautoehdokkaat arvioitiin neljässä ryhmässä, joista kustakin valittiin vuoden ekoauto. Pienten autojen seitsemän ehdokkaan joukosta paras oli SEAT Mii Ecofuel, joka oli myös kokonaisvalinnan paras auto. Suurten autojen Vuoden ekoauto -nimike myönnettiin Volkswagen Caddy Maxi TGI:lle. Lisäksi arvioitiin keskikokoisten autojen ryhmä sekä muiden autojen ryhmä. Niissä parhaina palkittiin Škoda Octavia ja Tesla Model S. Suomen kokonaisuutena paras ekoauto valittiin ryhmien parhaiden autojen joukosta Tekniikka elämää palvelemaan ry:n hallituksen äänestyksessä. Valinta perustui yhteispisteisiin, jotka saatiin yhdeksän ympäristöominaisuuden, kahden talousominaisuuden ja kahden käytännöllisyysominaisuuden perusteella sekä muihin arvioituihin näkökohtiin. Vahvimmat kandidaatit olivat kaikista ehdokkaista korkeimmat ympäristö- ja yhteispisteet saavuttanut Volkswagen Caddy Maxi TGI sekä kaikista ehdokkaista toiseksi korkeimmat ympäristö- ja yhteispisteet saavuttanut SEAT Mii Ecofuel. Niiden välinen kokonaispiste-ero oli pieni. Tämä oli ensimmäinen kerta Suomen ekoauto -valinnan historiassa, kun valituksi tuli metaanikäyttöinen auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Energiankäyttö ja ympäristön kuorma huomioidaan Suomen vuoden ekoauton ympäristökriteerit huomioivat kokonaisvaltaisesti uusiutuvan ja uusiutumattoman energian sekä auton ympäristökuormituksen. Ekoauton tulee pystyä käyttämään aurinko- tai tuulienergiaperäistä sekundäärienergialähdettä ja auton tulee pystyä kulkemaan puhtaalla käyttövoimalla eli sähköllä, vedyllä tai metaanilla, joille EU:n puhtaiden käyttövoimien infrastruktuuridirektiivi (2014/94/EU) edellyttää tankkausinfrastruktuurin rakentamisen. Lisäksi ekoautojen tulee olla raakaöljyriippumattomia; niiden pitää pystyä kulkemaan sataprosenttisesti vaihtoehtoisella käyttövoimalla, mutta ne saavat olla polttoainejoustavia, eli kulkea lisäksi bensiinillä tai dieselöljyllä. Kaikkiaan 46 virallisten automaahantuojien mallistossa olevaa tai ollutta henkilöautoa 17 eri automerkiltä läpäisi nämä kriteerit. Suomen vuoden ekoauton valinta viettää tänä vuonna 20. juhlavuottaan. Tänä vuonna ensimmäisen kerran valinnasta vastasi tekniikan ja ympäristönsuojelun asiantuntijajärjestö Tekniikka elämää palvelemaan ry, aiemmin siitä ovat vastanneet 18 kertaa Motiva ja kerran Tuulilasi-lehti. SEAT Mii Ecofuel - Suomen vuoden ekoauto SEAT Mii Ecofuel on miniautojen luokkaan (A) kuuluva metaaniauto, joka on rekisteröity neljälle. Mii Ecofuel on halvin sekä puhtaiden käyttövoimien autoista että kaikista vaihtoehtoisten energialähteiden käyttöön pystyvistä henkilöautoista Suomen markkinoilla, joten se tarjoaa kuluttajille edullisimman vaihtoehdon siirtyä puhtaiden käyttövoimien käyttäjiksi. Sillä on alin valmistuksen energiankulutus muutaman muun auton kanssa, alin energian kokonaiskulutus, alimmat elinkaaren kasvihuonekaasupäästöt ja alin kivihiilen ja turpeen kulutus. SEAT Mii Ecofuelin valintaa Suomen vuoden ekoautoksi luonnehditaan Tekniikka Elämää Palvelemaan ry:n raportissa seuraavasti: "se on pieni ja siten sekä kulutukseltaan että päästöiltään erityisen hyvä auto ja poikkeuksellisen hyvin ekoautoimagon täyttävä. Se on mahdollisimman yksinkertainen polttomoottoriauto, joka on tarkoitettu tarpeelliseen liikkumiseen, ei turhiin ajoihin. Se on valmistettu yleisistä ja helposti saatavissa olevista luonnonvaroista, joita on myös helppo kierrättää." Vuoden ekoautovalmistaja Vuoden ekoautovalmistajan valinta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. Potin korjasi Volkswagen Group. Teknologisessa kehityksessä Volkswagen Group on kilpailujärjestäjän mukaan tuottanut selvästi suurimmat positiiviset kehityshyppäykset vuoden 2015 aikana. Niistä tärkeimpiä ekoautovalintaprosessissa on nimetty TGI- eli bio/-maakaasutekniikassa tapahtunut moottoritekninen kehitys, jonka ansiosta energiatehokkuus on parantunut 25 %. Ekoautovalinnassa huomioiduista autoista Volkswagen Groupin valmistamien autojen joukossa olivat niin hankintahinnaltaan kuin käyttökustannuksiltaan halvimmat mallit. Valinnassa huomioitiin enemmän kriteerejä kuin vuoden ekoautovalinnassa, niistä yksi oli negatiivisesti vaikuttanut vuoden lopulla Volkswagen Groupia koetellut typenoksideja koskeva päästötapaus. Volkswagen Groupin yhtiöt Audi ja MAN ovat kuitenkin tehneet merkittävää työtä uusiutuvan energian hyödyntämiseksi liikennekäytössä. Palkinto heltisi siis yhteisnäytöin. Lähteet Volkswagen, Tekniikka elämää palvelemaan ry, kuva Seat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?