26.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kätevä kaupungissa, maantiellä iskee toimintamatka-ahdistus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa Hyundai Ioniqin matka suuntautui Varsinais-Suomeen ja Raaseporin alueelle. Vuosi sähköllä -sarjan aikana Hyundai Ioniq Electricillä ovat ajaneet lukuisat eri kuljettajat. Yhdistäviä tekijöitä sähköautoilun alkuvaiheessa on paljon. Sähköauto tuntuu heti kätevältä tutuilla reiteillä ja etenkin kaupunkiajossa, mutta matkan johtaessa oudoille teille iskee toimintamatka-ahdistus. Asennemuutosta ja latauspaikkojen etsintää tarvitaan, etenkin moottoritieajossa. Sekin on vain hyväksyttävä, että sähköautolla tarvitaan enemmän aikaa matkantekoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuhlaa ja arkeaTällä kertaa Hyundai Ioniqin matka suuntautui Varsinais-Suomeen ja Raaseporin alueelle.Kaupunkiajo ja eteneminen mutkaisilla maisemateillä Kiskon, Fiskarsin ja Tammisaaren maisemissa olivat Hyundai Ioniq Electricillä yhtä juhlaa. Kaupunkiajossa ja mäkisillä pikkuteillä kuljettaja voi nauttia sähköauton äänettömästä ja ripeästä kiihtyvyydestä sekä tehokkaasta moottorijarrutuksesta, mikä samalla lataa hukkaenergiaa takaisin akkuihin hyötysuhdetta parantaen.Kilpailijoihin verrattuna pienehkö akkujen energiasisältö (28 kWh) rajoittaa Ioniq Electric -sähköauton toimintamatkaa yhdellä latauksella, mikä poistuvan NEDC-normin mukaan on optimistisesti 280 kilometriä. Uuden WLTP-normin mukaista toimintamatkaa ei Ioniq Electricille ole vielä ilmoitettu. Pientä energiasisältöä paikkaa Ioniqin hyvä energiatehokkuus, josta saimme viime viikolla osoituksen sähköautojen EcoRun-voitolla.Tehokas ekoasetusSuomen olosuhteissa toimintamatka on käytännössä kesällä reilun 200 kilometrin luokkaa, talvella vähemmänkin, riippuen lämpötilasta, ajoreitistä ja ajotavasta. Ajotilojen Eco-asetuksella pärjää hyvin, jouheva voima riittää kaikkiin ajotilanteisiin. Täydellä kaasulla ekoasetus antaa saman ohituskiihtyvyyden kuin normaali- ja sport-asetus. Osakaasulla ekoasetus on hyvä kompromissi suorituskyvyn ja energiansäästön välillä.Toimintamatka jopa ylittyiTietokoneen antamat lupaukset toimintamatkasta pitivät varsin hyvin paikkansa talvipakkasessakin kaupunkiajossa, mutkaisella ja mäkisellä pikkutiellä sekä maantieajossa talvinopeusrajoituksella 80 km/h. Todellinen toimintamatka jopa ylittyi luvatusta.Muutaman asteen pakkasella 190 kilometriä on mahdollinen muualla kuin moottoritiellä. Kulutus sekalaisessa ajossa (kaupunki- ja maantieajo) oli ajotietokoneen mukaan pikkupakkasessa kohtuullinen 14,8 kWh/100 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoritie on myrkkyäMoottoritieajossa tasaisella 100 km/h nopeudella (mittarinopeus 106 km/h) ajotietokoneen aluksi lupaama toimintamatka ei kuuden asteen pakkasella toteutunut, vaan jäi 10 prosenttia (15 km) tietokoneen aluksi lupaamasta, mikä voi aiheuttaa yllätyksen toimintamatkan huvetessa nopeasti. Moottoritiepainotteinen ajo reitillä Vantaa–Turku–Kisko nosti keskikulutuksen lukemaan 17,4 kWh/100 km. Melkoinen ero kaupunki- ja maantieajon kulutukseen (14,8 kWh/100 km) verrattuna.Teksti ja kuvat: Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?