21.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: paljonko sähköauton kulutus kasvaa moottoritiellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori- ja maantieajoa yhdistänyt reissu antoi tilaisuuden tutkia kulutusta. Moottoritieajon vaikutuksesta sähköauton toimintamatkaan puhutaan paljon. Ja tottahan se on, että auton etenmistä haittaavat ajovastukset kasvavat rajusti nopeuden noustessa maantievauhdeista moottoritietahtiin. Polttomoottoriautossa muutosta peittää moottorin hyötysuhde, joka paranee kuormituksen kasvaessa. Sähköautossa taas sähkömoottorin pyörintänopeuden myötä hyötysuhde saattaa jopa laskea – tosin ei koskaan niin alas, mihin polttomoottori parhaimmillaankaan pääsee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaloon ja takaisinMutta miten Hyundain kulutus muuttuu, kun maaseudulta poiketaan moottoritielle? Ylimääräinen reissu Saloon tarjosi loistavat mahdollisuudet tutkia tilannetta: menomatka alkoi Moottorin toimituksesta Vantaalta kohti 110-tietä, josta poikettiin tietä 280 kohti Someroa ja sieltä 52-tietä Saloon.Koehetkellä sää helli testaamista. Ulkona oli miellyttävät 22 astetta, mutta aurinko paistoi vain heikosti. Valtaosan ajasta Hyundain ajotietokone ilmoittikin lämmitys- ja ilmastointijärjestelmän sähkönkulutukseksi pyöreät nolla wattia.Menomatka sujui perustaloudellisesti rullaillen. Kokenut kuljettaja osaa nostaa Ioniqin kaasupolkimen varhain, parhaimmillaan loivassa mäessä vapaamatkustajana voi edetä toista kilometriä.Pihiä menoaLopputuloksena 132 kilometrin ajelun jälkeen keskikulutus näytti 11,5 kilowattituntia sataa kilometriä kohden – edelleen jaksamme hämmästellä Hyundain matalaa kulutusta. Tällä kulutuksella Hyundai Ioniq Electric voisi edetä jopa 240 kilometriä yhdellä latauksella.Vaikka akkua olikin lähes puolet jäljellä, ennakoitiin tulevan moottoritiesiirtymän kulutusta lataamalla autoa ABC Piihovilla Charge&Drive -palvelun laturilla 17 minuutin ajan. Se riitti 13 kilowattitunnin lataamiseen, eli akku näytti taas 83 prosenttia.Moottoritiellä odotettu nousuAjotietokone nollattiin heti ajonopeuden noustua GPS:n varmistamaan 120 kilometriin tunnissa. Tätä ylläpidettiin E18-moottoritien tunneleiden ja muiden rajoitusten rajoissa kehä 3:n alkuun asti.Kun 120 km/h -nopeusrajoitusalue sitten päättyi, kertoi ajotietokone sähkönkulutukseksi 18,6 kWh/100 km. Tällä kulutuksella Ioniqin akusto tyhjenisi jo 150 kilometrin matkalla. Toisin sanoen moottoritieajo kuluttaa noin 60 prosenttia maantieajoa enemmän. Kulutuslisästä huolimatta on todettava myös 18,6 kilowattitunnin sataa kilometriä kohden olevan hyvin alhainen lukema sähköautolle tällä keskinopeudella.Pitkää matkaa sähköautolla taittavalla onkin edessään melkoinen matematiikka: millä ajonopeudella matka taittuu kaikista nopeiten niin, että reitille sattuvalta pikalatausverkostakin saadaan kaikki irti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?