21.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: paljonko sähköauton kulutus kasvaa moottoritiellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori- ja maantieajoa yhdistänyt reissu antoi tilaisuuden tutkia kulutusta. Moottoritieajon vaikutuksesta sähköauton toimintamatkaan puhutaan paljon. Ja tottahan se on, että auton etenmistä haittaavat ajovastukset kasvavat rajusti nopeuden noustessa maantievauhdeista moottoritietahtiin. Polttomoottoriautossa muutosta peittää moottorin hyötysuhde, joka paranee kuormituksen kasvaessa. Sähköautossa taas sähkömoottorin pyörintänopeuden myötä hyötysuhde saattaa jopa laskea – tosin ei koskaan niin alas, mihin polttomoottori parhaimmillaankaan pääsee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saloon ja takaisin Mutta miten Hyundain kulutus muuttuu, kun maaseudulta poiketaan moottoritielle? Ylimääräinen reissu Saloon tarjosi loistavat mahdollisuudet tutkia tilannetta: menomatka alkoi Moottorin toimituksesta Vantaalta kohti 110-tietä, josta poikettiin tietä 280 kohti Someroa ja sieltä 52-tietä Saloon. Koehetkellä sää helli testaamista. Ulkona oli miellyttävät 22 astetta, mutta aurinko paistoi vain heikosti. Valtaosan ajasta Hyundain ajotietokone ilmoittikin lämmitys- ja ilmastointijärjestelmän sähkönkulutukseksi pyöreät nolla wattia. Menomatka sujui perustaloudellisesti rullaillen. Kokenut kuljettaja osaa nostaa Ioniqin kaasupolkimen varhain, parhaimmillaan loivassa mäessä vapaamatkustajana voi edetä toista kilometriä. Pihiä menoa Lopputuloksena 132 kilometrin ajelun jälkeen keskikulutus näytti 11,5 kilowattituntia sataa kilometriä kohden – edelleen jaksamme hämmästellä Hyundain matalaa kulutusta. Tällä kulutuksella Hyundai Ioniq Electric voisi edetä jopa 240 kilometriä yhdellä latauksella. Vaikka akkua olikin lähes puolet jäljellä, ennakoitiin tulevan moottoritiesiirtymän kulutusta lataamalla autoa ABC Piihovilla Charge&Drive -palvelun laturilla 17 minuutin ajan. Se riitti 13 kilowattitunnin lataamiseen, eli akku näytti taas 83 prosenttia. Moottoritiellä odotettu nousu Ajotietokone nollattiin heti ajonopeuden noustua GPS:n varmistamaan 120 kilometriin tunnissa. Tätä ylläpidettiin E18-moottoritien tunneleiden ja muiden rajoitusten rajoissa kehä 3:n alkuun asti. Kun 120 km/h -nopeusrajoitusalue sitten päättyi, kertoi ajotietokone sähkönkulutukseksi 18,6 kWh/100 km. Tällä kulutuksella Ioniqin akusto tyhjenisi jo 150 kilometrin matkalla. Toisin sanoen moottoritieajo kuluttaa noin 60 prosenttia maantieajoa enemmän. Kulutuslisästä huolimatta on todettava myös 18,6 kilowattitunnin sataa kilometriä kohden olevan hyvin alhainen lukema sähköautolle tällä keskinopeudella. Pitkää matkaa sähköautolla taittavalla onkin edessään melkoinen matematiikka: millä ajonopeudella matka taittuu kaikista nopeiten niin, että reitille sattuvalta pikalatausverkostakin saadaan kaikki irti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt