21.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: paljonko sähköauton kulutus kasvaa moottoritiellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori- ja maantieajoa yhdistänyt reissu antoi tilaisuuden tutkia kulutusta. Moottoritieajon vaikutuksesta sähköauton toimintamatkaan puhutaan paljon. Ja tottahan se on, että auton etenmistä haittaavat ajovastukset kasvavat rajusti nopeuden noustessa maantievauhdeista moottoritietahtiin. Polttomoottoriautossa muutosta peittää moottorin hyötysuhde, joka paranee kuormituksen kasvaessa. Sähköautossa taas sähkömoottorin pyörintänopeuden myötä hyötysuhde saattaa jopa laskea – tosin ei koskaan niin alas, mihin polttomoottori parhaimmillaankaan pääsee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaloon ja takaisinMutta miten Hyundain kulutus muuttuu, kun maaseudulta poiketaan moottoritielle? Ylimääräinen reissu Saloon tarjosi loistavat mahdollisuudet tutkia tilannetta: menomatka alkoi Moottorin toimituksesta Vantaalta kohti 110-tietä, josta poikettiin tietä 280 kohti Someroa ja sieltä 52-tietä Saloon.Koehetkellä sää helli testaamista. Ulkona oli miellyttävät 22 astetta, mutta aurinko paistoi vain heikosti. Valtaosan ajasta Hyundain ajotietokone ilmoittikin lämmitys- ja ilmastointijärjestelmän sähkönkulutukseksi pyöreät nolla wattia.Menomatka sujui perustaloudellisesti rullaillen. Kokenut kuljettaja osaa nostaa Ioniqin kaasupolkimen varhain, parhaimmillaan loivassa mäessä vapaamatkustajana voi edetä toista kilometriä.Pihiä menoaLopputuloksena 132 kilometrin ajelun jälkeen keskikulutus näytti 11,5 kilowattituntia sataa kilometriä kohden – edelleen jaksamme hämmästellä Hyundain matalaa kulutusta. Tällä kulutuksella Hyundai Ioniq Electric voisi edetä jopa 240 kilometriä yhdellä latauksella.Vaikka akkua olikin lähes puolet jäljellä, ennakoitiin tulevan moottoritiesiirtymän kulutusta lataamalla autoa ABC Piihovilla Charge&Drive -palvelun laturilla 17 minuutin ajan. Se riitti 13 kilowattitunnin lataamiseen, eli akku näytti taas 83 prosenttia.Moottoritiellä odotettu nousuAjotietokone nollattiin heti ajonopeuden noustua GPS:n varmistamaan 120 kilometriin tunnissa. Tätä ylläpidettiin E18-moottoritien tunneleiden ja muiden rajoitusten rajoissa kehä 3:n alkuun asti.Kun 120 km/h -nopeusrajoitusalue sitten päättyi, kertoi ajotietokone sähkönkulutukseksi 18,6 kWh/100 km. Tällä kulutuksella Ioniqin akusto tyhjenisi jo 150 kilometrin matkalla. Toisin sanoen moottoritieajo kuluttaa noin 60 prosenttia maantieajoa enemmän. Kulutuslisästä huolimatta on todettava myös 18,6 kilowattitunnin sataa kilometriä kohden olevan hyvin alhainen lukema sähköautolle tällä keskinopeudella.Pitkää matkaa sähköautolla taittavalla onkin edessään melkoinen matematiikka: millä ajonopeudella matka taittuu kaikista nopeiten niin, että reitille sattuvalta pikalatausverkostakin saadaan kaikki irti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen