3.5.2018

Vuosi sähköllä: sähköauton huolto on nopeaa ja yllättävän halpaa

sähköauton huolto

Moottorin Vuosi sähköllä -koeajo ylitti huhtikuussa merkittävän etapin, kun Hyundai Ioniq Electricin mittariin pyörähti 15 000 kilometriä. Oli ensimmäisen huollon aika.

Sähköautojen huoltamisesta liikkuu mutua ja huhua, joten päätimme seurata auton matkassa korjaamohalliin. Ajoimme Hyundain Vantaalle Autoverkkokauppa.fi:hin, jossa Pasi Hyttinen esittelee ja suorittaa vaadittavat toimenpiteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huoltoa, ei osien vaihtoa

Tehtävälista on todellakin varsin lyhyt, mutta tarpeellinen. Ainoa 15 000 kilometrin huollossa vaihdettava osa on sisäilman puhtauden takaava raitisilmansuodatin, joka vaihtuu muutamassa minuutissa hansikaslokeron takaa.

Sen jälkeen siirrytään nykyaikaiseen huoltoon, eli päivittämiseen. Tietoviihdejärjestelmään aletaan lataamaan uutta ohjelmistoversiota. Päivitys vie jonkin aikaa, joten auton oma 12 voltin akku kytketään ulkoiseen laturiin. Samalla navigaattorin muistikortille päivitetään uudet kartat. Operaatio sisältyy Hyundain huolto-ohjelmaan, mikä on mukava porkkana.

Softan asentuessa Hyttinen suorittaa tarkastuksia ja ennaltaehkäiseviä huoltotoimenpiteitä. Lukot ja saranat rasvataan ja jarrunesteen ja jäähdytysnesteen kelpoisuus tarkistetaan. Pikkujuttuja, joiden moitteeton toiminta on edellytys vaivattomalle autoilulle.

Kaikki kunnossa

Vaikka Ioniq Electricissä ei ole perinteistä polttomoottoria, tarvitaan jäähdytysnestettä viilentämään sähkövoimalinjaa ja hyödyntämään sen hukkalämpöä sisätilojen lämmitykseen ilmalämpöpumpulla.

sähköauton huolto

Aivan ilman nosturia huollosta ei sentään selvitä. Jarrujen ja alustan tarkistus vaatii auton nostamista. Pohjakosketuksia tai muita yllätyksiä ei alustasta löydy. Hyundai näyttää alta juuri niin uudelta, kuin 15 000 kilometriä ajetun auton kuuluukin.

Auton ollessa ylhäällä on kätevä vaihtaa alle vähän turhankin pitkälle kevääseen pyörineet nastattomat talvirenkaat kesärengastukseen.

Lopuksi Hyttinen huomaa kuljettajan oven tiivisteen narahtavan oven sulkeutuessa. Ärsytystekijä häviää pyyhkäisyllä rasvaa.

sähköauton huolto
Mahdollisten vikakoodien luku sujuu kätevästi tabletilla.

Tehtävä on suoritettu noin tunnissa. Huollon hinnaksi jää 91,39 euroa. Ei ollenkaan paha, vaikka öljynvaihtoa operaatioon ei sisällykään. Seuraava 30 0000 km huolto on hivenen kalliimpi jarrunesteen vaihdoin takia. Saa nähdä, ehdimmekö sinne asti.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat