3.5.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähköauton huolto on nopeaa ja yllättävän halpaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin Vuosi sähköllä -koeajo ylitti huhtikuussa merkittävän etapin, kun Hyundai Ioniq Electricin mittariin pyörähti 15 000 kilometriä. Oli ensimmäisen huollon aika. Sähköautojen huoltamisesta liikkuu mutua ja huhua, joten päätimme seurata auton matkassa korjaamohalliin. Ajoimme Hyundain Vantaalle Autoverkkokauppa.fi:hin, jossa Pasi Hyttinen esittelee ja suorittaa vaadittavat toimenpiteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltoa, ei osien vaihtoa Tehtävälista on todellakin varsin lyhyt, mutta tarpeellinen. Ainoa 15 000 kilometrin huollossa vaihdettava osa on sisäilman puhtauden takaava raitisilmansuodatin, joka vaihtuu muutamassa minuutissa hansikaslokeron takaa.Sen jälkeen siirrytään nykyaikaiseen huoltoon, eli päivittämiseen. Tietoviihdejärjestelmään aletaan lataamaan uutta ohjelmistoversiota. Päivitys vie jonkin aikaa, joten auton oma 12 voltin akku kytketään ulkoiseen laturiin. Samalla navigaattorin muistikortille päivitetään uudet kartat. Operaatio sisältyy Hyundain huolto-ohjelmaan, mikä on mukava porkkana. Softan asentuessa Hyttinen suorittaa tarkastuksia ja ennaltaehkäiseviä huoltotoimenpiteitä. Lukot ja saranat rasvataan ja jarrunesteen ja jäähdytysnesteen kelpoisuus tarkistetaan. Pikkujuttuja, joiden moitteeton toiminta on edellytys vaivattomalle autoilulle.Kaikki kunnossaVaikka Ioniq Electricissä ei ole perinteistä polttomoottoria, tarvitaan jäähdytysnestettä viilentämään sähkövoimalinjaa ja hyödyntämään sen hukkalämpöä sisätilojen lämmitykseen ilmalämpöpumpulla.Aivan ilman nosturia huollosta ei sentään selvitä. Jarrujen ja alustan tarkistus vaatii auton nostamista. Pohjakosketuksia tai muita yllätyksiä ei alustasta löydy. Hyundai näyttää alta juuri niin uudelta, kuin 15 000 kilometriä ajetun auton kuuluukin.Auton ollessa ylhäällä on kätevä vaihtaa alle vähän turhankin pitkälle kevääseen pyörineet nastattomat talvirenkaat kesärengastukseen.Lopuksi Hyttinen huomaa kuljettajan oven tiivisteen narahtavan oven sulkeutuessa. Ärsytystekijä häviää pyyhkäisyllä rasvaa.Mahdollisten vikakoodien luku sujuu kätevästi tabletilla.Tehtävä on suoritettu noin tunnissa. Huollon hinnaksi jää 91,39 euroa. Ei ollenkaan paha, vaikka öljynvaihtoa operaatioon ei sisällykään. Seuraava 30 0000 km huolto on hivenen kalliimpi jarrunesteen vaihdoin takia. Saa nähdä, ehdimmekö sinne asti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa