18.9.2022

Yamaha R1 GYTR – MM-sarjan tekniikkaa kaikille ratakuljettajille

Yamaha R1 GYTR

Nyt on tarjolla aitoa Yamaha-kilpatekniikkaa (Genuine Yamaha Racing Technology = GYTR) kaikille halukkaille.

Yamaha on esitellyt R1 GYTR -mallin, joka on suunnattu vain moottoriradoille. Mallia ei vois siis rekisteröidä katukäyttöön.

Yamaha R1 GYTR

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkuutta ja monipuolisuutta

Lippulaivamalli R1 on sekä tehokkain että monipuolisimman tekniikan sisältävä Yamaha japanilaisvalmistajan moottoripyörämallistossa. Sen viimeisin uudistus tehtiin kaudelle 2020. Nelisylinterinen ja epätasaisella sytytysjaolla toteutettu crossplane-rivimoottori tuottaa 200 hevosvoiman tehon.

Ajettavuuden kannalta avainasemassa on sähköisen kaasukahvan ja kuusiakselisen liiketunnistimen yhteistoiminnan tuloksena kalibroidut ajoavustimet: kaarre-ABS, luiston-, sladin- ja keulimisenesto, säädettävä moottorijarrutuksen määrä, lähtöavustin sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Ne muodostavat hyvän lähtökohdan, josta Yamaha on lähtenyt rakentamaan R1 GYTR -erikoismallia.Yamaha R1 GYTR

Kilpailuluokituksen mukaan

Kaikki muutososat on suunniteltu kansainvälisen FIM Stock 1000 -kilpailuluokan säännöt täyttäviksi. Moottorin sisuskaluihin ei ole koskettu, mutta moottorinohjausyksikkö (ECU) on vaihdettu kilpakäyttöön suunniteltuun GYTR-malliin, jossa on suurempi mahdollisuus parametrien säätämiseen.

Muutoksen yhteydessä Yamahan käyttöjärjestelmästä tulee täysin avaimeton.Äänenvaimennin ja väliputki tulevat slovenialaiselta Akrapovicilta, joka on erikoistunut kilpakäyttöön tulevien pakoputkistojen valmistukseen.

Yamaha R1 GYTR

Toisiovedon ketjuna on pienemmän vierintävastuksen aiheuttava 520-ketju ja välitykset on tihennetty niin että eturatas on 15-piikkinen ja takana piikkejä on 42. Takarattaan etupuolelle on lisätty sääntöjen vaatima ”hainevä”-suoja, ja myös etujarrukahva on saanut kilpailusääntöjen edellyttämän suojan.

Moottorin poskiin on lisätty kaatumisen varalta GP Racingin suojat. Hidastuvuutta on parannettu teräspunosjarruletkuilla ja Brembon Z04-jarrupaloilla. Jalkatappisarja, ohjaustanko ja polttoainesäiliön korkki on vaihdettu race-mallisiksi.

Yamaha R1 GYTR

Lasikuitukatesarja toimitetaan valkoisena, jotta asiakas voi maalauttaa tai teippauttaa sen haluamaansa väritykseen. Huoltotöiden helpottamiseksi pakettiin kuuluu myös takapään huoltopukki pitämään pyörä pystyssä.

PRO-osasarjalla pykälää paremmaksi

Jos haluaa rakentaa pyörästä vieläkin nopeamman ja pankkikortissa riittää virtaa, niin Yamaha on kehitellyt GYTR PRO -osasarjan, jolla pyörä muuntuu vieläkin lähemmäs World SBK -sarjan Superbike-pyörää.

Yamaha R1 GYTR

Tarjolla on mm. kevyempi mutta tilavampi polttoainetankki, hiilikuidusta valmistetut takarunko ja katesarja, suoraan kilpakäyttöön suunniteltu GYTR-mittaristo ja samaan sarjaan kuuluva takahaarukka.

Yamahan omien GYTR-osien lisäksi listalla on kilpakäyttöön tarkoitettuja osia mm. Brembolta (jarruosat), Öhlinsiltä (jousitus), Magneti Marelli (elektroniikka) ja Akrapovicilta (pakoputkistot).

Yamaha R1 GYTR

Täydellinen luettelo ja hinnasto GYTR PRO -osista julkaistaan vuoden 2022 loppuun mennessä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat