18.9.2022 Ajoneuvot Yamaha R1 GYTR – MM-sarjan tekniikkaa kaikille ratakuljettajille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt on tarjolla aitoa Yamaha-kilpatekniikkaa (Genuine Yamaha Racing Technology = GYTR) kaikille halukkaille. Yamaha on esitellyt R1 GYTR -mallin, joka on suunnattu vain moottoriradoille. Mallia ei vois siis rekisteröidä katukäyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkuutta ja monipuolisuutta Lippulaivamalli R1 on sekä tehokkain että monipuolisimman tekniikan sisältävä Yamaha japanilaisvalmistajan moottoripyörämallistossa. Sen viimeisin uudistus tehtiin kaudelle 2020. Nelisylinterinen ja epätasaisella sytytysjaolla toteutettu crossplane-rivimoottori tuottaa 200 hevosvoiman tehon. Ajettavuuden kannalta avainasemassa on sähköisen kaasukahvan ja kuusiakselisen liiketunnistimen yhteistoiminnan tuloksena kalibroidut ajoavustimet: kaarre-ABS, luiston-, sladin- ja keulimisenesto, säädettävä moottorijarrutuksen määrä, lähtöavustin sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Ne muodostavat hyvän lähtökohdan, josta Yamaha on lähtenyt rakentamaan R1 GYTR -erikoismallia. Kilpailuluokituksen mukaan Kaikki muutososat on suunniteltu kansainvälisen FIM Stock 1000 -kilpailuluokan säännöt täyttäviksi. Moottorin sisuskaluihin ei ole koskettu, mutta moottorinohjausyksikkö (ECU) on vaihdettu kilpakäyttöön suunniteltuun GYTR-malliin, jossa on suurempi mahdollisuus parametrien säätämiseen. Muutoksen yhteydessä Yamahan käyttöjärjestelmästä tulee täysin avaimeton.Äänenvaimennin ja väliputki tulevat slovenialaiselta Akrapovicilta, joka on erikoistunut kilpakäyttöön tulevien pakoputkistojen valmistukseen. Toisiovedon ketjuna on pienemmän vierintävastuksen aiheuttava 520-ketju ja välitykset on tihennetty niin että eturatas on 15-piikkinen ja takana piikkejä on 42. Takarattaan etupuolelle on lisätty sääntöjen vaatima ”hainevä”-suoja, ja myös etujarrukahva on saanut kilpailusääntöjen edellyttämän suojan. Moottorin poskiin on lisätty kaatumisen varalta GP Racingin suojat. Hidastuvuutta on parannettu teräspunosjarruletkuilla ja Brembon Z04-jarrupaloilla. Jalkatappisarja, ohjaustanko ja polttoainesäiliön korkki on vaihdettu race-mallisiksi. Lasikuitukatesarja toimitetaan valkoisena, jotta asiakas voi maalauttaa tai teippauttaa sen haluamaansa väritykseen. Huoltotöiden helpottamiseksi pakettiin kuuluu myös takapään huoltopukki pitämään pyörä pystyssä. PRO-osasarjalla pykälää paremmaksi Jos haluaa rakentaa pyörästä vieläkin nopeamman ja pankkikortissa riittää virtaa, niin Yamaha on kehitellyt GYTR PRO -osasarjan, jolla pyörä muuntuu vieläkin lähemmäs World SBK -sarjan Superbike-pyörää. Tarjolla on mm. kevyempi mutta tilavampi polttoainetankki, hiilikuidusta valmistetut takarunko ja katesarja, suoraan kilpakäyttöön suunniteltu GYTR-mittaristo ja samaan sarjaan kuuluva takahaarukka. Yamahan omien GYTR-osien lisäksi listalla on kilpakäyttöön tarkoitettuja osia mm. Brembolta (jarruosat), Öhlinsiltä (jousitus), Magneti Marelli (elektroniikka) ja Akrapovicilta (pakoputkistot). Täydellinen luettelo ja hinnasto GYTR PRO -osista julkaistaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku