28.8.2021 Ajoneuvot Z900RS SE – Retro-Kawasaki paremmalla jousituksella ja tehokkaammilla jarruilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromalli ei kaipaa kovin tiheään tahtiin uudistuksia, mutta myyntiä voidaan edistää mm. tarjoamalla perusmallia parempaa SE-versiota sekä uusia värivaihtoehtoja. Keltainen ”Yellow Ball” -väritys oli yksi Kawasaki Z1:n tunnusmerkkejä 1972. Nyt retromalli Z900RS tulee tarjolle täsmälleen samalla värivaihtoehdolla. Mallinimen perään on lisätty kirjaimet SE, mikä on Kawasakin tapa kertoa mallin olevan perusmallia paremmin varusteltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Panokset ajo-ominaisuuksien viimeistelyyn SE-malleja on Kawasakilta nähty ennenkin, mm. kompressoriahdettu H2 SX ja seikkailuhenkinen matkapyörä Versys 1000 ovat saaneet rinnalleen paremmin varustellut SE-versiot. Retromalli Z900RS ei juuri sähköisiä tai muita varustehienouksia kaipaa eivätkä ne edes sovi sen tyyliin, ja ero perusmalliin tuleekin paremmin esiin ajamalla kuin katsomalla pyörää. Takajousitukseksi on vaihdettu Öhlinsin esijännityksen säädöllä varustettu S46-monovaimennin. Halkaisijaltaan 41-milliset etuteleskoopit ovat nyt kullanväriset. Jousituksen perusasetuksia on muokattu tasapainoisemmaksi uuden takajousituksen kanssa ja etujousituksen sanotaan toimivan nyt myös paremmin koko joustomatkalla. Etujarruiksi on vaihdettu Brembon 300-milliset levyt saman valmistajan M4.32 Monobloc -radiaalisatuloilla. Pääsylinteriksi on valittu Nissinin halkaisijaltaan 17,5-millinen, kun perusmallin Z900RS:ssä halkaisija on 19,1 milliä. Kun vielä jarruletkut ovat teräspunosmalliset, luvataan jarrutehon ja -tuntuman parantuneen selvästi. Uusi SE-malli erottuu ulkoisesti selvimmin perusmallista kullanvärisillä vanteillaan. Muita ulkoisia muutoksia ovat punainen RS-logo sekä mustat jäähdyttimen sivusuojat. Yhdistelmä retroa ja nykyaikaa Z900RS kunnioittaa ulkonäöllään 1970-luvun alun Kawasaki Super Fouria eli Z1-mallia. Retromallissaan Kawasaki on taiteillut onnistuneesti perinteisen ulkonäön ja uusien teknisten ratkaisujen välillä. Z1:n kaksi erillistä takaiskunvaimenninta on korvattu nykyaikaisella monovaimentimella. Esikuvansa neljän erilliesn äänenvaimentimen sijaan RS:ssä on 4-1-vaimennin. Perinteiset pyöreät mittarit on säilytetty, mutta niiden väliin on sijoitettu huomaamaton lcd-näyttö. Z900RS:n voimanlähteenä on nelisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 111 hevosvoiman huipputehon. Kawasaki Z900RS SE on saatavilla kaudesta 2022 alkaen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 82 kW (111 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 98,5 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1470 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 215 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?