2.9.2021 Ajoneuvot Audi Grandsphere -konseptiauto haaveilee huomisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosi 2025 tulee olemaan neljän renkaan merkille tärkeä. Audi Grandsphere maalailee meille, miltä tulevaisuus voisi näyttää. Kaksiovinen erittäin pitkällä keulalla varustettu Skysphere oli ensimmäinen kolmesta neljän renkaan merkin uuden ajan sähköautokonseptista. Tässä on toinen. Audi Grandsphere jatkaa näyttävällä linjalla. Näitä kahta saman sarjan konseptia vertaillessa huomiota herättävää on kuinka eri tavalla Audin tunnistautumistekijänä toimiva Single Frame -keulailme on toteutettu. Korimalleista johtuen eroja löytyy luonnollisesti muualta vieläkin enemmän.Samassa yhteydessä merkki avasi tulevaisuuttaan pääosin merkityksetöntä markkinointijargoniaa suoltamalla. Audin strategia 2030 keskittyy laadulliseen ja määrälliseen kasvuun. Tavoitteena on valmistaa vuosittain peräti 50 prosenttia nykyistä enemmän autoja samalla katetta kasvattaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi GrandsphereKonseptiauto Audi Grandsphere on aloitettu muotoilemalla se sisältä ulospäin, joten tässä mielessä työ on tehty todellisen tuotantoauton tavoin. Valmistaja kutsuu tämän 1,39 metriä korkean auton muotoilua coupemaiseksi. Kyseessä on ikään kuin farmarista ja shooting brakesta vaikutteita hakeva uudenlainen venytetty auton muoto. Sulavaksi muotoillun neliovisen auton ovenkahvat on piilotettu, kuten konsepteissa on tapana. Erittäin pitkä perä auttaa aerodynaamisuutta.Hartialinja on varsin vahva, mutta auton hallitsevin muotoelementti on sivuprofiilin äärimmäisen pitkä kaari lähes keulasta aina perään asti. Tämä saa itse asiassa 5,35 metriä pitkän auton näyttämään vieläkin pidemmältä kuin se oikeasti on.Tuon kaaren etupää on piilotettu sivusta katsottuna. Keula jatkuu visuaalisesti kyljissä aina lokasuojien loppuun saakka, vaikka niiden välissä matkustamo ulottuu paljon pidemmälle keulaan. Audin rinkulat löytyvät keulasta single frame -maskin päältä. Kylkilinjan keskimmäinen pokkaus jatkuu perän ulommaisimpana pokkauksena takavalojen alla. Alempana kyljessä helman linja nousee perää kohti ja itseasiassa jatkuu siististi aina takapuskurin alareunaan asti. Valot ovat tärkeä osa merkkiä ja nyt ne näyttelevät neljää rinkulaa – kaksi per ajovalo. Perä toistaa keulan ilmettä, kuten automuotoilussa on tapana. Takavaloissa toistuu hieman samanlaisesti litistetyt rinkulat. Kehyksetön keskusteluAutoon kulkeminen on tehty näyttävästi. Etuovi on saranoitu normaalisti, mutta takana on takareunasta saranoitu kaappariovi, jotta koko B-pilariton kylki aukeaa. Tätä on nähty moneen kertaan konseptiautoissa, mutta käytännön kolariturvallisuuden ja korin jäykkyyden takia kovin vähän tuotannossa. Sisältä kumpuava konsepti hakee ohjaamosta olohuonetta itsenäiseen ajamiseen silmäilemällä. Ohjauspyörä taittuu kokonaan pois, jotta tason 4 autonomia voi ottaa vallan. Tällöin kuljettaja voi nauttia muiden matkustajien kanssa elokuvista tai muusta viihteestä ja etuistuimen saa kallistettua voimakkaasti taakse esimerkiksi nukkumista varten.Osin tämän takia sisätiloissa haluttiin välttää monessa autossa toistuva halpamarketin kaikuluotaimen asentaminen keskelle kojelautaa. Audi lähti tavoittelemaan ohjaamoa kokonaan ilman näyttöjen kehyksiä ja lopulta tämä saavutettiin suurella heijastuspinnalla. Englanniksi tämä kantaa nimeä ”frameless design”. Auton toimintojen hallinta on yhdistelmä painikkeita, kosketuspintoja ja eleohjausta. Sen lisäksi auto seuraa kuljettajan silmän liikkeitä.Mielenkiintoisena yksityiskohtana kuljettajan vasemmalla puolella, ovessa, on uusi ohjausyksikkö muun muassa ilmastoinnin ja istuimen säätämiseen. Se on varustettu eleohjauksella.Grandsphere tahtoo olla maanteiden yksityislentokone. Tämä näkyy selvästi sisätilojen muotoilussa.Suuri akku, paljon tehoaAuton voimalinja ei ole konseptin tapauksessa tärkein asia, mutta tällä kertaa se ei kuulosta täysin utopistiselta. Käytännössä Audilla pitäisi olla jo käsissään kaikki palaset tämänkaltaisen voimalinjan toteuttamiseen.Nelivetoisen auton liikuttamiseen löytyy yksi sähkömoottori molemmilta akseleilta. Tehoksi on toki ilmoitettu hurja 530 kilowattia ja huippuväännöksi 960 newtonmetriä, mutta toisaalta jo nyt myynnissä olevassa RS e-tron GT:ssä on 440 kilowattia potkua.Konseptin akusto vetää hurjat 120 kilowattituntia energiaa, joka on yli 10 kilowattituntia kilpailijan sähkölippulaivaa (Mercedes-Benz EQS 580 4Matic) enemmän. Toisaalta johtotähti on ostettavissa, kun Audi vasta maalailee mielikuvia seinille. Konseptin 800 voltin järjestelmä tukee pikalatausta 270 kilowatin tehoon asti, joka on Audilla jo nyt Porschelta käytössä. Sen avulla akkuun on teoriassa ladattavissa 300 kilometrin toimintamatka vain 10 minuutin pysähdyksen aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuosi 2025Audin mukaan Grandsphere omaa monia elementtejä, joita tullaan tuomaan tuotantoon. Sisätilojen puolella on kokeiltu erilaisia yksittäisiä konsepteja, joita voitaisiin hyödyntää jollakin tavalla. Samoin ulkokuoren puolelta kerrotaan löytyvän yksittäisiä muotoiluelementtejä, joita tullaan hyödyntämään vuonna 2025 esiteltävän Artemis-projektin lisäksi myös muihin tuleviin tuotantomalleihin. Näin tämä auto näyttää jollain tavoin merkin tulevaa muotoilusuuntaa, kunhan muistaa ripotella päälle annoksen realismia.Audin mukaan Artemis ei suoranaisesti jahtaa Teslaa, vaan pyrkii vain edustamaan viimeisintä tekniikkaa ja siltä osin autoalan huippua. Vuosi 2025 tulee olemaan merkille todella tärkeä, sillä Artemis kerää jo nyt suuria paineita.Sitä ennen Audin silmissä siintää vuosi 2023. Tuolloin tulemme näkemään ensimmäiset PPE-perusrakenteen täyssähköautot, joiden Audi lupailee edustavan C- ja D-segmenttien huippua. Siihenkin on vielä harmittavan pitkä matka. Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?