13.3.2020

Kun platina on halvempi vaihtoehto: BASF uumoilee halvempia katalysaattoreita

BASF platina palladium katalysaattori

Nopeassa tahdissa kallistunut palladium on ajanut katalysaattorivalmistajat etsimään halvempia vaihtoehtoja. Nyt BASF kertoo, että sen tekniikalla osa bensiiniauton katalysaattorin palladiumista voidaan korvata platinalla.

Saksalainen kemikaalijätti BASF on kertonut, että se on kehittänyt uutta teknologiaa, jolla osa bensiiniautojen katalysaattoreissa käytettävästä harvinaisesta palladiumista voitaisiin korvata halvemmalla platinalla.

BASF arvioi, että uusi teknologia saataisiin tuotantoon 2023, joidenkin käyttökohteiden ollessa mahdollisia jo 2022. Yhtiön mukaan uusi katalysaattoritekniikka ei tingi päästörajoista, mutta luonnollisesti eri alueiden viranomaisten täytyy tyyppihyväksyä uudenlaiset päästölaitteistot liikenteeseen.

Palladiumin hinta on ollut voimakkaassa nousussa viime vuosina, sillä kiristyvät päästörajat ovat kasvattaneet sen kysyntää suhteessa niukkaan tarjontaan. Koronaviruksesta johtuen palladiumin hinta on kuitenkin ollut hienoisessa laskussa viime kuukausina Kiinan automarkkinan pysähtymisen takia.

Nyt BASF:n kehittämä teknologia ei korvaa kaikkea katalysaattorissa käytettävää palladiumia platinalla, mutta vähentää valmistajien riippuvuutta siihen. Precious Metals Commodity Managementin perustaja Matthew Watson arvioi, että uusi tekniikka voi merkitä katalysaattorimarkkinoilla noin 8 000 kilogramman muutosta vuotuisasti platinan hyväksi. Esimerkiksi Toyota Priuksen katalysaattorissa on nykyisellään noin kaksi grammaa palladiumia.

Platina on ollut aiemmin merkittävässä roolissa dieseleiden katalysaattoreissa, mutta sen osuus markkinoilla on vähentynyt dieselautojen romahtaneen kysynnän takia.

BASF:n tutkimuskumppaneina ovat olleet eteläafrikkalaiset platinakaivosyhtiöt Sibanye Stillwater ja Impala Platinum Holdings.

Lähde. Automotive News Kuva. BASF

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat