27.10.2021 Pääkirjoitus: Rajoituksista kasvun tielle? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nuorten liikenneturvallisuus on parantunut ja paranee koko ajan, vaikka nuorten osuus liikenneonnettomuuksissa onkin ylikorostunut. Kaksi vuotta sitten tuli mahdolliseksi, että 17-vuotias voi saada poikkeusluvalla ja kokonaisharkinnan perusteella henkilöauton ajo-oikeuden. Nyt lausuntokierroksella on lakiesitys, joka kaventaisi tätä mahdollisuutta. Tilalle kaavaillaan rajoitettua ajo-oikeutta, mikä tarkoittaisi sitä, että lauantaisin ja sunnuntaisin 17-vuotias ei saisi toimia kuljettajana kello 00–05 välisenä aikana. Ajo-oikeus edellyttäisi lisäksi huoltajan suostumusta ja autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta.Esityksen tavoitteena on erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen.Viime vuosien uudistukset ajokorttikoulutuksessa ovat osoittautuneet pääosin toimiviksi. Nuorten liikenneturvallisuus on parantunut ja paranee koko ajan, vaikka nuorten osuus liikenneonnettomuuksissa onkin ylikorostunut.Ajokortti-iässä oleva nuori elää keskellä kiivainta itsenäistymisvaihetta, jolloin tyypillisesti kyseenalaistetaan ja kapinoidaan. Aikuisen opetukset eivät uppoa siinä vaiheessa kovin otolliseen maaperään. Jos nuorten liikenneturvallisuutta ja samalla koko elämänhallintaa halutaan tukea, pitäisi se aloittaa jo päiväkoti-iässä.Opetussuunnitelman tavoitteissa liikennekasvatusta on läpi perusopetuksen, mutta silti sen rooli on liian vähäinen. Liikennekasvatuksen pitää vahvistaa lasten ja nuorten taitoja liikkua turvallisesti, mutta liikennekasvatus ei ole pelkästään sääntöjen tai ajotaitojen opettelua. Liikennekasvatuksen pitää sananmukaisesti kasvattaa. Jo lapsuudesta alkaen pitää syntyä motivaatio turvalliseen liikkumiseen ihan samoin kuin muihinkin elämän turvallisuutta ja laatua lisääviin valintoihin. Minkä tahansa kasvatuksen vaikutus on parhaimmillaan, kun työtä tehdään leikki-iästä alkaen johdonmukaisesti ja pitkällä tähtäimellä.Nuori, joka jo lapsuudesta alkaen on kasvanut turvalliseen ja muut huomioon ottavaan liikkumiseen, on myös kuljettajana jo lähtökohdiltaan aivan eri tilanteessa kuin ikätoveri, jolle kasvuympäristö ei ole tarjonnut turvallisen liikkumisen malleja.Nuorten osuuden ylikorostuminen liikenneonnettomuuksissa selittyy osaltaan kokemattomuudella, mutta heijastelee myös erityisesti nuorille miehille tyypillistä riskikäyttäytymistä, mikä näkyy muillakin elämän alueilla. Riskikäyttäytymiseen voidaan ja siihen pitää vaikuttaa jo ennen kuin siitä tulee nuorelle omaksuttu toimintamalli.Väärällä tiellä ollaan, kun liikennekasvatus joudutaan korvaamaan säännöillä ja määräyksillä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa