10.8.2017 Pääkirjoitus: Vanhanaikaista rakentelua vai uutta ajattelua? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Kesä nosti mopoauton otsikoihin. Syynä oli EU-komissaarin vastaus europarlamentaarikko Merja Kyllösen kysymykseen. Vastauksen mukaan jäsenvaltiot voivat rajoittaa ajoneuvojen nopeutta. Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuualueeseen, joten tämän perusteella ei olisi estettä sille, että Suomessa otettaisiin käyttöön nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja vaihtoehdoksi mopoautolle.Komissaarin vastauksen perusteella näyttäisi olevan mahdollista luoda kansallisesti oma ajoneuvoluokkansa hitaille henkilöautoille. Vaihtoehtoisesti henkilöautoon voitaisiin vaatia rakenteellisia muutoksia. Niiden myötä henkilöauto siirtyisi ajoneuvoluokkaan, johon jo nykyisellään sisältyy rajoituksia.Suomessa on menneiltä vuosilta paljon kokemusta rakenteellisista muutoksista, joita on pusattu henkilöautoihin useimmiten verotuksellisista syistä. Takapenkit poistamalla henkilöautoista tehtiin aikoinaan pakettiautoja ja näin säästettiin autoverossa. Nyt tätä mallia tarjotaan nopeusrajoitetun henkilöauton käyttöönottoon.Ajatus lähtee siitä, että kun mopoautossa ei ole takaistuinta, ei sen vaihtoehdossakaan tulisi olla. Ja jos lisätään pieneen henkilöautoon vaikkapa vetokoukku, voitaisiin se kenties muutoskatsastaa traktoriksi, jonka kuljettamiseen riittäisi T- tai LT-kortti.Onko tällainen rakentelu lakipykälien täyttämiseksi tätä päivää? Eikö nykyaikaisempi ratkaisu olisi määritellä oma ajoneuvoluokkansa henkilöautoille, joiden nopeus on rajoitettu? Samalla voitaisiin määritellä esimerkiksi vaadittavat turvallisuusvarusteet, maksimiteho ja päästövaatimukset. Oikeilla ajoneuvon teknisillä vaatimuksilla nuorille saataisiin merkittävästi turvallisempia ja laadukkaampia ajoneuvoja käyttöön myös siinä vaiheessa, kun varsinainen 18-vuoden ajokortti-ikä täyttyy.Jos pelkona on, että nuori kuljettaja ei ole vielä kypsä autoilemaan rajoitetun nopeuden henkilöautolla, voidaan kuljettajalle asettaa haluttaessa vaatimuksia, joita Suomessa ei toistaiseksi ole käytetty. Maailmalta löytyy esimerkkejä, joiden mukaan esimerkiksi avatut alkoholijuomapullot on kielletty, öiseen aikaan ei saa liikkua tai montako matkustajaa kyydissä saa olla. Jos vaatimuksia liitetään nuoren ensimmäiseen ajolupaan, ne voivat parhaimmillaan ohjata käyttäytymistä myöhemmälläkin iällä.Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. Toivottavasti selvityksessä lähdetään hakemaan aitoja ratkaisuja, eikä vain etsitä keinoja estää tällaisten ajoneuvojen käyttöönotto. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa