30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin Teksti Benjamin Helander Kuva Ferrari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari aloitti tuotantoautojen valmistuksen vuonna 1947 pienestä. Hyvin pienestä. V12 oli vain 1,5-litrainen. Ferrarit kuuluvat autoista kaikkein himoituimpiin kautta maailman, ja Ferrarilla on ansaittu maine huippuunsa hiottujen super- ja hyperautojen sekä grand tourereiden valmistajana. Ferrari on yksi maailman voimakkaimmista brändeistä, eikä suinkaan pelkästään autonvalmistajien joukossa. Ferrari on myös yksi ainoita autonvalmistajia, joka voi ja toisinaan haluaa valita asiakkaansa. Kilpa-autoilija ja kilpatallin pitäjä Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari ei perustanut vuonna 1947 autonvalmistaja Ferraria sen vuoksi, että hän olisi halunnut myydä asiakkaille hienoja urheiluautoja, vaan siksi, että saisi rahoitettua kilpailutoimintaansa. Ensimmäinen askel kohti tulevien kuudentoista Formula 1- ja yhdentoista Le Mans -mestaruuden rahoittamista oli ainoastaan kaksi kappaletta valmistettu ensimmäinen Ferrarin nimellä valmistettu tuotantoautomalli, Ferrari 125 S.Kaksi V12-moottoroitua Ferraria: vasemmalla 125 S 1,5-litraisella yksiköllä vuodelta 1947, oikealla LaFerrari Aperta sähköistetyllä 6,3-litraisella vuodelta 2016. Siinä oli eräs toinenkin historiallinen piirre. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari Colombo V12V12 on automaailman moottorimuodoista kaikkein jaloimpia, ja myös Ferrarille se on lopulta kaiken a ja o. Enzo Ferrari ihastui 12-sylinteriseen V-moottoriin jo sata vuotta sitten, ja hän oli varma, että tässä olisi juuri oikea moottorimuoto italialaisen autoteollisuuden kermaan. V12 oli samaan aikaan voimakas ja hienostunut. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää