17.7.2022 Ajoneuvot Dieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman Fisker Karman ufoutta suosittuun Qashqai-mallistoon tuova e-Power on saanut hinnat. Mutta kuinka uusi voimalinjamuoto korvaa mallistosta ulos savustetut dieselvaihtoehdot? Moottori on jo ottanut tuntumaa Qashqain e-Power -voimalinjasta, ja todennut sen lyhyehkön ajon perusteella normaaliajossa toimivaksi. Kyseessähän on bensiinimoottorinen auto, joka omaa sähköisen voimansiirron. Tarkemmin sanottuna bensiinimoottori hoitaa sähköntuotannon sähkömoottorille, joka pyörittää yksin, ilman polttomottorin mekaanista apua etupyöriä, ja ottaa jarrutusenergian talteen pieneen, 1,8 kilowattitunnin akkuun, jonka varassa polttomoottori voi olla hetkittäin samutettuna. Sähkömoottorin hoitaessa varsinaisen vetopuolen, tuntuu e-Powerin ajokäytös hyvinkin sähköautomaiselta, yhden polkimen politiikkoineen. Eräs sen tehtävistä onkin totutella asiakkaita sähkövoimalinjaan.Jo itse Ferdinand Porsche käytti sähköistä voimansiirtoa panssarivaunupatenteissaan toisen maailmansodan aikana, joten ratkaisulla voi todellakin sanoa olevan pitkät perinteet. Tuotantoautoissa tällainen voimalinja on nähty esimerkiksi tähdenlennossa nimeltä Fisker Karma. Joko nyt Nissan Qashqai tekisi siitä rauhanomaisen, saavutettavan ja suositun?Ylhäisessä yksinäisyydessään (kuulemma hyvin äänieristettynä) sähköä jauhaa Qashqai e-Powerissa bensiiniversioiden 1,3-litraisen sijaan uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori, jonka erikoisuutena on muuttuva puristussuhde. Puristukset vaihtelevat normaalihkosta 8:1:stä tiukkaan 14:1:een tilanteesta ja tarpeesta riippuen. Järjestelmän suurin teho on 140 kilowattia (190 heppaa) ja 330 newtonmetrin huippuvääntö on, kiitos sähkömoottorin, saatavilla heti startista lähtien.Dieselvaihtoehdot ovat nyt Qashqai-mallistossa historiaa, joten e-Powerilla on sen korvaajana isot saappaat täytettävänä. Vääntökapasiteetti erityisesti alakierroksilla, maltillinen kulutus ja pitkä toimintamatka ovat olleet ominaisuuksia, joita crossover-asiakkaat ovat dieseleissä arvostaneet. Kuten todettua, vääntöasiat ovat sähkövetoisessa voimalinjassa kunnossa. Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan normaaliajossa noin viittä litraa, oikein nätillä ajolla voi päästä jopa neljän tuntumaan, ja akku täynnä jarrutusenergiaa voi tosiaan hyödyntää polttoainetalouden parhaaksi. Yhdistetty kulutus on noin litran etuvetoisia bensiinimalleja- ja puolisentoista litraa nelivetoisia bensiinimalleja matalampi. Nelivetoa ei tosiaan e-Powerin yhteyteen tarjota lainkaan, mutta toisaalta vain muutama prosentti Qashqain ostajista valitsee joka nurkasta raapivan vaihtoehdon. 17,5 sentin maavara, isot renkaat, etupainoisuus ja sähkömoottorin vääntö tekevät kyllä hyvää etuvetoisen crossoverin etenemispuolelle.Kulutustaulukon perusteella e-Power on piheimmillään seutu- ja maanteillä, kuten vastaavankokoiset dieselitkin. Toimintamatkakin näyttää 55 litran tankilla yltävän jopa tuhannen kilometrin tuolle puolen, mikä on tavalliselle diesel-crossoverillekin jo oikein hyvää tasoa.On kuitenkin eräs crossoverille merkittävä suoritusarvo, jossa e-Power ei pääse lähellekään dieseleitä, eikä edes bensiineitä, nimittäin perävaunumassa. Jarrullisena saa vetää ainoastaan 750 kilon kärryä. Täytyy kuitenkin muistaa, että suurin osa kärryistä on jarruttomia kevytperävaunuja, joiden tapauksessa lainkin mukainen maksimi on 750 kiloa, eikä e-Powerin vetomassa olekaan minkäänlainen ongelma. Jarruttomana e-Powerin vetomassa jakaa malliston parhaan lukeman yhdessä nelivetoversion kanssa.Esisarjan Qashqai e-Power rantautui hiljattain näytille ja ajoille Tukholmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-Poweria alle 40 tonnillaDieselin korvaavan e-Powerin voi sijoittaa myös hinnastossa melko kivuttomasti sinne, minne väkivahvat dieselnelivedot ennen vanhaan kuuluivat: malliston yläpäähän. Nelivetoa ei siis saa tähän rahallakaan, mutta voimapuoleltaan e-Powerit kuuluvat malliston kärkeen. Kiihtyvyys nollasta sataan on hieman alle 8 sekuntia, kun parhaalla bensiinimallilla se on 9,2 sekuntia.e-Powereiden hinnat alkavat Acentan 39 250 eurosta. Vastaava kaksivetoinen, automaattivaihteinen bensiinimalli (kevythybridi) on MHEV 158 Xtronic Acenta, joka on 3 800 euroa halvempi. Hintaeroa tasoittaa e-Powerin pienemmästä CO2 -arvosta johtuva, 1 200 euroa kevyempi autovero. Varustetasot määrittelevät e-Powerin hintaa ja varustusta aivan samalla tavalla, kuin bensiinimalleissa. Huipulla on tällöin 48 130 euron Tekna+ 20-tuumaisilla vanteilla.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäyttötesti: Nissan Qashqai – kansanmaasturi maantiellä Käyttötesti: Nissan Qashqai möyrii hankien yli, etuvedosta huolimatta Koeistuttu: Tässä on tuleva suosikki Nissan Qashqai Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaa Nissan Qashqai -kansanmaasturi Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Nissan Qashqai: katumaasturi hyvässä ja pahassa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?