17.7.2022 Ajoneuvot Dieselin korvaaja: Nissan Qashqai e-Power alkaa hahmottua nyt myös hintojensa puolesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman Fisker Karman ufoutta suosittuun Qashqai-mallistoon tuova e-Power on saanut hinnat. Mutta kuinka uusi voimalinjamuoto korvaa mallistosta ulos savustetut dieselvaihtoehdot? Moottori on jo ottanut tuntumaa Qashqain e-Power -voimalinjasta, ja todennut sen lyhyehkön ajon perusteella normaaliajossa toimivaksi. Kyseessähän on bensiinimoottorinen auto, joka omaa sähköisen voimansiirron. Tarkemmin sanottuna bensiinimoottori hoitaa sähköntuotannon sähkömoottorille, joka pyörittää yksin, ilman polttomottorin mekaanista apua etupyöriä, ja ottaa jarrutusenergian talteen pieneen, 1,8 kilowattitunnin akkuun, jonka varassa polttomoottori voi olla hetkittäin samutettuna. Sähkömoottorin hoitaessa varsinaisen vetopuolen, tuntuu e-Powerin ajokäytös hyvinkin sähköautomaiselta, yhden polkimen politiikkoineen. Eräs sen tehtävistä onkin totutella asiakkaita sähkövoimalinjaan.Jo itse Ferdinand Porsche käytti sähköistä voimansiirtoa panssarivaunupatenteissaan toisen maailmansodan aikana, joten ratkaisulla voi todellakin sanoa olevan pitkät perinteet. Tuotantoautoissa tällainen voimalinja on nähty esimerkiksi tähdenlennossa nimeltä Fisker Karma. Joko nyt Nissan Qashqai tekisi siitä rauhanomaisen, saavutettavan ja suositun?Ylhäisessä yksinäisyydessään (kuulemma hyvin äänieristettynä) sähköä jauhaa Qashqai e-Powerissa bensiiniversioiden 1,3-litraisen sijaan uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori, jonka erikoisuutena on muuttuva puristussuhde. Puristukset vaihtelevat normaalihkosta 8:1:stä tiukkaan 14:1:een tilanteesta ja tarpeesta riippuen. Järjestelmän suurin teho on 140 kilowattia (190 heppaa) ja 330 newtonmetrin huippuvääntö on, kiitos sähkömoottorin, saatavilla heti startista lähtien.Dieselvaihtoehdot ovat nyt Qashqai-mallistossa historiaa, joten e-Powerilla on sen korvaajana isot saappaat täytettävänä. Vääntökapasiteetti erityisesti alakierroksilla, maltillinen kulutus ja pitkä toimintamatka ovat olleet ominaisuuksia, joita crossover-asiakkaat ovat dieseleissä arvostaneet. Kuten todettua, vääntöasiat ovat sähkövetoisessa voimalinjassa kunnossa. Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan normaaliajossa noin viittä litraa, oikein nätillä ajolla voi päästä jopa neljän tuntumaan, ja akku täynnä jarrutusenergiaa voi tosiaan hyödyntää polttoainetalouden parhaaksi. Yhdistetty kulutus on noin litran etuvetoisia bensiinimalleja- ja puolisentoista litraa nelivetoisia bensiinimalleja matalampi. Nelivetoa ei tosiaan e-Powerin yhteyteen tarjota lainkaan, mutta toisaalta vain muutama prosentti Qashqain ostajista valitsee joka nurkasta raapivan vaihtoehdon. 17,5 sentin maavara, isot renkaat, etupainoisuus ja sähkömoottorin vääntö tekevät kyllä hyvää etuvetoisen crossoverin etenemispuolelle.Kulutustaulukon perusteella e-Power on piheimmillään seutu- ja maanteillä, kuten vastaavankokoiset dieselitkin. Toimintamatkakin näyttää 55 litran tankilla yltävän jopa tuhannen kilometrin tuolle puolen, mikä on tavalliselle diesel-crossoverillekin jo oikein hyvää tasoa.On kuitenkin eräs crossoverille merkittävä suoritusarvo, jossa e-Power ei pääse lähellekään dieseleitä, eikä edes bensiineitä, nimittäin perävaunumassa. Jarrullisena saa vetää ainoastaan 750 kilon kärryä. Täytyy kuitenkin muistaa, että suurin osa kärryistä on jarruttomia kevytperävaunuja, joiden tapauksessa lainkin mukainen maksimi on 750 kiloa, eikä e-Powerin vetomassa olekaan minkäänlainen ongelma. Jarruttomana e-Powerin vetomassa jakaa malliston parhaan lukeman yhdessä nelivetoversion kanssa.Esisarjan Qashqai e-Power rantautui hiljattain näytille ja ajoille Tukholmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-Poweria alle 40 tonnillaDieselin korvaavan e-Powerin voi sijoittaa myös hinnastossa melko kivuttomasti sinne, minne väkivahvat dieselnelivedot ennen vanhaan kuuluivat: malliston yläpäähän. Nelivetoa ei siis saa tähän rahallakaan, mutta voimapuoleltaan e-Powerit kuuluvat malliston kärkeen. Kiihtyvyys nollasta sataan on hieman alle 8 sekuntia, kun parhaalla bensiinimallilla se on 9,2 sekuntia.e-Powereiden hinnat alkavat Acentan 39 250 eurosta. Vastaava kaksivetoinen, automaattivaihteinen bensiinimalli (kevythybridi) on MHEV 158 Xtronic Acenta, joka on 3 800 euroa halvempi. Hintaeroa tasoittaa e-Powerin pienemmästä CO2 -arvosta johtuva, 1 200 euroa kevyempi autovero. Varustetasot määrittelevät e-Powerin hintaa ja varustusta aivan samalla tavalla, kuin bensiinimalleissa. Huipulla on tällöin 48 130 euron Tekna+ 20-tuumaisilla vanteilla.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKäyttötesti: Nissan Qashqai – kansanmaasturi maantiellä Käyttötesti: Nissan Qashqai möyrii hankien yli, etuvedosta huolimatta Koeistuttu: Tässä on tuleva suosikki Nissan Qashqai Maistiainen: Nissan Qashqai e-Power – liikutaan sähköllä, poltetaan bensaa Nissan Qashqai -kansanmaasturi Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Nissan Qashqai: katumaasturi hyvässä ja pahassa Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä