19.2.2019 Ajoneuvot Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Focus ST vie mallia sekä suorituskykyisempään että mukavampaan suuntaan. Ennen RS:ää saapuu ST. Ford Focus -malliston perussportista on vuosien myötä kasvanut varsin ripeä menijä, eikä uutuus muuta kaavaa. Uuden Focuksen ST-painos liikkuu nyt 2,3-litraisen 280-hevosvoimaisen bensiinimoottorin tai 2-litraisen 190-hevosvoimaisen dieselin voimin. Kummankin voimanlähteen saa sekä viisioviseen pystyperään että farmarikoriin, ja bensiinimallin vaihteistonkin voi valita kuusivaihteisen manuaalin ja seitsenportaisen automaatin väliltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja sen hallintaaFocus ST ottaa melkoisen teknologialoikan. Bensiinikäyttöisissä EcoBoost-malleissa etuakselilta löytyy BorgWarnerin valmistama sähköisesti ohjattu mekaaninen luistonrajoitin vetopitoa parantamaan. Järjestelmä tullee tarpeeseen, sillä turbomoottorista irtoaa miellyttävät 420 newtonmetriä. Ford lupailee EcoBoostille alle kuuden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan. Ahtoviiveen kerrotaan unohtuvan toiminnolla, joka jättää kaasuläpän auki pitääkseen ahtimen läpi kulkevan ilmavirran mahdollisimman suurena.Siihen verrattuna dieselpainoksen 190 hevosvoimaa kuulostaa melko laimealle, vaikka vääntöä siitäkin irtoaa 400 newtonmetriä. Diesel on vieläpä ainakin toistaiseksi saatavilla vain manuaalilla, vaikka juuri dieseliin automaatti olisi kenties sopinut paremmin.Muokattava jarrutuntuma?Muita ST:n hienouksia ovat muun muassa säätyvä iskunvaimennus, Recaron istuimet ja ensimmäistä kertaa myös ajotilakatkaisin. Jälkimmäisen kerrotaan muokkaavan luistonrajoittimen, alustan, sähköisen ohjaustehostuksen, kaasuvasteen, ajonvakautuksen ja sähköisen moottoriäänijärjestelmän toimintaa tilanteen mukaan. Mielenkiintoisesti ajotilakatkaisimen kerrotaan myös muokkaavan jarrutuntumaa sähköisen jarrutehostimen ansiosta. Uhka vai mahdollisuus?Ford kertoo Focus ST:n ohjauksen olevan jopa Fiesta ST:täkin nopeampi, ollen samalla 15 prosenttia perus-Focusta tiheämmäksi välitetty.Nyt myös vetokoukullaUrheilullisuudesta huolimatta Ford kertoo Focus ST:n tarjoavan myös päivittäisessä ajossa tärkeää mukavuutta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien lisäksi mukavuutta parannetaan hienosäädetyillä moottorituilla ja puslille asennetulla apurungolla. Ja nyt Focus ST:hen saa myös vetokoukun, kiitos uuden pakoputkiston, joka vaihtaa kahteen tuplaputkeen, kun edellismallissa oli koukun estävä suuri rööri keskellä autoa.Ford kertoo Focus ST:n saapuvan myyntiin kesällä. Kevään aikana myös selvinnee, onnistuuko Ford toistamaan uuden Fiesta ST:n täysosuman. Odotukset ovat korkealla.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti