19.2.2019 Ajoneuvot Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Focus ST vie mallia sekä suorituskykyisempään että mukavampaan suuntaan. Ennen RS:ää saapuu ST. Ford Focus -malliston perussportista on vuosien myötä kasvanut varsin ripeä menijä, eikä uutuus muuta kaavaa. Uuden Focuksen ST-painos liikkuu nyt 2,3-litraisen 280-hevosvoimaisen bensiinimoottorin tai 2-litraisen 190-hevosvoimaisen dieselin voimin. Kummankin voimanlähteen saa sekä viisioviseen pystyperään että farmarikoriin, ja bensiinimallin vaihteistonkin voi valita kuusivaihteisen manuaalin ja seitsenportaisen automaatin väliltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja sen hallintaaFocus ST ottaa melkoisen teknologialoikan. Bensiinikäyttöisissä EcoBoost-malleissa etuakselilta löytyy BorgWarnerin valmistama sähköisesti ohjattu mekaaninen luistonrajoitin vetopitoa parantamaan. Järjestelmä tullee tarpeeseen, sillä turbomoottorista irtoaa miellyttävät 420 newtonmetriä. Ford lupailee EcoBoostille alle kuuden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan. Ahtoviiveen kerrotaan unohtuvan toiminnolla, joka jättää kaasuläpän auki pitääkseen ahtimen läpi kulkevan ilmavirran mahdollisimman suurena.Siihen verrattuna dieselpainoksen 190 hevosvoimaa kuulostaa melko laimealle, vaikka vääntöä siitäkin irtoaa 400 newtonmetriä. Diesel on vieläpä ainakin toistaiseksi saatavilla vain manuaalilla, vaikka juuri dieseliin automaatti olisi kenties sopinut paremmin.Muokattava jarrutuntuma?Muita ST:n hienouksia ovat muun muassa säätyvä iskunvaimennus, Recaron istuimet ja ensimmäistä kertaa myös ajotilakatkaisin. Jälkimmäisen kerrotaan muokkaavan luistonrajoittimen, alustan, sähköisen ohjaustehostuksen, kaasuvasteen, ajonvakautuksen ja sähköisen moottoriäänijärjestelmän toimintaa tilanteen mukaan. Mielenkiintoisesti ajotilakatkaisimen kerrotaan myös muokkaavan jarrutuntumaa sähköisen jarrutehostimen ansiosta. Uhka vai mahdollisuus?Ford kertoo Focus ST:n ohjauksen olevan jopa Fiesta ST:täkin nopeampi, ollen samalla 15 prosenttia perus-Focusta tiheämmäksi välitetty.Nyt myös vetokoukullaUrheilullisuudesta huolimatta Ford kertoo Focus ST:n tarjoavan myös päivittäisessä ajossa tärkeää mukavuutta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien lisäksi mukavuutta parannetaan hienosäädetyillä moottorituilla ja puslille asennetulla apurungolla. Ja nyt Focus ST:hen saa myös vetokoukun, kiitos uuden pakoputkiston, joka vaihtaa kahteen tuplaputkeen, kun edellismallissa oli koukun estävä suuri rööri keskellä autoa.Ford kertoo Focus ST:n saapuvan myyntiin kesällä. Kevään aikana myös selvinnee, onnistuuko Ford toistamaan uuden Fiesta ST:n täysosuman. Odotukset ovat korkealla.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen