16.9.2017 Ajoneuvot Hurja Bugatti Chiron on huipulla yksin: 0–400–0 km/h 42 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äärimmäisyyksien Bugatti Chiron ei ole vain muhkea lupaus suorituskyvystä, vaan sanojen takaa löytyy uusi ennätys. Volkswagen Group esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä aivan erityistä Bugatti Chironia. Numerolla "42" koristeltu yksilö oli saavuttanut elokuussa 2017 tuotantoautojen nopeusennätyksen 0–400–0 km/h, eli kiihdyttänyt ensin 400 kilometriin tunnissa ja jarruttanut sen jälkeen takaisin pysähdyksiin. Suorituskykyisten autojen keskuudessa kiihdytys-pysäytys-testit ovat usein suosittuja sen takia, että raakojen hevosvoimien ja niiden hallinnan lisäksi testi vaatii paljon jarruilta.1 500-hevosvoimainen Bugatti Chiron suoritui 0–400–0 km/h sprintistä ennätyksellisessä 42 sekunnissa. Ennätyssuorituksen vahvisti SGS-TÜV Saar ja sen suorittamiseen vaadittiin 3,1 kilometrin matka. Chironin ratissa nähtiin muun muassa Formuloista ja Indycarista tuttu Juan Pablo Montoya.Chironin voimanlähde on melkoinen ilmestys numeroina ja metallina.Ennätyssuoritusta varten Bugatti Chiron vaatii erityisen huippunopeusavaimen käyttöä, joka avaa auton 8-litraisen W16-turbomoottorin suorituskyvyn yli 380 km/h nopeuksille. Lähtöavustin pitää moottorin kierrosluvun 2 800 r/min lukemassa, jolloin auton neljästä turboahtimesta käytössä on kaksi. Toiset kaksi aktivoituvat noin 3 800 r/min lukemassa. Itse sprintti 0–400 km/h vei mega-Bugatilta 32,6 sekuntia ja 2,6 km.Huippunopeustila vaatii erityisavaimen käyttöä myös Chironissa.Chironin valtava suorituskyky, erityisesti huippunopeus, asettaa hirmuiset haasteet myös renkaille. Bugatin yhteistyökumppanina Chironin renkaiden kanssa toimii Michelin. Esimerkiksi 18,3 grammaa painava renkaan venttiili aiheuttaa noin 45 kilogramman voiman 400 km/h nopeudessa. Voimat ovat hirmuisia muutenkin: Chironin takaspoileri tuottaa neljän huntin vauhdissa peräti 900 kilogramman downforcen, mikä vastaa sitä, että auton päälle olisi laskettu toisen sukupolven Volkswagen Golf.Kun nopeusmittari lopulta näyttää 400 km/h, on aika jarruttaa. 0,8 sekuntia jarrupolkimen painamisen jälkeen Chironin 1,5 metriä leveä takasiipi nousee 49° kulmaan avustaakseen jarrutuksessa mahdollisimman tehokkaasti. Täysjarrutuksessa Chironin hidastuvuus on noin 2 G. Jarrulevyt ovat 420 mm edessä, 400 mm takana ja jarrusatulat kätkevät sisäänsä kahdeksan titaanista jarrumäntää etujarruissa, kuusi takana. Kun 400 km/h on lopulta muuttunut pysähtyneisyydeksi, on Chironilta kulunut siihen 491 metriä ja 9,3 sekuntia.Kaiken kaikkiaan ennätystalkoissa Montoya sai korotettua oman 407 km/h nopeusennätyksensä uuteen 420 km/h:n lukemaan. Monien kilpasarjojen veteraani kiittelikin Chironin vakautta ja helppoutta jopa isoa kovaa ajettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyötä vielä edessäBugatti Chironin työlistalle jää kuitenkin ensi vuodelle vielä edeltäneen Veyron 16.4 Super Sportin 431,072 km/h huippunopeusennätyksen siirtäminen uutukaisen nimiin. 2,4 miljoonan euron hintaista Chironia on jo myyty 300 yksilöä aiotusta 500 kappaleen valmistusmäärästä ja Bugatti aikoo valmistaa autoa noin 70 kappaletta vuodessa.Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä Bugatin pääjohtaja Wolfgang Dürheimer kertoi Road & Trackille, että ensi vuonna Bugatilla aletaan jo harkita seuraavaa askelta ja vuonna 2019 yhtiön täytyy jo tehdä päätöksiä Chironin seuraajasta. – Sähköistäminen voisi olla aiheena myös Bugatille. Sitä ei ole päätetty vielä, mutta meillä on mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Kisa jatkuu. Menemme nopeammin, ripeämmin ja olemme parempia joka tavalla, Dürheimer kertoi haastattelupöydässä. Samalla Dürheimer kertoi, että Bugatti ei suunnittele halvempaa sisäänheittomallia äärimmäiseen mallistoonsa. – Niin kauan kuin vastaan Bugatista, se on äärimmäinen tuote. Äärimmäisesti huippuluokkainen, erittäin terävä, ei kompromisseja. Parhaat materiaalit, paras teknologia, korkein hinta. Ei alennuksia, Bugatti-pomo kuittasi kuivasti.Jatkoa odotellessa Bugatti Chiron on huipulla – yksin.Lähteet: Bugatti, Road & Track Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?