21.10.2020 Ajoneuvot Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N: yli 200 hevosvoimaa ja manuaalivaihteisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i20 N haluaa tarjota isomman sisaruksen ajonautintoa vieläkin useamman saataville. Yli 200 hevosvoimaa, manuaalivaihteisto, 1 190 kilogrammaa ja tasauspyörästön luistonrajoitin on keiton resepti. Hyundai i20 N tulee jatkamaan sitä hämmennystä minkä i30 N aloitti. Merkin ensimmäinen kuuma viistoperä laittoi markkinat kerralla uusiksi marssimalla suoraan paalupaikalle. Nyt Hyundai aikoo yrittää samaa temppua uudestaan hieman pienemmässä ja edullisemmassa autoluokassa.Vielä varsin tuore Hyundai i20 sai hiljattain hinnat ja alkaa summasta 15 990 euroa, mutta tämä N-versio tulee toki maksamaan huomattavasti enemmän. Uusi ilme kantaa pääosin toki myös N-malliin muun muassa reilumman keulan ja uusien takavalojen kautta. Eroista merkittävimmät liittyvät perän diffuusoriin ja ilmanohjaimeen.Yli 200 hevosvoimaa, kuusipykäläinen manuaalivaihteisto ja tasauspyörästön luistonrajoitin kuuluvat niihin teknisiin ratkaisuihin, jotka kiinnostavat tosiostajaa. Samoin on auton 1 190 kilogramman omamassan laita ja kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,7 sekuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai i20 NUutuuden voimanlähde on 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu GDi-moottori ja valmistaja painottaa sen tarjoavan voimaa hyvin tasaisesti koko kierroslukualueen läpi. Huipputeho on 204 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 275 newtonmetriä. Jälkimmäinen on tarjolla välillä 1 750 - 4 500 kierrosta minuutissa.Voima välitetään kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta, jota kerrotaan sekä vahvistetun että hienosäädetyn erikseen Launch Control ja lisävääntö mielessä. Lisäksi varustelusta löytyy mekaaninen tasauspyörästön luistonrajoitin vetävälle etuakselille ja ajamisesta innostuneiden kasvoille levisi juuri innostunut hymy. Käsijarrukin on toteutettu perinteisellä tavalla, joten sitä voi käyttää liukkaissa neulasilmämutkissa.Tallessa on myös isommasta tuttu, hassusti nimetty, N Grin Control System tarjoamaan viisi ajotilaa: Normal, Eco, Sport, N ja N Custom. Tuolla valinnalla kuljettaja säätää moottorin, ajonvakautusjärjestelmän (ESC), pakoputkiston ja ohjauksen asetuksia. Mainittu ajonvakautusjärjestelmä toimii kolmessa pykälässä: päällä, sport ja kokonaan pois päältä.Ajettavuus ja alustaHyundai i20 N on kopioinut monia ajettavuuteen liittyviä asioita isommasta N-mallista. Näihin lukeutuu myös vaihtamisen yhteydessä moottorin ja vaihteiston kierrosnopeudet automaattisesti tasaava Rev Matching -järjestelmä. Tälle löytyy oma punainen painike ohjauspyörästä.Mielenkiintoisia asioita ovat myös vasemman jalan jarrutuksen ohjelmointi ja erikseen tätä mallia varten kehitetyt 215/40 R18 -koon Pirelli P-Zero -renkaat valmistajan omalla "HN"-lisämerkinnällä (Hyundai N). Koomisesti valmistaja väittää moottorin ääntä sähköisesti tuottavan järjestelmän inspiroituneen moottoriurheilusta – noinkohan Ott Tänak on ottanut omaan kilpuriinsa vastaavan järjestelmän lisäpainoa tuomaan.Sen sijaan merkittävistä asioista koria kerrotaan jäykistetyn 12 eri kohdasta, jolla voidaan auttaa ajettavuutta. Myös alustageometria on mietitty uusiksi muun muassa camberia lisäämällä ja molemmilla akseleilla on tapahtunut runsaasti. Luonnollisesti kallistuksenvakaajat, jouset ja iskunvaimentimet ovat omansa N-mallissa.Väriä ja varusteitaKuvissa esiintyvä N-osaston oma Performance Blue on yksi kuudesta värivaihtoehdosta. Muut saatavilla olevat värit kulkevat nimillä: Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass ja Phantom Black. Näistä kaikkiin paitsi mustaan voi valita värin sijaan myös mustan katon – mustassa se on aina musta.Kaiken lisävarustelistalta ruksivalla kuljettajalla on käytössään kaksi kappaletta 10,25-tuumaisia näyttöjä, joista toinen mittaristo ja toinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Jälkimmäisen tukemiin järjestelmiin kuuluu Hyundain oman Bluelinkin lisäksi myös Android Auto ja Apple CarPlay.Itse digitaalimittaristosta löytyy digitaaliset, mutta perinteisiä analogisia matkivat, mittarit moottorin kierrosluvulle ja auton nopeudelle. Kierroslukumittarin punaraja liikkuu moottorin öljynlämmön ja vaihtamisavustimen mukaan.Kauppoihin uutuutta odotellaan keväälle 2021. Odottavan aika saattaa olla pitkä ja talvi synkkä, mutta tässä välissä saanemme kuitenkin hinnan selville. Sen jälkeen voi jo rikkoa säästöpossun.Kuvat ja lähde: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”