13.7.2017 Ajoneuvot Hyundai i30 N ja Fastback – Nopee ja melkein coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaismerkki jatkaa i30-mallistoon panostamista uusien malliversioiden voimin. Hyundai i30 -mallisto laajenee nyt odotetusti Fastback-viistoperällä ja urheilulliseen ajettavuuteen keskittyvällä N-versiolla. Fastback on kahdesta uutuudesta se valmiiksi tutumpi tuttavuus, mutta i30 N:n on tarkoitus toimia suorituskykyisten N-mallien kantaisänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu tyylikoululainen Hyundai i30 Fastback lupailee olevansa luokkansa ensimmäinen viisiovinen coupé. Olemusta on tehty matalammaksi pienentämällä Hyundain uutta Cascading Grille -keulailmettä, minkä lisäksi olemukseen vaikuttaa 25 millimetriä madallettu katto. Lisäksi alustaa on madallettu 5 mm 5-oviseen malliin verrattuna. Mittasuhteita on muutettu myös venyttämällä Fastbackia 115 mm pidemmäksi, asettuen mallistossa hatchbackin ja farmarimallin väliin. Käytännössä Hyundai i30:n tutut tilat ovat entisellään. Madallus tuntuu takapenkin pääntilassa muutamalla sentillä, mutta esimerkiksi polvitila on säilynyt entisellään. Tavaratilaa on kunnioitettavat 450 litraa, tilan ollessa yllättävän syvä ja laakea. Muutosten myötä Hyundai i30 Fastbackin kori on jäykistynyt 15 prosentilla, minkä valmistaja lupailee takaavan erinomaiset ajo-ominaisuudet. Moottoreina i30 Fastbackissa nähdään alkuvaiheessa T-GDI-bensiiniturbot 1,0- ja 1,4-litraisena. Pienemmän 3-sylinterisen moottorin teho on 120 hevosvoimaa ja sen parina on aina 6-vaihteinen manuaali. Tehokkaampi 1,4-litrainen valjastaa 140 hevosvoimaansa joko samaisen manuaalin tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Myöhemmin tulossa on 110- ja 136-hevosvoimaiset versiot 1,6-litraisesta turbodieselistä, jotka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena. Reipas rasavilli Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai i30 N on korealaismerkin pelinavaus suoranaisten urheilumallien maailmaan. N niin kuin merkin kehityskeskus Korean NamYangissa, N niin kuin Nürburgring Saksassa. N-malli hakeekin henkistä sukulaisuutta i30 TCR -kilpurista, joka nähtiin muun muassa Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa. Sporttityyliä on haettu levikkeillä ja aggressiivisemmilla puskureilla, joilla on myös aerodynaaminen vaikutus auton vakauteen. Moottorina nähdään sopivan räkäiseltä kuulostava 2,0-litrainen bensiiniturbo, josta saadaan malliversiosta riippuen 250 tai 275 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä vääntöä. Performance-versiossa huippuväännön alue on 1 450–4 700 r/min, kun perusmallissa se on 1 450 – 4000 r/min. Voima välitetään etuakselille ja tehokkaamman Performance-version yhteydessä apuna toimii tasauspyörästön elektroninen luistonrajoitin. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali. Hyundai korosti, että suoranaisten kierrosaikojen sijaan mallissa on tavoiteltu hauskaa ajettavuutta, virneen ollessa tärkein tekijä ajokokemuksessa. Viisi erilaista ajotilaa säätävät moottorin, alustan, vaihteiston ja pakoputkiston toimintaa fiiliksen mukaan. Tavoitteena on ollut luoda mutkien rasavilli, joka kuitenkin käyttäytyy rauhallisesti kaupungin arkiliikenteessä. Hyundain mukaan auto soveltuu myös muutaman kierroksen ratahauskailuun. 0–100 km/h taittuu perusmallilta 6,4 sekunnissa ja pirteämmältä versiolta 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe