12.3.2017

Japanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis

Lexus LC500

Häiriintyneen elegantti coupe kätkee poikkeuksellisen monimutkaista hybriditekniikkaa.

Kuvat eivät tee Lexuksen lippulaivacoupelle oikeutta. Keula on pitkä, sulava ja poikkeuksellisen matala. Konepelti tuskin nousee suurien etupyörien yläpuolelle. Jopa Predatorin suulta näyttävä maski sulautuu kokonaisuuteen.

Perä on verrattain lyhyt ja pysty. Näkymää hallitsevat takavalot. Nykytyyliin mustaksi maalatut C-pilarit luovat illuusion leijuvasta katosta.

Yhtä aikaa häiritsevän erikoinen ja silti upean elegantti. Lexus LC:ssä on outoa uljautta, jota tavallisesti löytää vain Aston Martinien kaltaisista linjakkaista GT-autoista. Silti LC ei voisi tulla mistään muualta kuin Japanista.

Geneven näyttelyauton sisusta on yksinkertaisesti villi. Perusmuodot ovat lainaa muista Lexuksista: kojelautaa hallitsevat vaakalinjat, ja kuljettaja erotetaan matkustajasta leveällä keskikonsolilla. Painikkeiden sijoituksen huhutaan olevan itse päämies Akio Toyodan käsialaa.

Rauhallisilla värivalinnoilla näkymä lienee varsin elegantti, vaikka sinisen, valkoisen ja oranssin yhdistelmäkin on oudon kiehtova. LC on selkeästi konsernin uuden aikakauden tuote, samoin kuin huomattavasti edullisempi, mutta yhtä hätkähdyttävä Toyota C-HR -crossover.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huippumoderni hybridi tai raaka V8

Lexus LC:stä tarjotaan kahdella voimalinjalla. Perinteitä edustaa LC500-mallin viisilitrainen V8, jonka 467 hevosvoiman perässä on peräti kymmenvaihteinen automaatti.

Suomen verotuksen takia huomattavasti mielenkiintoisempi versio on LC500h-hybridi. Päävoimala on 3,5-litran iskutilavuudesta 300 hevosvoimaa tuottava V6. Vaihteisto-hybridi -yksikköä kutsutaan Lexus Multi Stage Hybridiksi.

Lexus LC500

Seuraavat kolme kappaletta käsittelevät voimalinjan sielunelämää. Suosittelemme tekniikkaselitystä vain aiheesta tositarkoituksella kiinnostuneille ydinfyysikoille.

Kuinka kaikki toimii

Uusi hybridijärjestelmä poikkeaa Lexuksen ja emokonserni Toyotan aimmista ratkaisuista siten, että moottorin ja planeettapyörästöllä toteutetun CVT-automaattivaihteiston perään on kytketty Aisinin valmistama perinteinen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Jälkimmäinen toimii kuten maastoauton vaihteiston perässä oleva alennusvaihteisto, paitsi yhden sijaan tarjolla on neljä nopeusaluetta.

Järjestelyn ansiosta portaattoman CVT-vaihteiston yhteyteen rakennettuja sähkömoottoreita voidaan käyttää tehokkaammilla kierroslukualueilla. Auto kulkee nyt pelkällä sähkövoimalla jopa 140 kilometriä tunnissa.

Aiempien Toyota ja Lexus -hybridien tapaan autossa on edelleen kaksi sähkömoottoria. Toisen vastuulla on energian kerääminen ja planeettapyörästöllä tehdyn CVT-vaihteiston välityssuhteen säätö. Toinen sähkömoottori tarjoaa sähköistä lisävoimaa tai väliaikaista täyssähköajoa.

Lexus kertoo LC:n Multi Stage Hybridin tarjoavan yhtiön aiempia hybridimalleja urheilullisemman ajokokemuksen. Perinteisen portaattoman CVT-vaihteiston energiatehokkaan, mutta vaihtelevan välityssuhteen vuoksi etäisen kaasunvasteen sijaan järjestelmä käyttää kymmentä esiohjelmoitua pykälää. CVT-vaihteistolle on ohjelmoitu kolme välityssuhdetta ja nelivaihteisesta automaatista käytetään kolmea, joiden tulona saadaan yhdeksän vaihdetta. Kokonaisuuden päälle lisätään automaattivaihteiston neljäs pykälä, jolloin vaihteiden määräksi saadaan kymmenen (3x3+1).

Vielä hereillä? Lopputulos on helppo ymmärtää: poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho nousee 345 hevosvoimaan, jonka luvataan siivittävän suuri auto sadan kilometrin tuntinopeuteen alle viidessä sekunnissa.

Lexus LC500h japanilaisuus ulottuu selkeästi pintaa syvemmälle.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat