20.2.2024 Ajoneuvot Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kuljettajan nukahtaessa tai saadessa sairaskohtauksen, saattaa tekniikka vielä pelastaa onnettomuudelta.” – Liikenneonnettomuuden syy on valitettavan usein kuljettajan toimintakyvyn lamaantuminen nukahtamisen tai sairaskohtauksen johdosta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaine toteaa.Näissä tilanteissa auto saattaa ajautua ulos tieltä tai huonolla tuurilla päin vastaantulijaa, kohtalokkain seurauksin. Jotta onnettomuuksilta näissä tilanteissa vältyttäisiin, ottavat kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin – yhdessä kaista-avustimen kanssa – ohjat käsiinsä.– Kädet ratissa -tunnistus, pyrkii valvomaan, pitääkö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä. Jos ei pidä, järjestelmä olettaa hänen nukahtaneen tai saaneen sairaskohtauksen ja aloittaa toimet onnettomuuden estämiseksi, Vesalainen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimerkein ja ravisteluin hereilleVesalainen kertoo avustimien eri tavoista havahduttaa ajon aikana nukahtanut autoilija.Ensin kuljettajaa pyritään havahduttamaan hereille äänimerkillä ja mittariston näytölle ilmestyvällä tekstillä. Jos hän ei reagoi niihin, alkaa osa autoista ravistella kuljettajaa hereille tekemällä lyhyitä, napakoita, jarrutuksia.– Myös ohjauspyörä voi täristä. Osa autoista myös varautuu mahdolliseen onnettomuuteen kiristämällä turvavyöt ja sulkemalla avoimet ikkunat.Lopulta avustinjärjestelmä kytkee hätävilkut päälle, pysäyttää auton hallitusti omalle kaistalleen ja soittaa hätäpuhelun.– Auton sijaintitiedot välittyvät hätä- tai palvelukeskukseen automaattisesti eCall-järjestelmän avulla, Vesalainen kertoo.Eri automerkit saattavat käyttää hyvin samantapaisista järjestelmistä erilaisia nimityksiä. Järjestelmien toimintatavoissa voi myös olla keskinäisiä eroavaisuuksia.– Kuljettajan onkin tärkeää tutustua juuri omassa käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapoihin käyttöohjeen avulla, Vesalainen painottaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaAutomaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunutMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”