20.2.2024 Ajoneuvot Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kuljettajan nukahtaessa tai saadessa sairaskohtauksen, saattaa tekniikka vielä pelastaa onnettomuudelta.” – Liikenneonnettomuuden syy on valitettavan usein kuljettajan toimintakyvyn lamaantuminen nukahtamisen tai sairaskohtauksen johdosta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaine toteaa.Näissä tilanteissa auto saattaa ajautua ulos tieltä tai huonolla tuurilla päin vastaantulijaa, kohtalokkain seurauksin. Jotta onnettomuuksilta näissä tilanteissa vältyttäisiin, ottavat kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin – yhdessä kaista-avustimen kanssa – ohjat käsiinsä.– Kädet ratissa -tunnistus, pyrkii valvomaan, pitääkö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä. Jos ei pidä, järjestelmä olettaa hänen nukahtaneen tai saaneen sairaskohtauksen ja aloittaa toimet onnettomuuden estämiseksi, Vesalainen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimerkein ja ravisteluin hereilleVesalainen kertoo avustimien eri tavoista havahduttaa ajon aikana nukahtanut autoilija.Ensin kuljettajaa pyritään havahduttamaan hereille äänimerkillä ja mittariston näytölle ilmestyvällä tekstillä. Jos hän ei reagoi niihin, alkaa osa autoista ravistella kuljettajaa hereille tekemällä lyhyitä, napakoita, jarrutuksia.– Myös ohjauspyörä voi täristä. Osa autoista myös varautuu mahdolliseen onnettomuuteen kiristämällä turvavyöt ja sulkemalla avoimet ikkunat.Lopulta avustinjärjestelmä kytkee hätävilkut päälle, pysäyttää auton hallitusti omalle kaistalleen ja soittaa hätäpuhelun.– Auton sijaintitiedot välittyvät hätä- tai palvelukeskukseen automaattisesti eCall-järjestelmän avulla, Vesalainen kertoo.Eri automerkit saattavat käyttää hyvin samantapaisista järjestelmistä erilaisia nimityksiä. Järjestelmien toimintatavoissa voi myös olla keskinäisiä eroavaisuuksia.– Kuljettajan onkin tärkeää tutustua juuri omassa käytössä olevan auton järjestelmien toimintatapoihin käyttöohjeen avulla, Vesalainen painottaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaAutomaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunutMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa