10.8.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Chrysler LeBaron Coupe V6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chrysler LeBaron Coupe V6 edustaa aikakautta, joka on jo musiikin ja pukeutumisen puolella löydetty uudelleen. Muotiautoon riittää 1000 euroa. Chrysler LeBaron Coupe V6 omaa upean taustan, mutta moderni tulkinta ei ehkä koskaan yltänyt aivan nimen tasolle. Historia juontaa juurensa aina 1920-luvulle asti, jolloin autonvalmistajat hoitivat usein tekniikan runkoa myöden ja koripajat ulkonäön rungon päälle rakennetun korin muodossa. Connecticutin osavaltiossa Yhdysvalloissa perustettu LeBaron oli eräs näistä hienoista ja arvostetuista koripajoista.Itse Chrysler astuu kuvioon 1930-luvulla, jolloin Chryslerin lippulaiva Imperial sai art deco -vaikutteisen korin ja ylellisimmät mallit toimitti koripaja Lebaron. Imperial oli noussut omaksi maailman hienoimpien autojen kanssa mittelöineeksi brändiksi ja 1950-luvulla sen hienostuneimmat versiot saivat lisänimen LeBaron aina 70-luvun puoliväliin asti. Vasta tuon jälkeen nähtiin ensimmäistä kertaa Chrysler LeBaron.Vuonna 1987 esitellyn Chrysler LeBaron Coupen ja Convertiblen perusrakenteena toimi niin sanottu J-body.Vuonna 1977 esiteltiin Dodge Aspenista tutulle perusrakenteelle (F-body) rakennettu Chrysler LeBaron, mutta eri korin takia LeBaron sai nimen M-body. Vuonna 1982 esitelty toisen sukupolven Chrysler LeBaron pohjautui K-bodyna tai K-car platformina tunnettuun perusrakenteeseen. Tällä kertaa meitä kiinnostaa kuitenkin kolmas sukupolvi ja sen Coupe sekä Convertible, joiden pohjana oli aakkosten seuraava kirjain: J-body.Vuonna 1987 esiteltiin kolmannen sukupolven Chrysler LeBaron Coupe ja Convertible eli coupé ja avoauto. Niiden perusrakenteena toimi tuo aiemmin mainittu J-body, vaikka periaatteessa samaa sukupolvea edustanut mallivuodelle 1990 esitelty sedan rakentui eri perusrakenteelle (AA).Kolmannen sukupolven LeBaron Coupe ja Convertible sai vuonna 1990 tuoreempaa sisältöä muun muassa pyörämmän kojelaudan osalta.Coupe ja Convertible päivittyivät sisätilojen osalta vuonna 1990 muun muassa huomattavasti pyöreämmin mittaristot ympäröineellä kojelaudalla. Mallivuodelle 1993 nämä joutuivat luopumaan ajovalot peittäneistä luukuista ja tilalle tehtiin silminnähtävä säästöratkaisu.Hieman näkökannasta riippuen herraskaisinta kyytiä tarjosi tietenkin Chrysler LeBaron Coupe V6 tai saman auton avoversio Convertible. Nämä olivat nimittäin malliston ainoat yli neljä pyttyä tarjonneet mallit, vaikka turboahdettu nelisylinterinen olikin hieman tehokkaampi. Vuonna 1995 Chrysler Lebaron poistui mallistosta sen korvanneen Sebringin tieltä eikä entisen koripajan hieno nimi ole ainakaan vielä palannut.Alle 1000 euroa riittää hankkimaan katsastetun ja ruosteettomaksi luvatun V6-moottorilla varustetun Chrysler LeBaronin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Chrysler LeBaron Coupe V6Tänä päivänä ruosteettomaksi luvattu Chrysler LeBaron Coupe V6 on ostettavissa alle 1000 eurolla. Vuonna 1993 käyttöönotettu auto edustaa ajovalojen perusteella vielä vuosimallia 1992. Kojelauta on kuitenkin päivitettyä 1990 vuoden jälkeistä mallia.Mittarilukemaa ei ole kirjoitushetkellä merkitty myynti-ilmoitukseen eikä sitä näe tihrustaa sisätilojen kuvasta. Tämä LeBaron on kuitenkin katsastettu marraskuussa 2019, joten katsastus on vielä voimassa.Mitsubishin valmistaman V6-bensiinimoottorin huipputehoksi ilmoitetaan 141 hevosvoimaa.Mitsubishin katalogista kaivetun kuusisylinterisen V-bensiinimoottorin iskutilavuus on hieman alle 3-litraa. Huipputehoksi lupaillaan leppoisat 141 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 232 newtonmetriä. Näillä avuin automaattivaihteisen etuvetoisen ja noin 1400 kilogrammaa painavan coupén suorituskyky ei ole räjähtävä, mutta varmasti vaivaton rantabulevardilla kruisailuun.Harmaalla maalattu Chrysler kantaa kirkkaanpunaisia koristeraitoja kyljissään. Keulassa on kromimaski ja kapea kromilista kiertää koko auton. Tämä 80-luvulta kumpuava jenkkityyli joko ihastuttaa tai vihastuttaa.Sisätilat ovat harmaat kuin elefantti betoniseinällä. Mittaristoa ympäröi päivitetty pyöreämpi kojelauta.Samaa voi sanoa norsunnahkaa muistuttavista harmaista sisätiloista. Mukavalta näyttävien istuimien nahkapinta on kuitenkin aitoa – joskaan ei norsua. Varustelista kattaa muun muassa ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen.Tyylejä on erilaisia ja tämä on ehdottomasti yksi. Sekä pukeutumisessa että musiikissa muoti muuttuu juuri tähän suuntaan, joten ehkä automaailma seuraa pian perässä. Voisiko Chrysler LeBaron olla seuraavan sukupolven mielestä jälleen hieno.Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi ja Chrysler Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?