11.4.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz 500 SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä W126-sukupolven Mercedes-Benz on yksityiskohtia myöten 1980-luvun aikakapseli. Mitä tulee mieleen 1980-luvusta? Jotkut meistä saattavat muistaa vuosikymmenen loppupuolen, josta puhuttiin niin sanottuna kasinotalouden aikakautena. Markkinoiden vapautuessa lainaa sai helposti ja sitä rahaa pantiin haisemaan kalliisiin hyödykkeisiin, kuten muskeliveneisiin, luksuskesämökkeihin ja näyttäviin autoihin.Aikakauden näyttävimpien autojen joukkoon kuuluu ehdottomasti Mercedes-Benzin S-sarja, joka kantoi mallimerkintää W126. Auto oli tuotannossa läpi 1980-luvun ja se on ollut Mersulle pisin ja menestynein S-sarjan sukupolvi. Sedanit ja coupét yhteenlaskettuna vuosien 1979–1991 välillä valmistui lähes 900 000 kappaletta W126- ja C126-malleja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkäikäisin S-sarjalainenW126 oli kaikin puolin onnistunut tuote Daimler-Benziltä. Edellinen S-sarjalainen, eli W116-malli oli jäänyt pahasti myyntitavoitteistaan 1970-luvun alun öljykriisin vuoksi. Vahinko jäi onneksi yhden sukupolven mittaiseksi, sillä W126 suunnittelussa otettiinkin jo huomioon monet polttoainetaloudelliset seikat. Auton ilmanvastuskerroin oli huomattavasti edeltäjäänsä pienempi, samalla kun koko auto oli laitettu laihdutuskuurille.Vaikka autoa jouduttiin keventämään merkittävästi, sitä ei tehty kuitenkaan turvallisuuden kustannuksella. W126-mallissa oli vahvasti läsnä sellaiset tuoreet innovaatiot kuin turvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä.W126 koki elinkaarensa aikana yhden merkittävän faceliftin, kun autoa uudistettiin voimakkaasti vuonna 1985. Muutokset olivat sen verran merkittäviä, että tästä kasvojenkohotuksesta puhutaan joissakin yhteyksissä jopa täysin omana sukupolvenaan.Käytetty erikoisuus – Mercedes-Benz 500 SEVaikka S-sarjan Mercedes-Benz on ollut aina arvokas auto, on näitä autoja päätynyt Suomeenkin asti melko mukavasti. Suomalaisesta verotuskäytännöstä johtuen valtaosa Suomeen ensirekisteröidyistä malleista edustaa S-sarjan halvempaa päätyä, eli konepellin alla murisee 6-sylinterinen moottori ja varustelistaa rustaillessa on päädytty säästämään kynän mustetta.Tämänkertainen käytetty erikoisuutemme löytyy Kuusamosta, jossa myyntirivistöstä löytyy vuoden 1984 Mercedes-Benz 500 SE. Koska auto on niin sanottua W126:n ensimmäistä sukupolvea, se edustaa moottorivalinnaltaan malliston suurinta valintaa, eli 5,0-litraista V8-moottoria. Pari vuotta myöhemmin tullut facelift toi mukanaan mallistoon vieläkin isomman 560-mallin, mutta vuonna 1984 mallimerkintä 500 edusti vielä parasta mitä rahalla sai.Mallimerkinnän kirjainyhdistelmä SE tarkoittaa niin sanottua ”perusmallia”, sillä vaihtoehtona olisi ollut valita vielä SEL-malli, jossa viimeinen L-kirjain viittaa lisäpituuteen. SEL-malli on 14 senttimetriä SE-mallia pidempi, ja tämä lisäpituus on sijoitettu takapenkin jalkatiloihin. Yleensä näitä autoja ostivat sellaiset henkilöt, joilla oli tapana matkustaa takapenkillä ja autonkuljettaja sai hoitaa ajamisen.Varusteet aikakautensa kuumimpiaMoottorivalinnan huomioon ottaen ei olekaan suuri yllätys, että alustanumeron perusteella tämä 500 SE on myyty uutena Saksaan, josta se on aikojen myötä päätynyt Suomeen asti. Mercedes-Benzin ohjehinnaston mukaan tämä auto on maksanut syksyllä 1984 vakiovarusteisena 431 000 markkaa, joka vastaa nykyrahassa 158 000 euroa.Varusteiden suhteen tämä Kuusamon 500 SE on S-sarjalaisen mittapuulla hyvä, joskaan kaikkia mausteita ei olla kuitenkaan autoon tilattu. Autosta löytyy kuitenkin ilmastointilaite, vakionopeudensäädin ja ABS-jarrut, jotka ovat kaikki olleet lisävarusteita. Lisäksi 1980-luvun tunnelman nostattaa auton kojelaudasta löytyvä suomalainen Mobiran valmistama NMT-puhelin, joka on myös ollut nykyrahassa mitattuna useiden tuhansien eurojen investointi.Kuusamossa sijaitsevan Mercedes-Benzin mittaristossa koreilee 237 000 kilometriä ja auto on museorekisteröity, mikä antaa osaltaan osviittaa siitä, että auto on ikäisekseen hyvin säilynyt. Hintalapussa koreilee lukema 15 900 euroa, mikä on siis aika tarkalleen 10 prosenttia tämän hinnasta uutena.Teksti Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan