11.4.2022

Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz 500 SE

Mercedes-Benz 500 SE

W126-sukupolven Mercedes-Benz on yksityiskohtia myöten 1980-luvun aikakapseli.

Mitä tulee mieleen 1980-luvusta? Jotkut meistä saattavat muistaa vuosikymmenen loppupuolen, josta puhuttiin niin sanottuna kasinotalouden aikakautena. Markkinoiden vapautuessa lainaa sai helposti ja sitä rahaa pantiin haisemaan kalliisiin hyödykkeisiin, kuten muskeliveneisiin, luksuskesämökkeihin ja näyttäviin autoihin.

Aikakauden näyttävimpien autojen joukkoon kuuluu ehdottomasti Mercedes-Benzin S-sarja, joka kantoi mallimerkintää W126. Auto oli tuotannossa läpi 1980-luvun ja se on ollut Mersulle pisin ja menestynein S-sarjan sukupolvi. Sedanit ja coupét yhteenlaskettuna vuosien 1979–1991 välillä valmistui lähes 900 000 kappaletta W126- ja C126-malleja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkäikäisin S-sarjalainen

W126 oli kaikin puolin onnistunut tuote Daimler-Benziltä. Edellinen S-sarjalainen, eli W116-malli oli jäänyt pahasti myyntitavoitteistaan 1970-luvun alun öljykriisin vuoksi. Vahinko jäi onneksi yhden sukupolven mittaiseksi, sillä W126 suunnittelussa otettiinkin jo huomioon monet polttoainetaloudelliset seikat. Auton ilmanvastuskerroin oli huomattavasti edeltäjäänsä pienempi, samalla kun koko auto oli laitettu laihdutuskuurille.

Vaikka autoa jouduttiin keventämään merkittävästi, sitä ei tehty kuitenkaan turvallisuuden kustannuksella. W126-mallissa oli vahvasti läsnä sellaiset tuoreet innovaatiot kuin turvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä.

W126 koki elinkaarensa aikana yhden merkittävän faceliftin, kun autoa uudistettiin voimakkaasti vuonna 1985. Muutokset olivat sen verran merkittäviä, että tästä kasvojenkohotuksesta puhutaan joissakin yhteyksissä jopa täysin omana sukupolvenaan.

Mercedes-Benz 500 SE

Käytetty erikoisuus – Mercedes-Benz 500 SE

Vaikka S-sarjan Mercedes-Benz on ollut aina arvokas auto, on näitä autoja päätynyt Suomeenkin asti melko mukavasti. Suomalaisesta verotuskäytännöstä johtuen valtaosa Suomeen ensirekisteröidyistä malleista edustaa S-sarjan halvempaa päätyä, eli konepellin alla murisee 6-sylinterinen moottori ja varustelistaa rustaillessa on päädytty säästämään kynän mustetta.

Tämänkertainen käytetty erikoisuutemme löytyy Kuusamosta, jossa myyntirivistöstä löytyy vuoden 1984 Mercedes-Benz 500 SE. Koska auto on niin sanottua W126:n ensimmäistä sukupolvea, se edustaa moottorivalinnaltaan malliston suurinta valintaa, eli 5,0-litraista V8-moottoria. Pari vuotta myöhemmin tullut facelift toi mukanaan mallistoon vieläkin isomman 560-mallin, mutta vuonna 1984 mallimerkintä 500 edusti vielä parasta mitä rahalla sai.

Mallimerkinnän kirjainyhdistelmä SE tarkoittaa niin sanottua ”perusmallia”, sillä vaihtoehtona olisi ollut valita vielä SEL-malli, jossa viimeinen L-kirjain viittaa lisäpituuteen. SEL-malli on 14 senttimetriä SE-mallia pidempi, ja tämä lisäpituus on sijoitettu takapenkin jalkatiloihin. Yleensä näitä autoja ostivat sellaiset henkilöt, joilla oli tapana matkustaa takapenkillä ja autonkuljettaja sai hoitaa ajamisen.

Mercedes-Benz 500 SE

Varusteet aikakautensa kuumimpia

Moottorivalinnan huomioon ottaen ei olekaan suuri yllätys, että alustanumeron perusteella tämä 500 SE on myyty uutena Saksaan, josta se on aikojen myötä päätynyt Suomeen asti. Mercedes-Benzin ohjehinnaston mukaan tämä auto on maksanut syksyllä 1984 vakiovarusteisena 431 000 markkaa, joka vastaa nykyrahassa 158 000 euroa.

Varusteiden suhteen tämä Kuusamon 500 SE on S-sarjalaisen mittapuulla hyvä, joskaan kaikkia mausteita ei olla kuitenkaan autoon tilattu. Autosta löytyy kuitenkin ilmastointilaite, vakionopeudensäädin ja ABS-jarrut, jotka ovat kaikki olleet lisävarusteita. Lisäksi 1980-luvun tunnelman nostattaa auton kojelaudasta löytyvä suomalainen Mobiran valmistama NMT-puhelin, joka on myös ollut nykyrahassa mitattuna useiden tuhansien eurojen investointi.

Kuusamossa sijaitsevan Mercedes-Benzin mittaristossa koreilee 237 000 kilometriä ja auto on museorekisteröity, mikä antaa osaltaan osviittaa siitä, että auto on ikäisekseen hyvin säilynyt. Hintalapussa koreilee lukema 15 900 euroa, mikä on siis aika tarkalleen 10 prosenttia tämän hinnasta uutena.

Teksti Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat