26.7.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Saab 9-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Naapurimaamme autoilla on ollut erityinen ja tärkeä paikka kansamme sydämessä. Monen mielissä toisen sukupolven Saab 9-5 jätti jäähyväiset hienolle merkille. Vuonna 1946 esiteltiin automerkin prototyyppi, jonka pohjalta alkoi ensimmäisen mallin (Saab 92) valmistus. Toisen sukupolven Saab 9-5 oli suomalaisille käytännössä automerkin loppu. Sotilaslentokoneiden parissa aloittanut Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) perustettiin Ruotsissa vuonna 1937. Toisen maailmansodan jälkeen alettiin suunnittelemaan pienen henkilöauton tuotantoa ja ensimmäinen prototyyppi (Ursaab) valmistui 1946. Valmis auto (Saab 92) sai hyvän vastaanoton, joten alku oli hyvä. Viimeiseksi jäänyt toisen sukupolven Saab 9-5 onnistui vielä kantamaan jotakin merkille ominaista taikaa.Tässä välissä tapahtuneita mutkia Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarja onkin osin jo käsitellyt. Ensimmäinen suuria tuotantomääriä saavuttanut malli oli Saab 96 ja myöhemmin myös Saab 99 toimi merkittävänä askeleena ruotsalaisvalmistajalle. Tuolla reitillä Saab oli ansainnut kannuksensa myös suurien autojen valmistamiseen. Vuonna 1997 esitelty Saab 9-5 seurasi 9000:n jäljissä. Uusi neliovinen sedan pohjautui samalle pohjalevylle kuin Opel Vectra B ja jo hieman aiemmin esitelty Saab 900. Tässä kohti valmistajan parhaat ajat alkoivat olemaan ehkä jo takanapäin. Ensimmäisen sukupolven Saab 9-5 näki peräti kaksi kasvojenkohotusta, joista ensimmäinen vuonna 2001 erottui uusin kirkaslasisin valoin. Noin neljä vuotta myöhemmin mallia tekohengitettiin vielä eteenpäin täysin uusin puskurein ja valoin. Farmariversio säilyi tuotannossa aina vuoteen 2010 saakka. Toisen sukupolven Saab 9-5, tai toisin Saab 9-5 II, esiteltiin 2009.Liian pitkään odotettu toisen sukupolven 9-5 esiteltiin lopulta Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 2009. Se perustui samalle General Motorsin perusrakenteelle kuin esimerkiksi Opel Insignia A.Kaikki moottorit olivat turboahdettuja ja näistä ainoa dieselvaihtoehto oli 2,0-litrainen nelisylinterinen. Bensiinimoottoreiden puolella oli laajempi kattaus 1,6- ja 2,0-litraisesta nelisylinterisestä aina lippulaivamallin 300-hevosvoimaiseen 2,8-litraiseen V6-moottoriin. Näistä viimeisin oli aina nelivetoinen. Valitettavasti tyylikäs farmarikorinen SportCombi ei koskaan ehtinyt suursarjatuotantoon ja näitä tehtiin tiettävästi 33 kappaletta. Samoin 9-5 liftback, 9-5X sekä vuodelle 2014 suunniteltu kasvojenkohotus jäi näkemättä kokonaan.Toisen sukupolven ysivitosta ehdittiin valmistaa vain reilut 11 000 yksilöä ennen rahojen loppumista.Koko yhtiön rahat ja tämän mallin tuotanto päättyi Trollhättanin tehtaalla maaliskuussa 2011. Toisen sukupolven ysivitosta ehdittiin valmistaa hieman yli 11 000 yksilöä.Todellisuudessa vain alle 1000 kappaletta valmistettu Saab 9-4X oli enemmänkin se malli joka jää historiaan tuntemamme Saabin viimeisenä, vaikka sitä ei oikeastaan meille ehditty edes tuoda. Saabin taru jatkui tuon jälkeen jokusen 9-3-mallin verran uudessa omistuksessa ja edelleen on olematon mahdollisuus nähdä merkin vielä jonain päivänä palaavan. Saab AB omistaa yhä oikeuden nimeen.Leijuva katto ei juuri erotu kokomustasta autosta, mutta muotoilu on onnistunut kokonaisuus mielenkiintoisine Saabimaisine yksityiskohtineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Saab 9-5Viimeiseksi jääneen vuosimallin 2011 Saab 9-5 on tarjolla Espoossa. Itse auto on tosin käyttöönotettu jo syyskussa 2010, joten aivan viimeisiä tehtaalta tulleita se ei ole. Sen omaleimainen muoto näyttää yhä tänä päivänä tuoreelta ja tullee siten säilymään hyvin ajattomana. Saab on onnistunut muotoilun saralla useaan otteeseen eikä viimeinen 9-5 tee poikkeusta. Mustan auton alla pyörivät vanteet näyttävät alkuperäisiltä. Sisällä on musta nahkaverhoilu mahdollisimman hillityn pohjoismaisen ilmeen varmistamiseksi.Sama tumma teema jatkuu auton sisäpuolella, sillä Comfort-istuimiin on valittu Jet Black -nahkaverhoilu. Varustelu kattaa muun muassa heijastusnäytön, automaattisen kaksialueilmastoinnin, navigointijärjestelmän, pysäköintitutkat edessä ja takana, vakionopeudensäätimen sekä ksenon-valot.Moottorina on tosin tavanomainen, joskin taloudellinen, 2,0-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori. Sen huipputeho on 118 kilowattia (160 hv) ja huippuvääntö 350 newtonmetriä. Voima välitetään etupyörille käsivalintaisen vaihteiston kautta. Näin 1725 kilogramman omamassa kiihdytetään 100 kilometrin tuntinopeuteen juuri alle 10 sekunnissa ja huippunopeudeksi kerrotaan 215 kilometriä tunnissa. Tavaratila vetää arjen tarpeet, mutta täytetty huoltokirja löytyy todennäköisemmin hansikaslokeron puolelta.Tämän yksilön mittarilukema on vielä asiallinen 189 000 kilometriä ja mukana seuraavan huoltokirjan viimeisen merkintä on 185 000 kilometrin kohdalta syyskuulta 2020. Seuraava katsastus on edessä 22. kesäkuuta 2022. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”