26.7.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Saab 9-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Naapurimaamme autoilla on ollut erityinen ja tärkeä paikka kansamme sydämessä. Monen mielissä toisen sukupolven Saab 9-5 jätti jäähyväiset hienolle merkille. Vuonna 1946 esiteltiin automerkin prototyyppi, jonka pohjalta alkoi ensimmäisen mallin (Saab 92) valmistus. Toisen sukupolven Saab 9-5 oli suomalaisille käytännössä automerkin loppu. Sotilaslentokoneiden parissa aloittanut Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) perustettiin Ruotsissa vuonna 1937. Toisen maailmansodan jälkeen alettiin suunnittelemaan pienen henkilöauton tuotantoa ja ensimmäinen prototyyppi (Ursaab) valmistui 1946. Valmis auto (Saab 92) sai hyvän vastaanoton, joten alku oli hyvä. Viimeiseksi jäänyt toisen sukupolven Saab 9-5 onnistui vielä kantamaan jotakin merkille ominaista taikaa.Tässä välissä tapahtuneita mutkia Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarja onkin osin jo käsitellyt. Ensimmäinen suuria tuotantomääriä saavuttanut malli oli Saab 96 ja myöhemmin myös Saab 99 toimi merkittävänä askeleena ruotsalaisvalmistajalle. Tuolla reitillä Saab oli ansainnut kannuksensa myös suurien autojen valmistamiseen. Vuonna 1997 esitelty Saab 9-5 seurasi 9000:n jäljissä. Uusi neliovinen sedan pohjautui samalle pohjalevylle kuin Opel Vectra B ja jo hieman aiemmin esitelty Saab 900. Tässä kohti valmistajan parhaat ajat alkoivat olemaan ehkä jo takanapäin. Ensimmäisen sukupolven Saab 9-5 näki peräti kaksi kasvojenkohotusta, joista ensimmäinen vuonna 2001 erottui uusin kirkaslasisin valoin. Noin neljä vuotta myöhemmin mallia tekohengitettiin vielä eteenpäin täysin uusin puskurein ja valoin. Farmariversio säilyi tuotannossa aina vuoteen 2010 saakka. Toisen sukupolven Saab 9-5, tai toisin Saab 9-5 II, esiteltiin 2009.Liian pitkään odotettu toisen sukupolven 9-5 esiteltiin lopulta Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 2009. Se perustui samalle General Motorsin perusrakenteelle kuin esimerkiksi Opel Insignia A.Kaikki moottorit olivat turboahdettuja ja näistä ainoa dieselvaihtoehto oli 2,0-litrainen nelisylinterinen. Bensiinimoottoreiden puolella oli laajempi kattaus 1,6- ja 2,0-litraisesta nelisylinterisestä aina lippulaivamallin 300-hevosvoimaiseen 2,8-litraiseen V6-moottoriin. Näistä viimeisin oli aina nelivetoinen. Valitettavasti tyylikäs farmarikorinen SportCombi ei koskaan ehtinyt suursarjatuotantoon ja näitä tehtiin tiettävästi 33 kappaletta. Samoin 9-5 liftback, 9-5X sekä vuodelle 2014 suunniteltu kasvojenkohotus jäi näkemättä kokonaan.Toisen sukupolven ysivitosta ehdittiin valmistaa vain reilut 11 000 yksilöä ennen rahojen loppumista.Koko yhtiön rahat ja tämän mallin tuotanto päättyi Trollhättanin tehtaalla maaliskuussa 2011. Toisen sukupolven ysivitosta ehdittiin valmistaa hieman yli 11 000 yksilöä.Todellisuudessa vain alle 1000 kappaletta valmistettu Saab 9-4X oli enemmänkin se malli joka jää historiaan tuntemamme Saabin viimeisenä, vaikka sitä ei oikeastaan meille ehditty edes tuoda. Saabin taru jatkui tuon jälkeen jokusen 9-3-mallin verran uudessa omistuksessa ja edelleen on olematon mahdollisuus nähdä merkin vielä jonain päivänä palaavan. Saab AB omistaa yhä oikeuden nimeen.Leijuva katto ei juuri erotu kokomustasta autosta, mutta muotoilu on onnistunut kokonaisuus mielenkiintoisine Saabimaisine yksityiskohtineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Saab 9-5Viimeiseksi jääneen vuosimallin 2011 Saab 9-5 on tarjolla Espoossa. Itse auto on tosin käyttöönotettu jo syyskussa 2010, joten aivan viimeisiä tehtaalta tulleita se ei ole. Sen omaleimainen muoto näyttää yhä tänä päivänä tuoreelta ja tullee siten säilymään hyvin ajattomana. Saab on onnistunut muotoilun saralla useaan otteeseen eikä viimeinen 9-5 tee poikkeusta. Mustan auton alla pyörivät vanteet näyttävät alkuperäisiltä. Sisällä on musta nahkaverhoilu mahdollisimman hillityn pohjoismaisen ilmeen varmistamiseksi.Sama tumma teema jatkuu auton sisäpuolella, sillä Comfort-istuimiin on valittu Jet Black -nahkaverhoilu. Varustelu kattaa muun muassa heijastusnäytön, automaattisen kaksialueilmastoinnin, navigointijärjestelmän, pysäköintitutkat edessä ja takana, vakionopeudensäätimen sekä ksenon-valot.Moottorina on tosin tavanomainen, joskin taloudellinen, 2,0-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori. Sen huipputeho on 118 kilowattia (160 hv) ja huippuvääntö 350 newtonmetriä. Voima välitetään etupyörille käsivalintaisen vaihteiston kautta. Näin 1725 kilogramman omamassa kiihdytetään 100 kilometrin tuntinopeuteen juuri alle 10 sekunnissa ja huippunopeudeksi kerrotaan 215 kilometriä tunnissa. Tavaratila vetää arjen tarpeet, mutta täytetty huoltokirja löytyy todennäköisemmin hansikaslokeron puolelta.Tämän yksilön mittarilukema on vielä asiallinen 189 000 kilometriä ja mukana seuraavan huoltokirjan viimeisen merkintä on 185 000 kilometrin kohdalta syyskuulta 2020. Seuraava katsastus on edessä 22. kesäkuuta 2022. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa