28.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Työmatkat Polestarilla – kovaa kulutusta arkiajoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa käyttötesti-Polestarimme sai viihtyä viikon tutussa työmatkatestissä. Käyttötestiauto Polestar 2 Long Range Dual Motor sai palvella viikon pääkaupunkiseutulaisen arkisena työmatkajuhtana. Jo ennakolta oli selvää, että kapasiteetiltaan mukavan muhkean 78 kWh -akun varassa viiden työpäivän edestakaiset ajot täydellä akulla tulisivat hoitumaan ilman välilatauksia.Koetellut työmatka-ajot tarkoittivat 1–4 pakkasasteen kelejä, lumimyräkätöntä ja varsin tuuletonta työviikkoa. Ajoin kaikkina viitenä päivä prikulleen saman reitin kotoa työpaikan pysäköintialueelle ja takaisin kotipihaan.Ajomatka oli 15–17 kilometriä suuntaansa, joten päivittäinen edestakainen taival oli 32 ajokilometriä.WLTP-toimintamatka täyteen ladattuna on 487 kilometriä, joten viikon työmatkojen 160 kilometriä ei ole merkittävä haaste, viehän ajot vain noin kolmasosan toimintamatkasta. Täydellä akulla pääsisi vaikka Helsingistä Iisalmeen, jonne on ajomatkaa 462 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirrassa sujuvasti edetenArkireitilläni eli työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken.Ajan koeajon aikana muun liikennevirran mukana, sallittuja nopeuksia muttei lujempaa ja myös turhia kiihdyttelyjä vältellen. Pystyin välttelemään työpäivän kummankin pään ruuhka-aikoja, joten moottoritiellä oli vaivatonta ylläpitää haluttua matkavauhtia 80 km/h tai 100 km/h.Matkustusmukavuudesta tinkimättäAjoin autoa normaalisti, järkevästi seisahteluja ennakoiden ja jarrutusenergiaa talteen ottaen yhden polkimen taktiikalla. Asetuksena oli Polestar-kielellä siis One Pedal Drive Normal.Nyt ei tingitty talvisesta ajomukavauudesta, sillä ilmastointi oli automaatilla, sisälämpötila asetettu 20 asteeksi, istuinlämmitin ja ratin lämmitin olivat käytössä. Alkumatkasta täytyi usein puhalluttaa huurteet pois tuulilasista, joka kävi nopeasti.Auto viettää yönsä ulkosalla yöpakkasissa. Viikon aikana öiset pakkaslukemat lähentelevät kymmentä astetta mutteivat laske sen alle.Väljän latausluukun syndroomaHeti alkupäivinä kävi ilmi, että kevyt pakkaslumi tunkeutuu latausluukun sisälle. Latausliitin ei siis välttämättä saa akunnon kontaktia, jos tukkeena on paakkuuntunutta lunta tai jäähileitä. Polestar tuntuu olevan erityisen herkkä sille, että latausliitin istuu varmasti riittävän syvällä, josta syystä pari kertaa täytyi pitää kädellä liittimestä kiinni siihen asti, että vihreä valo välkähtää ja lataus varmasti alkaa.Jotenkin harmillista, että tämän hintaluokan autossa (liki 58 000 euroa) ei ole kyetty ratkaisemaan latausluukun tiiviyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoista etenemiskykyäNelivetoisella autolla ei ole edes kitkarenkaisena vaaraa jäädä jumiin kiillottuneisiin risteyksiin tai taajaman lumipolanteisiin. Ajotuntuma on ylisummaan jämäkkä ja vakaa, ajomeluksi voi laske avain rengasäänet ja vienot tuulensuhinat. Jos hankkisin tämän automallin itselleni, jättäisin ruksaamatta lisävarustelistalta panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä – lasikatto hohkaa kylmää niskaan.Kulutusluvut korkeallaToisaalta luvatut kilometrit ehtyvät ajossa rapsakkaa tahtia. 32 kilometrin edestakaisella matkalla toimintamatka ehtyy tyypillisesti ainakin nelisenkymmentä kilometriä. Koeajoviikon aikana keskivauhti asettui välille 44–48 kilometriä tunnissa.Ehtymistä selittää auton varsin korkea kulutus. Tyypillisenä päivänä edestakaisen matkan keskikulutus asettuu haarukkaan 28–31 kWh sadalla kilometrillä. Se on varsin paljon. Haarukan yläraja toteutui niinä parina päivänä, jolloin oli hieman kipakampia noin kymmenen pakkasasteen talvipäiviä.Pidempää yhtämittaista taivalta maantiellä noin 80 km/h -nopeuta taitettaessa kollegan havaintona keskikulutus oli 28 kWh/100 km.On toki suhteuttava, että kesäisillä keleillä, 6–7 plusasteen ajo-oloissa, autoyksilöllä keskikulutus asettui haarukkaan 17,8–18,7 kWh/100 km, joista ensimmäinen arvo koski maantieajoa, jälkimmäinen kaupunkiajoa.Kulutusta pohdittaessa on myös hyvä mieltää, että tanakasti ajolinjalla pysyvällä isoakkuisella Polestarilla on painoa 2 154 kiloa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”