28.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Työmatkat Polestarilla – kovaa kulutusta arkiajoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa käyttötesti-Polestarimme sai viihtyä viikon tutussa työmatkatestissä. Käyttötestiauto Polestar 2 Long Range Dual Motor sai palvella viikon pääkaupunkiseutulaisen arkisena työmatkajuhtana. Jo ennakolta oli selvää, että kapasiteetiltaan mukavan muhkean 78 kWh -akun varassa viiden työpäivän edestakaiset ajot täydellä akulla tulisivat hoitumaan ilman välilatauksia.Koetellut työmatka-ajot tarkoittivat 1–4 pakkasasteen kelejä, lumimyräkätöntä ja varsin tuuletonta työviikkoa. Ajoin kaikkina viitenä päivä prikulleen saman reitin kotoa työpaikan pysäköintialueelle ja takaisin kotipihaan.Ajomatka oli 15–17 kilometriä suuntaansa, joten päivittäinen edestakainen taival oli 32 ajokilometriä.WLTP-toimintamatka täyteen ladattuna on 487 kilometriä, joten viikon työmatkojen 160 kilometriä ei ole merkittävä haaste, viehän ajot vain noin kolmasosan toimintamatkasta. Täydellä akulla pääsisi vaikka Helsingistä Iisalmeen, jonne on ajomatkaa 462 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirrassa sujuvasti edetenArkireitilläni eli työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken.Ajan koeajon aikana muun liikennevirran mukana, sallittuja nopeuksia muttei lujempaa ja myös turhia kiihdyttelyjä vältellen. Pystyin välttelemään työpäivän kummankin pään ruuhka-aikoja, joten moottoritiellä oli vaivatonta ylläpitää haluttua matkavauhtia 80 km/h tai 100 km/h.Matkustusmukavuudesta tinkimättäAjoin autoa normaalisti, järkevästi seisahteluja ennakoiden ja jarrutusenergiaa talteen ottaen yhden polkimen taktiikalla. Asetuksena oli Polestar-kielellä siis One Pedal Drive Normal.Nyt ei tingitty talvisesta ajomukavauudesta, sillä ilmastointi oli automaatilla, sisälämpötila asetettu 20 asteeksi, istuinlämmitin ja ratin lämmitin olivat käytössä. Alkumatkasta täytyi usein puhalluttaa huurteet pois tuulilasista, joka kävi nopeasti.Auto viettää yönsä ulkosalla yöpakkasissa. Viikon aikana öiset pakkaslukemat lähentelevät kymmentä astetta mutteivat laske sen alle.Väljän latausluukun syndroomaHeti alkupäivinä kävi ilmi, että kevyt pakkaslumi tunkeutuu latausluukun sisälle. Latausliitin ei siis välttämättä saa akunnon kontaktia, jos tukkeena on paakkuuntunutta lunta tai jäähileitä. Polestar tuntuu olevan erityisen herkkä sille, että latausliitin istuu varmasti riittävän syvällä, josta syystä pari kertaa täytyi pitää kädellä liittimestä kiinni siihen asti, että vihreä valo välkähtää ja lataus varmasti alkaa.Jotenkin harmillista, että tämän hintaluokan autossa (liki 58 000 euroa) ei ole kyetty ratkaisemaan latausluukun tiiviyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoista etenemiskykyäNelivetoisella autolla ei ole edes kitkarenkaisena vaaraa jäädä jumiin kiillottuneisiin risteyksiin tai taajaman lumipolanteisiin. Ajotuntuma on ylisummaan jämäkkä ja vakaa, ajomeluksi voi laske avain rengasäänet ja vienot tuulensuhinat. Jos hankkisin tämän automallin itselleni, jättäisin ruksaamatta lisävarustelistalta panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä – lasikatto hohkaa kylmää niskaan.Kulutusluvut korkeallaToisaalta luvatut kilometrit ehtyvät ajossa rapsakkaa tahtia. 32 kilometrin edestakaisella matkalla toimintamatka ehtyy tyypillisesti ainakin nelisenkymmentä kilometriä. Koeajoviikon aikana keskivauhti asettui välille 44–48 kilometriä tunnissa.Ehtymistä selittää auton varsin korkea kulutus. Tyypillisenä päivänä edestakaisen matkan keskikulutus asettuu haarukkaan 28–31 kWh sadalla kilometrillä. Se on varsin paljon. Haarukan yläraja toteutui niinä parina päivänä, jolloin oli hieman kipakampia noin kymmenen pakkasasteen talvipäiviä.Pidempää yhtämittaista taivalta maantiellä noin 80 km/h -nopeuta taitettaessa kollegan havaintona keskikulutus oli 28 kWh/100 km.On toki suhteuttava, että kesäisillä keleillä, 6–7 plusasteen ajo-oloissa, autoyksilöllä keskikulutus asettui haarukkaan 17,8–18,7 kWh/100 km, joista ensimmäinen arvo koski maantieajoa, jälkimmäinen kaupunkiajoa.Kulutusta pohdittaessa on myös hyvä mieltää, että tanakasti ajolinjalla pysyvällä isoakkuisella Polestarilla on painoa 2 154 kiloa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen