28.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Työmatkat Polestarilla – kovaa kulutusta arkiajoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa käyttötesti-Polestarimme sai viihtyä viikon tutussa työmatkatestissä. Käyttötestiauto Polestar 2 Long Range Dual Motor sai palvella viikon pääkaupunkiseutulaisen arkisena työmatkajuhtana. Jo ennakolta oli selvää, että kapasiteetiltaan mukavan muhkean 78 kWh -akun varassa viiden työpäivän edestakaiset ajot täydellä akulla tulisivat hoitumaan ilman välilatauksia.Koetellut työmatka-ajot tarkoittivat 1–4 pakkasasteen kelejä, lumimyräkätöntä ja varsin tuuletonta työviikkoa. Ajoin kaikkina viitenä päivä prikulleen saman reitin kotoa työpaikan pysäköintialueelle ja takaisin kotipihaan.Ajomatka oli 15–17 kilometriä suuntaansa, joten päivittäinen edestakainen taival oli 32 ajokilometriä.WLTP-toimintamatka täyteen ladattuna on 487 kilometriä, joten viikon työmatkojen 160 kilometriä ei ole merkittävä haaste, viehän ajot vain noin kolmasosan toimintamatkasta. Täydellä akulla pääsisi vaikka Helsingistä Iisalmeen, jonne on ajomatkaa 462 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirrassa sujuvasti edetenArkireitilläni eli työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken.Ajan koeajon aikana muun liikennevirran mukana, sallittuja nopeuksia muttei lujempaa ja myös turhia kiihdyttelyjä vältellen. Pystyin välttelemään työpäivän kummankin pään ruuhka-aikoja, joten moottoritiellä oli vaivatonta ylläpitää haluttua matkavauhtia 80 km/h tai 100 km/h.Matkustusmukavuudesta tinkimättäAjoin autoa normaalisti, järkevästi seisahteluja ennakoiden ja jarrutusenergiaa talteen ottaen yhden polkimen taktiikalla. Asetuksena oli Polestar-kielellä siis One Pedal Drive Normal.Nyt ei tingitty talvisesta ajomukavauudesta, sillä ilmastointi oli automaatilla, sisälämpötila asetettu 20 asteeksi, istuinlämmitin ja ratin lämmitin olivat käytössä. Alkumatkasta täytyi usein puhalluttaa huurteet pois tuulilasista, joka kävi nopeasti.Auto viettää yönsä ulkosalla yöpakkasissa. Viikon aikana öiset pakkaslukemat lähentelevät kymmentä astetta mutteivat laske sen alle.Väljän latausluukun syndroomaHeti alkupäivinä kävi ilmi, että kevyt pakkaslumi tunkeutuu latausluukun sisälle. Latausliitin ei siis välttämättä saa akunnon kontaktia, jos tukkeena on paakkuuntunutta lunta tai jäähileitä. Polestar tuntuu olevan erityisen herkkä sille, että latausliitin istuu varmasti riittävän syvällä, josta syystä pari kertaa täytyi pitää kädellä liittimestä kiinni siihen asti, että vihreä valo välkähtää ja lataus varmasti alkaa.Jotenkin harmillista, että tämän hintaluokan autossa (liki 58 000 euroa) ei ole kyetty ratkaisemaan latausluukun tiiviyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoista etenemiskykyäNelivetoisella autolla ei ole edes kitkarenkaisena vaaraa jäädä jumiin kiillottuneisiin risteyksiin tai taajaman lumipolanteisiin. Ajotuntuma on ylisummaan jämäkkä ja vakaa, ajomeluksi voi laske avain rengasäänet ja vienot tuulensuhinat. Jos hankkisin tämän automallin itselleni, jättäisin ruksaamatta lisävarustelistalta panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä – lasikatto hohkaa kylmää niskaan.Kulutusluvut korkeallaToisaalta luvatut kilometrit ehtyvät ajossa rapsakkaa tahtia. 32 kilometrin edestakaisella matkalla toimintamatka ehtyy tyypillisesti ainakin nelisenkymmentä kilometriä. Koeajoviikon aikana keskivauhti asettui välille 44–48 kilometriä tunnissa.Ehtymistä selittää auton varsin korkea kulutus. Tyypillisenä päivänä edestakaisen matkan keskikulutus asettuu haarukkaan 28–31 kWh sadalla kilometrillä. Se on varsin paljon. Haarukan yläraja toteutui niinä parina päivänä, jolloin oli hieman kipakampia noin kymmenen pakkasasteen talvipäiviä.Pidempää yhtämittaista taivalta maantiellä noin 80 km/h -nopeuta taitettaessa kollegan havaintona keskikulutus oli 28 kWh/100 km.On toki suhteuttava, että kesäisillä keleillä, 6–7 plusasteen ajo-oloissa, autoyksilöllä keskikulutus asettui haarukkaan 17,8–18,7 kWh/100 km, joista ensimmäinen arvo koski maantieajoa, jälkimmäinen kaupunkiajoa.Kulutusta pohdittaessa on myös hyvä mieltää, että tanakasti ajolinjalla pysyvällä isoakkuisella Polestarilla on painoa 2 154 kiloa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Å koda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?