28.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Työmatkat Polestarilla – kovaa kulutusta arkiajoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa käyttötesti-Polestarimme sai viihtyä viikon tutussa työmatkatestissä. Käyttötestiauto Polestar 2 Long Range Dual Motor sai palvella viikon pääkaupunkiseutulaisen arkisena työmatkajuhtana. Jo ennakolta oli selvää, että kapasiteetiltaan mukavan muhkean 78 kWh -akun varassa viiden työpäivän edestakaiset ajot täydellä akulla tulisivat hoitumaan ilman välilatauksia. Koetellut työmatka-ajot tarkoittivat 1–4 pakkasasteen kelejä, lumimyräkätöntä ja varsin tuuletonta työviikkoa. Ajoin kaikkina viitenä päivä prikulleen saman reitin kotoa työpaikan pysäköintialueelle ja takaisin kotipihaan. Ajomatka oli 15–17 kilometriä suuntaansa, joten päivittäinen edestakainen taival oli 32 ajokilometriä. WLTP-toimintamatka täyteen ladattuna on 487 kilometriä, joten viikon työmatkojen 160 kilometriä ei ole merkittävä haaste, viehän ajot vain noin kolmasosan toimintamatkasta. Täydellä akulla pääsisi vaikka Helsingistä Iisalmeen, jonne on ajomatkaa 462 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevirrassa sujuvasti edeten Arkireitilläni eli työmatkan kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken. Ajan koeajon aikana muun liikennevirran mukana, sallittuja nopeuksia muttei lujempaa ja myös turhia kiihdyttelyjä vältellen. Pystyin välttelemään työpäivän kummankin pään ruuhka-aikoja, joten moottoritiellä oli vaivatonta ylläpitää haluttua matkavauhtia 80 km/h tai 100 km/h. Matkustusmukavuudesta tinkimättä Ajoin autoa normaalisti, järkevästi seisahteluja ennakoiden ja jarrutusenergiaa talteen ottaen yhden polkimen taktiikalla. Asetuksena oli Polestar-kielellä siis One Pedal Drive Normal. Nyt ei tingitty talvisesta ajomukavauudesta, sillä ilmastointi oli automaatilla, sisälämpötila asetettu 20 asteeksi, istuinlämmitin ja ratin lämmitin olivat käytössä. Alkumatkasta täytyi usein puhalluttaa huurteet pois tuulilasista, joka kävi nopeasti. Auto viettää yönsä ulkosalla yöpakkasissa. Viikon aikana öiset pakkaslukemat lähentelevät kymmentä astetta mutteivat laske sen alle. Väljän latausluukun syndrooma Heti alkupäivinä kävi ilmi, että kevyt pakkaslumi tunkeutuu latausluukun sisälle. Latausliitin ei siis välttämättä saa akunnon kontaktia, jos tukkeena on paakkuuntunutta lunta tai jäähileitä. Polestar tuntuu olevan erityisen herkkä sille, että latausliitin istuu varmasti riittävän syvällä, josta syystä pari kertaa täytyi pitää kädellä liittimestä kiinni siihen asti, että vihreä valo välkähtää ja lataus varmasti alkaa. Jotenkin harmillista, että tämän hintaluokan autossa (liki 58 000 euroa) ei ole kyetty ratkaisemaan latausluukun tiiviyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetoista etenemiskykyä Nelivetoisella autolla ei ole edes kitkarenkaisena vaaraa jäädä jumiin kiillottuneisiin risteyksiin tai taajaman lumipolanteisiin. Ajotuntuma on ylisummaan jämäkkä ja vakaa, ajomeluksi voi laske avain rengasäänet ja vienot tuulensuhinat. Jos hankkisin tämän automallin itselleni, jättäisin ruksaamatta lisävarustelistalta panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä – lasikatto hohkaa kylmää niskaan. Kulutusluvut korkealla Toisaalta luvatut kilometrit ehtyvät ajossa rapsakkaa tahtia. 32 kilometrin edestakaisella matkalla toimintamatka ehtyy tyypillisesti ainakin nelisenkymmentä kilometriä. Koeajoviikon aikana keskivauhti asettui välille 44–48 kilometriä tunnissa. Ehtymistä selittää auton varsin korkea kulutus. Tyypillisenä päivänä edestakaisen matkan keskikulutus asettuu haarukkaan 28–31 kWh sadalla kilometrillä. Se on varsin paljon. Haarukan yläraja toteutui niinä parina päivänä, jolloin oli hieman kipakampia noin kymmenen pakkasasteen talvipäiviä. Pidempää yhtämittaista taivalta maantiellä noin 80 km/h -nopeuta taitettaessa kollegan havaintona keskikulutus oli 28 kWh/100 km. On toki suhteuttava, että kesäisillä keleillä, 6–7 plusasteen ajo-oloissa, autoyksilöllä keskikulutus asettui haarukkaan 17,8–18,7 kWh/100 km, joista ensimmäinen arvo koski maantieajoa, jälkimmäinen kaupunkiajoa. Kulutusta pohdittaessa on myös hyvä mieltää, että tanakasti ajolinjalla pysyvällä isoakkuisella Polestarilla on painoa 2 154 kiloa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt