13.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor – Täällä Pohjantähden alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen lisäksi yleistyvät myös täyssähköiset automerkit. Polestar on uusista automerkeistä eräs mielenkiintoisimmista, sillä nuoren automerkin takaa löytyy Volvo, jonka ruotsalainen järkevyys on vedonnut suomalaisiin jo vuosikymmenten ajan. Siinäpä ainesta uudeksi käyttötestiautoksemme. Helsingissä tulee vettä vaakasuoraan, kun käyttötestiautomme suuntaa maailmaan niin avaraan showroomin lämmöstä. Polestarilla ei puhuta myymälästä, sillä varsinaiset kaupat tehdään aina netin kautta – kivijalassa vain esitellään tuotteita ja tehdään autojen luovutuksia. Se on vain yksi asioista, joita uusi sähköautomerkki tekee eri tavalla. Vuonna 2017 Volvosta eriytetty Polestar haluaakin tarjota uudenlaisia autoiluelämyksiä. Ensimmäisenä tuotteena nähtiin makea lataushybridi Polestar 1, joka esitteli vision kaksiovisesta toimitusjohtaja-coupésta hybridien ja turbojen aikakaudella. Tuotannon päättymisen jälkeen merkki on päässyt toteuttamaan lupaustaan olla jatkossa aina täyssähköinen, kuten Polestar 2 ja 3:n kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syntyjään Volvo Kolmen laatikon sivuprofiilistaan huolimatta Polestar 2 on korimalliltaan 4,6-metrinen liftback. Matalasta korista riippumatta autosta henkii tietty korkeus, sillä 151 mm:n maavara on mielenkiintoinen ratkaisu: Volvo-kielellä korimalli saatettaisiinkin lausua Cross Countryksi. Pinnan alta löytyy CMA-pohjarakenne Volvon XC40:n tapaan. Polestar 2:n muodot esiteltiinkin konseptiautona 2016 vielä nimellä Volvo 40.2, kun XC40 esiintyi vieressä 40.1:nä. Silti ehkä eniten Polestarista merkkinä kertoo se, että käyttötestiautomme Harman Kardonin äänentoistosta soi sattumalta ensimmäisenä Queenin inspiroiva ja yhden ihmisen tavoitteellisuudesta kertova One Vision. Polestarista näkyykin hyvin voimakkaasti Škodalla ja Volvolla päämuotoilijana kannuksensa hankkineen Thomas Ingenlathin näkemys. Vahva estetiikkalähtöisyys kuvastaa kaikkea autoista kivijalkaliikkeisiin ja kännykkäsovellukseen. Usein esteettisyys näkyy myös minimalismina – eli yksinkertaisuutena. Moottorin käyttötestiin Polestar 2 valikoitui jo keväällä, sillä automarkkinoiden pitkät toimitusajat vaativat ennakointia. Polestareja myös näkyy liikenteessä ja rekisteröintitilastoissa huomattavia määriä, joten merkki on löytänyt paikkansa sähköautomarkkinoilla. Polestar 2 sai myös tänä vuonna päivityspaketin, joka tuo tullessaan muutamia mielenkiintoisia ominaisuuksia. Isolla akulla ja nelivedolla Käyttötestiautomme on koko nimeltään Polestar 2 Long Range Dual Motor. Akkukoossa kookkaampi 78 kWh -kapasiteetti ei muodosta valtavaa eroa pienempään 69 kWh:n nähden. Polttomoottoritermein kyse ei siis ole mistään aavikkotankista. Isompi akku avaa kuitenkin mahdollisuuden valita nelivedon, eli etu- ja taka-akseleilla on omat sähkömoottorinsa. Toimintamatkassa nelivetoversio häviää etuvetoiselle noin 50 kilometriä yhdellä latauksella, mutta parantunut ajovarmuus painoi vaakakupissa enemmän. Lisänä tulee parempi suorituskyky etuvetoiseen nähden. Eikä 455–487 km haarukkaan sijoittuva toimintamatka ole ollenkaan huono, vaan kokemustemme mukaan riittävä jopa kevyesti suunniteltuihin Lapin-reissuihin. Lisävarusteiden suhteen tarjolla on kolme varustepakettia, joista autoon valikoitui kaksi. Pilot Lite -paketti tuo autoon mukautuvan vakionopeudensäätimen, 360 asteen kameran, joukon ajoavustimia sekä automaattisesti himmenevät sivupeilit. Plus-paketti puolestaan sisältää panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä, sähkösäätöiset istuimet, älypuhelimen latausalustan sekä lämmitetyt etuistuimet ja ohjauspyörän. Plus tuo mukanaan nykyisin myös tehokkuudeltaan ja toiminta-alueeltaan parannetun lämpöpumpun, joka on yksi yleisimmistä puheenaiheista sähköautoilijoiden keskuudessa. Lopuksi ruksilistalta valittiin ulkoväriksi Jupiter, sillä ruskea metallihohtosävy saapui päivityspaketissa uutena vaihtoehtona. Kuuden värin paletissa erottautuminen on vaikeaa, mutta ilmeisen mahdollista. Tunnin luovutus Auton luovutus Polestarin Herttoniemen tiloissa noin vajaan tunnin. Siinä ajassa auto tuli tutuksi keulasta perään ja erilaiset käyttäjätilit (Polestar ID, Google jne.) saatiin kytkettyä toimintaan. Merkki lähettää ilahduttavasti sähköpostin, jossa kerrotaan mitkä salasanat kannattaa ottaa mukaan luovutukseen mennessä. Auton fyysisten ominaisuuksien läpikäynti puolestaan vähentää kysymyksiä tulevaisuudessa. Seuraavaksi tutustumme Polestar 2:n käytettävyyteen arkielämässä. Kysymyksiä riittää: vieläkö perinteisempi korimuoto toimii nykypäivinä, tulemmeko toimeen Android-käyttöliittymän kanssa ja voiko sähkövoimalinjan toimintaan luottaa? Auto ennätti käyttötestiin juuri sopivasti kesärengaskauden loppuun, eli suurin osa testistä tapahtuu talviolosuhteissa. Tuolloin tulee arvioitua jälleen yhden täyssähköauton toimivuus kylmän haasteissa. Perinteet tavallaan velvoittavat, onhan Polestariin upotettu myös Volvolta lainattua tietotaitoa talviolosuhteista. Teksti ja kuvat Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku