22.2.2023 Ajoneuvot Kesärengastesti: mihin kaikkiin kokeisiin renkaat joutuvat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tuorein rengastesti asettaa vastakkain kahdeksan erihintaista aasialaisrengasta. Voittajat ja häviäjät selviävät usean perusteellisen osakokeen yhteistuloksena. Markkinoilla on runsaasti erimerkkisiä aasialaisia renkaita, joiden saatavuuskin on varsin hyvällä tasolla. Kokosimme näitä mielenkiintoisia vaihtoehtoja kevään ensimmäiseen rengastestiimme.Testijoukko koostuu meikäläisittäin tunnetuista ja vähän tuntemattomammista brändeistä. Kahdeksan renkaan joukosta japanilainen Bridgestone lienee kuuluisin, ja on Turanza T005 -mallillaan mukana ikään kuin mittapuuna muille. Vaikka yhtiön pääkonttori sijaitsee Tokiossa, testirenkaat on valmistettu Espanjassa.Ryhmän toinen japanilaisvalmistaja on Toyo, jonka testiin osallistunut Proxes Comfort -malli on myös valmistettu Japanissa. Taiwanilainen Maxxis on mukana Mecotra 3 -renkaallaan, ja Etelä-Koreasta testiin osallistuvat Nexen N Blue HD sekä Kumho Ecowing ES31. Viimeksi mainittu testirengas on tosin valmistettu Kiinassa. GT Radial puolestaan on singaporelaisen Giti Tiren tuote, ja testissä mukana ollut Champiro FE2 -rengas on kiinalaisvalmisteinen.Vaikka puolet testin renkaista on valmistettu Kiinassa, brändeistä ainoastaan kaksi on sieltä kotoisin. Austone on Hong Kongissa majaansa pitävän Prinx Chengshanin merkki, jonka Athena SP-6 -testirengas on luonnollisesti kiinalaisvalmisteinen. Kiinasta tulee myös Winrun R330.Erityisesti kiinalaisten renkaiden kohdalla on riittänyt paljon puhetta sekä puolesta että vastaan. Yleensä näiden renkaiden myyntivalttina on ollut huokeus, mutta koska renkaat kehittyvät koko ajan, ei pelkkä halpa hankintahinta keihäänkärkenä riitä. Edullisiinkin tuotteisiin saadaan nykyään leivottua asiallisia ominaisuuksia, ainakin tietyille osa-alueille. Valitettavan usein akilleenkantapää on kuitenkin löytynyt viimeistään ääritilannekäytöksestä. Sen lisäksi testi asettaa renkaat muutenkin kovan paikan eteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme tärkeää märkäkoettaTestissä koetellaan renkaita niin märällä kuin kuivallakin kelillä. Märkäkokeet koostuvat ajettavuus-, jarrutus- ja vesiliirtokokeista, kuivalla puolestaan testataan ajettavuutta, ääritilannekäytöstä, jarrutusmatkoja sekä melua ja mukavuutta.Ajettavuutta ja yleistä pitotasoa sadekelillä mitataan märkäkäsittelyradalla. Kokeessa ajetaan vauhdikasta asfalttirataa ja kellotetaan kierrosajat, jotka kertovat renkaiden välisistä pitotasoeroista vaihtelevissa ajotilanteissa ja -nopeuksissa.Mahdolliset käytösongelmat saadaan kuitenkin parhaiten esille ilman ajanottoa ajetuilla kierroksilla, joissa renkaan suorituskykyä ja äärirajoja koetellaan viemällä autoa tarkoituksella renkaan pidon rajan yläpuolelle. Näihin ajotilanteisiin voi tavallinen autoilija joutua oman tai kanssakulkijan virhearvion johdosta.Märällä tehdyissä jarrutuskokeissa puolestaan testataan renkaiden pitkittäispitoa. Kokeessa hidastetaan 80 km/h -nopeudesta pysähdyksiin, mutta varsinainen mittausväli on 80–5 km/h, sillä jarrutuksen loppuvaihe auton nyökkimisineen ja ABS-syklin vaihteluineen aiheuttaa hajontaa tuloksiin. Niitä tässäkin testissä todella syntyi, sillä parhaan ja huonoimman renkaan ero oli yli 10 prosenttia eli jarrutusmatkassa liki kolme metriä.Kolmas ja erittäin tärkeä osa-alue on vesiliirtokoe, jossa koetellaan renkaan kykyä syrjäyttää vettä. Mittauksessa ajetaan kiihdyttäen 7 millimetriä paksun vesipatjan läpi toinen rengas vesipatjalla ja toinen rengas kuivalla asfaltilla. Mittalaitteisto tarkkailee etupyörien välistä pyörimisnopeuseroa ja antaa tuloksen, kun ero nousee 15 prosenttiin. Riittävällä toistolla saadaan selville tarkka rajanopeus, jolla kukin rengas nousee vesiliirtoon. Myös tässä kokeessa erot olivat tuntuvat: kärjen ja häntäpään välimatkaksi muodostui kahdeksan prosenttia, mikä nopeuserona tarkoittaa yli 6 km/h.Kuivalla turvallisuutta ja mukavuuttaKesärengastesteissä märkä keli erottelee renkaat yleensä selvemmin toisistaan, mutta tällä kertaa myös kuivan kelin kokeissa erot muodostuivat pahimmillaan todella suuriksi.Kuivalla asfaltilla renkaiden ajettavuutta testataan erilaisissa kaarteissa, ja samalla kiinnitetään huomiota siihen, miten ohjaustuntuma muuttuu. Testiradan leveällä suoralla tehdyillä laajoilla kaarroksilla puolestaan selvitetään, lähteekö rengas tiukentamaan ajolinjaa enemmän kuin kuljettaja tarkoittaa. Tämä voi liikenteessä realisoitua esimerkiksi moottoritien kaistanvaihdossa. Koe tehdään 80 ja 100 km/h -nopeuksilla, sekä loivilla että jyrkemmillä ohjauskulmilla.Lisäksi kokeillaan, miten renkaat vastaavat nopeisiin ohjausliikkeisiin. Tämä koe on hyvä testi ennen ääritilannekäytöstä mittaavaa väistökoetta, jossa ohjataan nopeasti vastaantulijoiden kaistalle ja siitä takaisin omalle kaistalle. Jos keulan ja perän tasapaino ei ole kunnossa, se tietää yleensä ongelmia väistötilanteissa.Etukäteisarviot joidenkin renkaiden ongelmista tässä kokeessa osuivat oikeaan. Testin parhaat renkaat selvittivät väistökokeen 110 km/h -nopeudella, kun heikoimpien suoritukset jäivät 90 km/h -tasoon, ja käytöserot olivat vielä nopeuksiakin selvemmät.Kuivalla tehdyssä jarrutuskokeessa mittausväli on sama kuin märällä – renkailla jarrutettiin 80 km/h -nopeudesta pysähdyksiin, ja varsinainen mittausdata kerättiin väliltä 80–5 km/h. Aivan kuten märällä tehdyissä jarrutuskokeissa, myös tässä testataan ennen kaikkea pitkittäispitoa, ja erot olivat melkein yhtä suuria kuin kosteallakin tienpinnalla.Lopuksi testataan mukavuutta erilaisissa tiestön epätasaisuuksissa – mukana niin teräviä kuin laajempiakin kuoppia sekä töyssyjä – sekä mitataan renkaiden melutasot ja selvitetään erilaiset äänensävyerot. Tällä kertaa kovaäänisimmän ja hiljaisimman renkaan välillä oli keskimäärin vain 0,8 desibelin ero, mutta kuuntelemalla erot ovat jo selvemmät.Lopputulos, eli mikä rengas tarjoaa rahalle parhaan vastineen, selviää Moottorin numerosta 3/2023, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16 Austone Athena SP-6 Bridgestone Turanza T005 GT Radial Champiro FE2 Kumho Ecowing ES31 Maxxis Mecotra 3 Nexen N Blue HD Toyo Proxes Comfort Winrun R330 Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä