8.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Ateca – Se ei tiedä mikä se on, mutta se on aika kiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra kärsii brändiongelmasta, mutta tuote on kunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, joustavat tilat. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi. Ehkä joskus ymmärrämme, miksi Seat päätti eriyttää urheilumalleissa käytetyn Cupra-tunnuksen omaksi automerkikseen. Kuvissa esiintyvä auto siis ei suinkaan ole Seat Ateca Cupra, vaan Cupra Ateca. Ihan oikeasti – vaikka rekisterikilven telineessä kyllä lukee Seat.fi, ja Leonin menomalli on yhä Seat Leon Cupra. Uudella automerkillä on tietysti oma brändi-ilme. Cupralla on vihaisen näköinen logo ja pronssia tummasävyihin yhdistävä värimaailma. Yksityiskohdista löytää hiilikuitukuviota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotonaan talvella En ehkä aivan ymmärrä espanjalaisten tekosia, mutta tuotteesta on helppo pitää. Enkä edes ole suuri korotettujen sporttimallien ystävä: jos koko auton pointti on tarjota vauhtia ja jännittäviä tilanteita, miksi paketti rakennetaan korkeaan, pakostakin huojuvampaan koriin? Cupra sai uuden logon – vai tatuoinnin? Sitten saapuivat helmikuun lumisateet. Pöpperötiet sekä tukkoiset parkkipaikat. Liukkaat liikennevalot ja umpihankiset pihatiet. Silloin Cupra Ateca suorastaan loisti. Auto säilyttää Seatin juuret, Ateca on mainio perusauto. Tilava, joustava, helppo ja vaivaton. Cupran jämäkällä alustalla ja näyttävillä 19-tuumaisilla vanteillakin mukavuus on vähintään kelvollinen. Auto on myös kaikin puolin huippuvaivaton ajaa: se kulkee suoraan ja vakaasti, ohjautuu kevyesti ja kiihtyy vaivattomasti. 2-litraisen turbomoottorin ja 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinlaatikon sovitus toimii hyvin yhteen. Talviurheilun juhlaa Toki autolla on räyhä puoli: ajotilakatkaisimesta voi valita urheilullistusta haluamalleen tasolle, tai heittää suoraan kaiken rajuimpaan Cupra-tilaan. Turbokone vetää raivolla punarajalle asti, vaihteet vaihtuvat räväkästi ja neliveto vie autoa kiitettävää kyytiä. Haastavassa talvikelissä kokonaisuudessa alkaa olla järkeä, eikä aivan pienimmistä paakuista tarvitse maavaran ansiosta välittää. Pientä parannettavaakin on. Toistuvilla jääratakäynneillä ärsyttää ajonvakautusjärjestelmän poiskytkennän hautaaminen turhan syvälle valikoiden uumeniin, perinteinen painike ajaisi asian paremmin. Ja jos automaattivaihteiston heittää manuaalitilaan, vaihtaa Cupra lähellä punarajaa automaattisesti isommalle. Ongelma ei koske vain Cupraa, mutta mikä manuaaliasetus se sellainen on? Pidemmillä matkoilla kaipaisi etuistuimelta hieman lisää reisitukea. Toisaalta maantienopeuksissa auto kulkee voimavaroihin nähden varsin pihisti, vaikka jo talvisilla moottoritierajoituksilla bensiiniä palaa pintakaasullakin ajettaessa. Joka tapauksessa keveällä kaasulla ilmoitettu kulutus vaikuttaa realistiselta. Kehityseroja Cupra Ateca oli koeajossa peräkkäin sisarmalli Seat Tarracon kanssa. Valmistajan kahden katumaasturin välillä tapahtunut kehitystyö nosti esiin muutamia Atecan vahvuuksia. Pari vuotta Tarracoa vanhemmassa Atecassa kosketusnäyttö on vielä mattapintainen, ja ohuiden raamien sisään upotettu. Se on käytössä huomattavasti Tarracon kiiltäväpintaista tablettinäyttöä parempi, sillä raameista saa edes vähän tukea. Onneksi näin, sillä Cupran lämpiävää tuulilasia joutuu kytkemään talvisaikaan kosketusnäytöltä päälle lähes joka aamu. Kokonaisuutena Cupra Ateca on makea yhdistelmä tila-automaisen katumaasturin monikäyttöisyyttä ja GTI-luokan menevyyttä. Hyvää työtä, Seat Cupra! Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Antti Hentinen Cupra Ateca 2.0 TSI 300 4Drive DSG Hinta alkaen 58 832 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 426 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5300 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe