8.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Ateca – Se ei tiedä mikä se on, mutta se on aika kiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra kärsii brändiongelmasta, mutta tuote on kunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, joustavat tilat. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi. Ehkä joskus ymmärrämme, miksi Seat päätti eriyttää urheilumalleissa käytetyn Cupra-tunnuksen omaksi automerkikseen. Kuvissa esiintyvä auto siis ei suinkaan ole Seat Ateca Cupra, vaan Cupra Ateca. Ihan oikeasti – vaikka rekisterikilven telineessä kyllä lukee Seat.fi, ja Leonin menomalli on yhä Seat Leon Cupra.Uudella automerkillä on tietysti oma brändi-ilme. Cupralla on vihaisen näköinen logo ja pronssia tummasävyihin yhdistävä värimaailma. Yksityiskohdista löytää hiilikuitukuviota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotonaan talvellaEn ehkä aivan ymmärrä espanjalaisten tekosia, mutta tuotteesta on helppo pitää. Enkä edes ole suuri korotettujen sporttimallien ystävä: jos koko auton pointti on tarjota vauhtia ja jännittäviä tilanteita, miksi paketti rakennetaan korkeaan, pakostakin huojuvampaan koriin?Cupra sai uuden logon – vai tatuoinnin?Sitten saapuivat helmikuun lumisateet. Pöpperötiet sekä tukkoiset parkkipaikat. Liukkaat liikennevalot ja umpihankiset pihatiet. Silloin Cupra Ateca suorastaan loisti.Auto säilyttää Seatin juuret, Ateca on mainio perusauto. Tilava, joustava, helppo ja vaivaton. Cupran jämäkällä alustalla ja näyttävillä 19-tuumaisilla vanteillakin mukavuus on vähintään kelvollinen. Auto on myös kaikin puolin huippuvaivaton ajaa: se kulkee suoraan ja vakaasti, ohjautuu kevyesti ja kiihtyy vaivattomasti. 2-litraisen turbomoottorin ja 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinlaatikon sovitus toimii hyvin yhteen. Talviurheilun juhlaaToki autolla on räyhä puoli: ajotilakatkaisimesta voi valita urheilullistusta haluamalleen tasolle, tai heittää suoraan kaiken rajuimpaan Cupra-tilaan. Turbokone vetää raivolla punarajalle asti, vaihteet vaihtuvat räväkästi ja neliveto vie autoa kiitettävää kyytiä. Haastavassa talvikelissä kokonaisuudessa alkaa olla järkeä, eikä aivan pienimmistä paakuista tarvitse maavaran ansiosta välittää.Pientä parannettavaakin on. Toistuvilla jääratakäynneillä ärsyttää ajonvakautusjärjestelmän poiskytkennän hautaaminen turhan syvälle valikoiden uumeniin, perinteinen painike ajaisi asian paremmin. Ja jos automaattivaihteiston heittää manuaalitilaan, vaihtaa Cupra lähellä punarajaa automaattisesti isommalle. Ongelma ei koske vain Cupraa, mutta mikä manuaaliasetus se sellainen on?Pidemmillä matkoilla kaipaisi etuistuimelta hieman lisää reisitukea. Toisaalta maantienopeuksissa auto kulkee voimavaroihin nähden varsin pihisti, vaikka jo talvisilla moottoritierajoituksilla bensiiniä palaa pintakaasullakin ajettaessa. Joka tapauksessa keveällä kaasulla ilmoitettu kulutus vaikuttaa realistiselta.Kehityseroja Cupra Ateca oli koeajossa peräkkäin sisarmalli Seat Tarracon kanssa. Valmistajan kahden katumaasturin välillä tapahtunut kehitystyö nosti esiin muutamia Atecan vahvuuksia. Pari vuotta Tarracoa vanhemmassa Atecassa kosketusnäyttö on vielä mattapintainen, ja ohuiden raamien sisään upotettu. Se on käytössä huomattavasti Tarracon kiiltäväpintaista tablettinäyttöä parempi, sillä raameista saa edes vähän tukea. Onneksi näin, sillä Cupran lämpiävää tuulilasia joutuu kytkemään talvisaikaan kosketusnäytöltä päälle lähes joka aamu.Kokonaisuutena Cupra Ateca on makea yhdistelmä tila-automaisen katumaasturin monikäyttöisyyttä ja GTI-luokan menevyyttä. Hyvää työtä, Seat Cupra!Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Antti Hentinen Cupra Ateca 2.0 TSI 300 4Drive DSG Hinta alkaen 58 832 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 426 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5300 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa