27.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto Cupra Born ei piilottele saksalaisia sukujuuriaan. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, suorituskyky, sisustusmateriaalit. Huonoa: hipaisukytkimet, valikot, ei ristiseläntukea. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä Seat El-Bornina esiintynyt koemalli on edennyt tuotantoon vähäisin muutoksin, mutta sporttijaoston omittua mallin nimi on muokattu muotoon Cupra Born. Bornia Espanjan kartalta etsineen kannattaa tsekata Barcelonan kaupunginosat.Uutuuden sukujuuret paljastuvat ensisilmäyksellä, korin mittasuhteet ja olemus ovat suoraan VW-emokonsernin ID.3:sta. Kaksoset valmistetaan samalla tuotantolinjalla Zwickaussa. Erojakin toki löytyy, koko keulaosa on saanut omanlaisensa ilmeen ja samalla muutaman sentin lisää pituutta. Takaa katsottunakaan ei ole sekoittumisen vaaraa. Itse kori ja tilat, kuten myös tekniikka kuorien sisällä ovat yhtenevät, kerrataanpa kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava perheautoBorn on tilava auto, vaikka nokkaluukun alla tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.Sisustuksessa Born vie kuitenkin pisteet, niin yleisilme kuin yksityiskohdatkin tuntuvat sekä tyylikkäämmiltä että laadukkaammilta, vaikka kierrätysmateriaalia ovatkin. Istuimet on muotoiltu urheilullisen kuppimaisiksi, kiinteä pääntuki ei osu kaikille kohdalleen. Tuhdeista etupenkeistä huolimatta taakse jää runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta keskipaikkakin on siedettävä tasaisen lattian ansiosta. Tavaratila on pystyperäiseksi kookas. Volkkarin saama murskapalaute ei ole johtanut muutoksiin painikkeissa, liukusäätimissä tai käyttöliittymässä. Varsinaiset vikatilanteet ja virhetoiminnot on toki karsittu päivitysten myötä. Näyttöjen graafinen ilme on Seatin omaa niin mittaristossa kuin kosketusnäytössäkin. Kokemukset ID.3:n ratissa ovat koulineet kuskia ja oikeanlaiset hipaisut ja painallukset muistuvat mieleen nopeammin.Tarjolla lisäpotkuYllättäen Cupran voimalinjavaihtoehdot eivät olekaan aivan yksi yhteen ID.3:n kanssa, vaan malliston huipulle saa e-Boost –suorituskykypaketin. Sen myötä tehoa on käytettävissä 170 kW (231 hv) 30 sekunnin ajan, jos akun varaustaso ylittää 75 % ja lämpö 20 astetta.Kaasuvasteen piristämisen lisäksi ajotilavalinta jämäköittää ohjausta ja iskunvaimennusta. Alusta on 15 mm matalampi, renkaat leveämmät ja etujarrut isommat. Kaiken huipuksi ajonvakautuksen saa kytkettyä pois toisin kuin säyseämmissä malleissa. Emme päässeet testaamaan driftausominaisuuksia, sillä koeajokki oli tavallisempaa ja varmastikin myydympää sorttia (150 kW/204hv). Lähdöt ovat ripeitä silläkin.Ajettavuus on sähköautojen parhaimmistoa. Akusto lattian alla takaa matalan painopisteen ja paino jakaantuu akseleiden kesken tasan. Nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen on jäänyt ripaus tunnokkuutta. Takamoottorisen ja -vetoisen auton anteliaasti kääntyvät etupyörät mahdollistavat hämmästyttävän ketteryyden. Jousitus on napakanpuoleinen ja melutaso hyvin vaimennettu.Akku tarpeen mukaanAkkuvaihtoehtoja on kolme, 45, 58 tai 77 kWh. Vastaavat luvatut toimintamatkat ovat 340/424/540 kilometriä. Lauhassa kelissä taloudellinen kuljettaja pääsee niihin, mutta ripeämpi kyyti tai pakkanen lohkaisevat luvuista osansa. Koeajo Barcelonan kiihkeässä liikenteessä vei 17,5 kWh/100km.Latausteho suurenee akun koon mukaan, joten tyhjän akun pikalataus vie puolisen tuntia. Bornin hinnat ja varusteluvaihtoehdot selviävät vasta joulukuussa ensimmäisten autojen saapuessa maahan. Arvailut hinnasta voi aloittaa tutkimalla Saksan hintoja, siellä Born on versiosta riippuen tonnin tai kaksi tyyriimpi kuin vastaava ID.3.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMuokattu 29.10.2021: korjattu virheellinen takuuaikaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Elektroneja Espanjasta: sähkökonsepti Seat el-Born on lähes tuotantovalmis Cupra Born 58 kWh 150 kW Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 62 kWh, käytössä oleva 58 kWh. Toimintamatka 424 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4322 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2767 mm Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW. Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle