4.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3:n Skyactiv-X -bensiinimoottoria päivitettiin. Hyvää: sitkeys, kulutus, sujuva vaihteisto, huomaamaton sammutusautomatiikka, viimeistely. Huonoa: takatilojen mataluus, matala tavaratila, rengasmelu, suksiluukun puute, ristiseläntuen puute. Suomalainen autonostaja ei ole helppo tapaus. Laatikkomaista heppoista Mazda 323:sta mollattiin riisikupiksi, mutta autoa ostettiin silti vuodesta toiseen. Mitä tyylikkäämmäksi ja viimeistellymmäksi sen korvannut Mazda 3 muuttuu, sen harvemmaksi käyvät ostajat. Toimintavarmuudestaan tunnettu merkki valmistetaan edelleen Japanissa, uutta tekniikkaa ei tuoda myyntiin raakileena. Kilpailijoiden parjatut pikkuturbot ja kaksoiskytkinvaihteistot myyvät paremmin. Mazdassa on edelleen kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, (tosin sekään ei ole enää ihan perinteinen), ja hybridijärjestelmä on miedointa laatua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puristussytytys ja laiha seos Mazdan Skyactiv-X bensiinimoottorin puristussuhde on dieselmäisen korkea. Sytytystulpilla annetaan alkukipinä ja paine saa seoksen syttymään. Näin palamistapahtumasta saadaan nopeampi, jolloin voidaan käyttää erittäin laihaa polttoaine/ilmaseosta. Vaikka laiha seos palaa kuumempana, ylenpalttinen ilmamäärä jäähdyttää ja vähentää kulutuksen lisäksi typenoksideja. Kylmänä ja suurella teholla käytetään perinteistä seosta. Nyt männän pää on saanut uuden muodon, joka itse asiassa on laskenut puristussuhdetta lukemaan 15:1. Yhdessä venttiilinajoitukseen ja moottorinohjaukseen tehtyjen muutosten kanssa palamista hallitaan entistä paremmin. Samalla teho on kasvanut 186 hevosvoimaan (+ 6 hv) ja vääntömomentti 240 Nm:iin (+ 16 hv). Mykistäviä lukuja kaksilitraiselle vapaasti hengittävälle moottorille, mutta suoritusarvot eivät ole parantuneet. Kaksijakoinen luonne Heti alkuun uudistettu moottori ällistyttää äänettömyydellään ja pehmeällä sammutusautomatiikallaan, eli kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori osaa hommansa. Vaikutuksen tekee myös sitkeys: moottori vetää mukisematta tyhjäkäynnin tuntumassa vielä vastamäkeenkin. Taajamassa voi hissutella kolmen litran kulutuksella, mutta kiihdyttäminen vaatiikin sitten jo kahta pykälää pienempää. Moottori kiertää iloisesti, ja veto on tasaista aina huipputehon kierroksille 6 000:een. Kuusivaihteista laatikkoa hämmentää mielellään, keppi on lyhytliikkeinen ja täsmällinen. Kierroksia on pidettävä yli 4 000:n, jotta meno vastaa teholukemaa. Kilpailijoiden turbomoottorit ovat nostaneet rimaa. Vaikka tehoaluettakin tuli käytettyä, lopputankkaus mairittelee Mazdaa – tulos tasan 5 l/100 km. Urheilullisen matala Muutoin vasta toissa vuonna esitelty kolmonen on ennallaan. Sedanin sutjakka kori on matala, mutta etuistuimilla ei ole valittamista. Takana pää sen sijaan hipoo kattoa matalasta istuimesta huolimatta. Leveyttäkään ei ole liikoja, eli takaistuin on parhaimmillaan kahdelle. Tavaratila on kookas, mutta matala sekin. Mitään isoja esineitä kyytiin ei saisikaan pienen luukun takia. Suksiluukun puuttuessa hiihtoreissulle pääsee mukaan vain kolme. Harvinaisena poikkeuksena uutuuksien joukossa näyttöruutu ei tottele kosketusta, mutta operointi onkin helpompaa keskikonsolin rullakiekolla käden levätessä keskinojalla. Sähköiset avustimet kuuluvat vakiovarustukseen, mutta anturit ja tutkat herkeävät toimimasta jo melko vähästä kurasta tai loskasta. Sen vielä kestäisi, mutta ei niistä johtuvia ajotietokoneen näytön tukkivia varoituksia. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 26 824 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 600 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe