25.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 kiilaa kokonaisuutena luokkansa kärkipäähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 tuntuu eheältä kokonaisuudelta polttomoottoriperimästään huolimatta. Hyvää: ajettavuus, käyttöliittymä, laatuvaikutelma. Huonoa: valtava keskikonsoli, kookas kardaanitunneli. Volvo XC40:n kanssa saman perustan jakava Polestar 2 on nimitetty Tesla Model 3:n kilpailijaksi, mikä on helppo ymmärtää. Autot ovat yhtä suuria, molemmat saa vain täysin sähköisenä, isoimmat akkuvaihtoehdot ovat samaa kokoluokkaa ja kaiken kukkuraksi molemmista brändeistä huokuu jonkinasteista uutuudenviehätystä.Polestariin istuuduttuaan huomaa myös sen, että skandinaavis-kiinalaisenkin auton sisätiloihin on haettu yksinkertaisuutta. Mutta toisin kuin Teslassa, kuljettajan edestä sentään löytyy vielä mittaristonäyttö oleellisimmilla tiedoilla varustettuna. Istuimet ovat Volvosta tuttua jämerää laatua, ja sisustusmateriaalit tuntuvat pehmeiltä sekä laadukkailta. Kuljettajan ergonomiaa tosin rokottaa sivuille laajeneva keskikonsoli, minkä vuoksi jalkoja ei saa asetettua aivan niin leveälle kuin haluaisi. Neljälle ihmiselle välttäviä takatiloja rokottaa akkupaketin vuoksi erittäin korkeaksi muovattu kardaanitunneli. Ohjaamon keskiosassa on pystysuuntainen, 11,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka sisuksiin kätkeytyy Android Automotive -käyttöliittymä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huippuhyvä käyttöliittymä Monesti kaikkien toimintojen vieminen yhden ruudun taakse on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi, mutta Polestar on hoitanut tämän esimerkillisesti. Yksinkertaisessa kotinäkymässä on neljä eri valikkoa, joiden alta löytyvät muun muassa lämmönsäätö ja penkinlämmittimien käyttö. Yksinkertainen design mahdollistaa sen, että järjestelmää voi käyttää vain lyhyen totuttelun jälkeen pitkälti lihasmuistin varassa. Nyt koeajetun kaksimoottorisen ja nelivetoisen mallin oheen Polestar 2:sta esiteltiin tänä syksynä yksimoottorinen ja etuvetoinen versio kahdella akkuvariaatiolla. Vaikka pelkästään vetäviä takapyöriä ei näkisi neljän tonnin satsauksen arvoiseksi, monia voi houkutella kaksimoottorisen 300 kilowatin (408 hv) voimavarat, kun yhdellä moottorilla maksimiteho jää 169 kW:n (231 hv) tuntumaan. Vaikka voimattomampikin versio varmasti riittää normiajoon, sähköautojen yksi ehdottomista kilpailuvalteista, suuret teholukemat henkilöautoissa, houkuttelevat myös Polestar 2:ssa. Auto painaa yli kaksi tonnia eikä tunnu yhtä räjähtävältä kuin Tesla, mutta täyskaasukiihdytykset saavat silti virneen kasvoille. Iloinen ajaa Koeajoyksilömme on varusteltu 6 000 euron Performance Packilla, joka tuo mukanaan Brembon nelimäntäiset jarrut, Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, 20-tuumaiset vanteet ja kultaisten jarrusatuloiden väriä vastaavat turvavyöt. Ainakin tällä varustelulla Polestar 2 on iloinen ajettava – auto ei kallistele mutkissa turhia, ja ohjauskin on tarkka. Suurta massaa ei hyvin tehty alustakaan saa häivytettyä, mutta matalan painopisteen ansiosta kilot eivät kovin paljon häiritse mutkatiellä ilottelua. Vauhdikkaan rengaskoon ja jämäkän alustan yhdistelmän huomaa harmittavasti myös terävissä töyssyissä. Moottoritieajossa kulutus nousee 24 kWh/100 km -tuntumaan, mutta onneksi auto latautuu kohtuullisen hyvin. Lataus alkaa jokaisella yrittämällä 150 kW:n teholla, ja vaikka huipputehosta lähdetään laskeutumaan varsin nopeasti alaspäin, jää 10–80 prosentin latausvälillä keskitehoksi noin 90 kW. Kokonaisuutena Polestar 2 ei ole ehkä niin premium-tuote kuin valmistajan luoma imago antaa ymmärtää, mutta autona se on luokkansa ehdotonta kärkipäätä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack Hinta alkaen 60 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 120 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 150 kW (204 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78,0 / 75,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 155 kW. Toimintamatka 470 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 300 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 205 km/h Mitat pituus 4606 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku