22.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmallia korkeampi, tehokkaampi ja varustellumpi Volkswagen Passat Alltrack palvelee käyttötarkoitustaan erinomaisesti, eikä aiheuta turhaa naapurikateutta – kunhan hinnan pitää visusti omana tietonaan. Hyvää: toimiva kokonaisuus, ei yritä olla mitään liikaa. Huonoa: hinta, vaihteisto taajamassa. Volkswagen Passat mielletään ylemmässä keskiluokassa kohtuuhintaiseksi perusautoksi. Löytyyhän VW-konsernilta samaan luokkaan premium-vastine Audi-brändin alla, eikä samoista asiakkaista kilpailevia malleja kannata liiaksi asti tehdä. Volkswagen Passat Alltrack on kuitenkin jo lähtöhinnaltaan yli 50 000 euron arvoinen, ja koeajettu tehokkain bensiinimalli starttaa jo reilusta 60 tuhannesta.Kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla farkku-Passatin saa R-line -varustein jo 46 000 eurolla, ja edullisimmillaan Passat Variantin voi ostaa 148 hv:n tehoisella moottorilla alle 35 000 euron hintaan. Mitä tämä jopa kymmenien tuhansien eurojen, eli edullisen uuden henkilöauton, suuruinen hintaero sitten tuo lisää Passatiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovaa ja korkealtaVastaus löytyy neljästä elementistä: maavarasta, nelivedosta, varusteista ja suorituskyvystä. Alltrack on valmistajansa mukaan 27,5 millimetriä normaalia Passatia korkeampi. Puskurit ja helmat on vuorattu muovilla muun muassa kiveniskemien eliminoimiseksi, ja 4Motion-neliveto lisää veto- ja etenemiskykyä. Yksi tärkeimmistä mausteista on tietenkin 272-hevosvoimainen moottori. Lukema kuulostaa mukavalta, mutta nykyisen hybridiaallon myötä uusien autojen noin 300 hevosvoiman teholukemista ei jaksa enää edes innostua, ennen kuin tehon tunteen on käytännössä kokenut.Ei häpeä katumaastureilleAlltrackin maavara on farmariautoksi hyvää tasoa, ja reilulla 17 senttimetrillä se on vain pari senttiä pienempi kuin suosikki-SUV Nissan Qashqaissa. Ainakaan etenemiskyvyn vuoksi katsetta ei siis tarvitse suunnata katumaastureihin.Ajossa Passat Alltrack tuntuu… Passatilta. Autoon on helppo tottua, ja se on hiljainen sekä luonteva ajettava. Korotettu alusta on erittäin miellyttävä: niin routamontut, lumipolanteet kuin hidastetöyssytkin ylittyvät vaivattomasti keinahdellen. Lisävarusteina saatavat aktiiviset turvallisuusvarusteetkaan eivät ilmoita olemassaolostaan, vaan puuttuvat ajamiseen tarvittaessa erittäin pehmeästi. Huomio kiinnittyy ainoastaan hieman jähmeään tietoviihdejärjestelmään ja risteyksissä hermoja syövään moottorin sammutusautomatiikan sekä DSG-vaihteiston nihkeään yhteistoimintaan.Kun 272 hevosvoimasta ja nelivedosta haluaa hieman nauttia lumisilla paikoilla, paljastuu, ettei autoa ole tehoista huolimatta rakennettu sporttihirmuksi. Pehmeän alustan vuoksi tunto auton käyttäytymiseen katoaa melko nopeasti, ja nelivetokin on selvästi suunniteltu enemmän etenemiskykyä kuin hauskanpitoa varten. Pakoäänet ovat miellyttävät, mutta eivät varmasti herätä naapurustoa yötöistä kotiin madeltaessa.Hintansa väärti?Takaisin alun kysymykseen: mitä hurja hintaero Passatin perusmalliin verrattuna antaa, ja kenen mieltymyksiin Alltrack voisi sopia?Passat Alltrack laajalla varustetarjonnallaan on oikeastaan melkoisen hienostunut auto, vaikkei se autotiedottomassa naapurissa herätä kateutta vastaavanlaisen premium-auton tavoin. Juuri tässä piileekin mallin hienous: pehmeää kyytiä, varusteita ja tehoa aivan tavanomaisissa kuorissa.Etenkin huonoja teitä koluavalle, kärryä vetävälle ja mahdollisesti helpohkossa maastossakin liikkuvalle Passat Alltrack voikin olla oikea auto, jos ei anna hinnan haitata.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TSI 4Motion Hinta alkaen 60 307 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 908 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4780 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1537 mm, akseliväli 2788 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster