1.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: 290 hevosvoimainen järkifarmari – Seat Leon ST Cupra 290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt päivitys pitää Leon ST Cupra 290:n kisakunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, tilat, vastine rahalle. Huonoa: arkiajossa turhankin sivistynyt? Kymmenen lisähevosvoimaa ja urheilullisempi pakoputkisto. Seat Leon ST Cupra 290:n malliuudistus on yksi aikamme laimeimmista. Silti auton koeajoon on hyvä syy. Uutuus on kaikkien aikojen tehokkain Seat, ja siten oiva tapa juhlistaa Cupra-urheiluversioiden kaksikymmenvuotista taivalta. Toiseksi Seatin tarjoama vastine rahalle ansaitsee huomiota. Se tekee autosta hyvin mielenkiintoisen vaihtoehdon Moottorin 6/2016 parivertailun Peugeot 308 GTi:lle ja Honda Civic Type R:lle. Seat Leon Cupra -malliston hinnat alkavat vajaasta 37 000 eurosta, jolla saa viisiovisen pystyperän 265 hevosvoimalla ja käsivaihteistolla. Koeajettu 290 hevosvoimainen ST-farmari kaksoiskytkinvaihteistolla ja 290 hevosvoimaisena edustaa toista ääripäätä 41 902 eurolla. Väliin jää aina tehokkaammalla koneella tarjottava kolmiovinen Leon SC. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa edullisin Vertailun vuoksi: yhtä suorituskykyinen Honda Civic Type R maksaa 47 990 euroa. Seatin alhainen hinta selittyy markkinoinnilla, autoja halutaan myydä paljon. Hintaerosta huolimatta Leon Cupra olisi laittanut Peugeotin ja Hondan ahtaalle parivertailussa. Hauskuutta tekniikasta Leon Cupran hillitty ulkokuori kätkee teknisen lähestymistavan suorituskykyyn. Kaksoiskytkinvaihteisto leikkaa kiihtyvyydestä arvokkaita sekunteja, joten satanen saavutetaan vain 5,9 sekunnissa. Etutasauspyörästöstä löytyy sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko. Iskunvaimentimet ovat sähkösäätöiset. Vauhdin kasvaessa huomaamattoman tyylikkäästä espanjalaisesta kuoriutuu tarkka, nopea ja erittäin luotettava ajoauto. Parhaimmillaan Cupra on nopeavauhtisella tiellä nautittuna. Kruisaillessa etäiselle tuntunut auto herää eloon ja imaisee kuljettajan mukaansa. Etutasauspyörästön toiminta on tehokasta. Kaasun voi avata varhain, ja lähes suoraan pohjaan saakka. Sähköohjatun tasauspyörästön työskentelyn tuntee, kun kumpikin eturengas repii asfaltista viimeisiäkin tartuntakohtia. Se vetää keulaa kohti sisäkurvia, mikä vaatii usein hienoista ohjauskulman oikaisua. Kaarrekäytös on etuvetoiseksi erittäin neutraalia. Melkein tavallinen farmari Kaksilitrainen turbomoottori työskentelee karkealla, mutta innokkaalla murinalla. Urheilullisempi pakoputkisto muuttaa aiemman Leon Cupra 280:n kaiutinpainotteiset äänet luonnollisemmiksi, mutta kovin suuresta erosta ei ole kyse. Putkiston kerrotaan säästävän 5,8 kiloa edellismalliin verrattuna. Jo edeltävä 280 hevosvoimainen painos tuntui vähintäänkin luvatun tehoiselta, eikä uutuus tee poikkeusta. Keskialueen vahva vääntö yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon tekee arkiajosta erittäin vaivatonta. Täyskaasulla toinen silmä on paras naulita nopeusmittariin. Ajoautona Leon Cupra vaatii kuljettajalta yritystä, joka palkitaan koukuttavalla nopeudella ja tarkkuudella. Rauhallisemmissa vauhdeissa ajokokemus on Peugeot 308 GTi:tä ja Civic Type R:ää etäisempi, mutta kaikkensa antaessaan Leon on luokan ehdotonta kärkeä. Mikä parasta, ajosuorituksen jälkeen ajotilan voi kytkeä mukavuuspainotteiseksi, ja Leon muuttuu ihan tavalliseksi perhefarkuksi. Ainoastaan leveiden ja matalien renkaiden melu muistuttaa suorituskyvystä. Edullisen hinnan aistii ainoastaan keskikonsolin alaosien halvoista muoveista. Niitä ei paljoa ehdi katsella. Vaikka vaihdos Cupra 280:stä Cupra 290:een ei tuo huomattavia muutoksia, ansaitsee Seat yhä runsaasti kehuja. Se riittänee syyksi koeajolle. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Seat Leon ST Cupra 290 2.0 TSI DSG Koeajetun auton hinta varusteineen 45 633 € Moottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 213 kW (290 hv), 5900–6400 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km (30.6.2016 asti, normaalisti 2 vuotta) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan