1.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: 290 hevosvoimainen järkifarmari – Seat Leon ST Cupra 290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt päivitys pitää Leon ST Cupra 290:n kisakunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, tilat, vastine rahalle. Huonoa: arkiajossa turhankin sivistynyt? Kymmenen lisähevosvoimaa ja urheilullisempi pakoputkisto. Seat Leon ST Cupra 290:n malliuudistus on yksi aikamme laimeimmista. Silti auton koeajoon on hyvä syy. Uutuus on kaikkien aikojen tehokkain Seat, ja siten oiva tapa juhlistaa Cupra-urheiluversioiden kaksikymmenvuotista taivalta. Toiseksi Seatin tarjoama vastine rahalle ansaitsee huomiota. Se tekee autosta hyvin mielenkiintoisen vaihtoehdon Moottorin 6/2016 parivertailun Peugeot 308 GTi:lle ja Honda Civic Type R:lle. Seat Leon Cupra -malliston hinnat alkavat vajaasta 37 000 eurosta, jolla saa viisiovisen pystyperän 265 hevosvoimalla ja käsivaihteistolla. Koeajettu 290 hevosvoimainen ST-farmari kaksoiskytkinvaihteistolla ja 290 hevosvoimaisena edustaa toista ääripäätä 41 902 eurolla. Väliin jää aina tehokkaammalla koneella tarjottava kolmiovinen Leon SC. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa edullisin Vertailun vuoksi: yhtä suorituskykyinen Honda Civic Type R maksaa 47 990 euroa. Seatin alhainen hinta selittyy markkinoinnilla, autoja halutaan myydä paljon. Hintaerosta huolimatta Leon Cupra olisi laittanut Peugeotin ja Hondan ahtaalle parivertailussa. Hauskuutta tekniikasta Leon Cupran hillitty ulkokuori kätkee teknisen lähestymistavan suorituskykyyn. Kaksoiskytkinvaihteisto leikkaa kiihtyvyydestä arvokkaita sekunteja, joten satanen saavutetaan vain 5,9 sekunnissa. Etutasauspyörästöstä löytyy sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko. Iskunvaimentimet ovat sähkösäätöiset. Vauhdin kasvaessa huomaamattoman tyylikkäästä espanjalaisesta kuoriutuu tarkka, nopea ja erittäin luotettava ajoauto. Parhaimmillaan Cupra on nopeavauhtisella tiellä nautittuna. Kruisaillessa etäiselle tuntunut auto herää eloon ja imaisee kuljettajan mukaansa. Etutasauspyörästön toiminta on tehokasta. Kaasun voi avata varhain, ja lähes suoraan pohjaan saakka. Sähköohjatun tasauspyörästön työskentelyn tuntee, kun kumpikin eturengas repii asfaltista viimeisiäkin tartuntakohtia. Se vetää keulaa kohti sisäkurvia, mikä vaatii usein hienoista ohjauskulman oikaisua. Kaarrekäytös on etuvetoiseksi erittäin neutraalia. Melkein tavallinen farmari Kaksilitrainen turbomoottori työskentelee karkealla, mutta innokkaalla murinalla. Urheilullisempi pakoputkisto muuttaa aiemman Leon Cupra 280:n kaiutinpainotteiset äänet luonnollisemmiksi, mutta kovin suuresta erosta ei ole kyse. Putkiston kerrotaan säästävän 5,8 kiloa edellismalliin verrattuna. Jo edeltävä 280 hevosvoimainen painos tuntui vähintäänkin luvatun tehoiselta, eikä uutuus tee poikkeusta. Keskialueen vahva vääntö yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon tekee arkiajosta erittäin vaivatonta. Täyskaasulla toinen silmä on paras naulita nopeusmittariin. Ajoautona Leon Cupra vaatii kuljettajalta yritystä, joka palkitaan koukuttavalla nopeudella ja tarkkuudella. Rauhallisemmissa vauhdeissa ajokokemus on Peugeot 308 GTi:tä ja Civic Type R:ää etäisempi, mutta kaikkensa antaessaan Leon on luokan ehdotonta kärkeä. Mikä parasta, ajosuorituksen jälkeen ajotilan voi kytkeä mukavuuspainotteiseksi, ja Leon muuttuu ihan tavalliseksi perhefarkuksi. Ainoastaan leveiden ja matalien renkaiden melu muistuttaa suorituskyvystä. Edullisen hinnan aistii ainoastaan keskikonsolin alaosien halvoista muoveista. Niitä ei paljoa ehdi katsella. Vaikka vaihdos Cupra 280:stä Cupra 290:een ei tuo huomattavia muutoksia, ansaitsee Seat yhä runsaasti kehuja. Se riittänee syyksi koeajolle. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Seat Leon ST Cupra 290 2.0 TSI DSG Koeajetun auton hinta varusteineen 45 633 € Moottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 213 kW (290 hv), 5900–6400 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km (30.6.2016 asti, normaalisti 2 vuotta) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?