16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: aiempaa puhtaammin – Ford Transit Custom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom etenee uuden dieselmoottorin turvin. Hyvää: ohjaus, kantavuus, äänettömyys. Huonoa: kytkimen käyttö, pieni näyttöruutu, englannin kielinen käyttöjärjestelmä. Fordin uusi EcoBlue-nimen saanut kaksilitrainen turbodiesel hyrisee ensimmäisenä pakettiautoissa eli uudistuneissa isossa Transitissa ja tonniluokan Ford Transit Custom:ssa. Joutokäynnin ääni on dieseliksi kieltämättä sivistyneen oloinen. Ford sanoo yltäneensä nyt hyötyajoneuvoissa ensimmäistä kertaa henkilöautojen melutasoluokkaan.Olennaisinta on tietenkin typen oksidien (NOx) päästöjen suitsiminen – siitähän dieselmoottoreita on etenkin viime syksystä lähtien höykytetty. Syyskuussa voimaantulevat Euro6 -päästövaatimukset edellyttävät 55 prosentin vähennystä NOx-päästöihin.Kuluttajalle olennaisinta voi kuitenkin olla kulutus. Transit Custom yltää parhaimmillaan 6,2 litran keskikulutukseen ja isompi Transit 6,6 litraan sadalla kilometrillä. Virallisissa luvuissa on miinusta 13 ja 10 prosenttia edeltäneeseen 2,2-litraiseen myllyyn.Pääsimme ajamaan Transit Customia 105- ja 170-hevosvoimaisina versioina ja Transitia 130-hevosvoimaisena versiona. Kesyimmälle moottorille luvataan suurin vääntömomentti kaikkein matalimmalla ja laajimmalla, 1 375–2 000 kierroksen käyntinopeusalueella. Siitä huolimatta liikkeellelähdöt tuntuivat sillä kaikkein vaikeimmilta, sillä kytkimen kanssa on oltava tarkkana varsinkin mäkilähdöissä, ettei auto sammahda.105 hevosvoiman sitkeys tuntui myös loppuvan ajossa selvästi nopeammin, joten pienet vaihteet olivat tarpeen. Suurin kuutospykälä jyristi voimakkaasti vielä 80:n nopeudessa, joten sitä pääsee käyttämään vain nopeimmilla pääteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuusilovinen loppuvuodestaLoppuvuodesta tulee saataville kuusiportainen automaatti mutta vain 130- ja 170-heppaisten koneiden kanssa. Isoon Transitiin tulee tuolloin myös etu- ja takavedon lisäksi nelivetovaihtoehto, mutta se on aina käsivaihteinen.Suurin ero vaikutti yllättäen olevan 105- ja 130-hevosvoimaisen version välissä, sillä isompi Transit tuntui selvästi ripeämmältä, kun taas 170-hevosvoimainen Transit Custom antoi hyvän samankaltaisen tunteen keskimmäisen moottorin kanssa.500 kilon kuormalla kiusattu Transit eteni tasaisemmin epätasaisuuksien yli, kun taas 400 kilon lastilla kuormattu Custom nyökkäili hieman häiritsevästi.Ohjaus oli jo entuudestaan hyvin henkilöautomainen, ja Ford on saanut parannettua ohjausvastetta entisestään.HenkilöautomainenHenkilöautomaista alkaa olla myös turvavarustelu. Ajamissamme autoissa oli kohtuuhintainen, noin 900 euroa maksava varustepaketti, jossa saa muun muassa kaistavahdin, automaattiset kaukovalot, turvavälihälyttimen, aktiivisen vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.Lisävaruste oli myös vajaat 600 euroa maksava peruutuskamera, joka on tarpeellinen, mutta sen nelituumainen näyttö on turhan pieni, vaikka se onkin puoli tuumaa aiempaa suurempi.Voitelujärjestelmä on suunniteltu pidentämään moottoriöljyn käyttöikää, minkä ansiosta huoltoväli voi venyä ajotyylistä riippuen jopa 60 000 kilometriin. Auton anturit ilmoittavat, milloin huolto on tarpeen.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Transit Custom 2.0 TDCi Trend Hinta alkaen 30 060 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 371 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4978 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2020 mm, akseliväli 2933 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti