22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi on Audille vakava asia. Hyvää: sulava hybridijärjestelmä, toimintamatka akulla. Huonoa: lisäpaino tuntuu ajettavuudessa, ohjaus. Le Mans -kilpa-autoista tuttu e-tron-nimi on siirtynyt katuautoihin. Audi A3 tuskin jakaa yhteisiä osia R18 e-tron quattron kanssa, mutta nimi kertoo saksalaismerkin ottavan hybridit nyt hyvin vakavasti.Ulkoa Audi A3 e-tron ei juuri eroa tavallisesta A3:sta. Hybridiauton latauspistokkeen kätkevä entistä tiheämpi etusäleikkö on suurin ero perusmalleihin. Pysäköidessä Audin olympialogon taakse kätkettyyn pistokkeeseen kiinnittyvä latausjohto kertoo autosta paljon: 8,8 kilowattitunnin akulla voi ajaa sähkön voimin noin viisikymmentä kilometriä.Kohtalaisen pitkästä toimintasäteestä on helppo nauttia, sillä sähkökäytölläkään Audi ei tunnu lainkaan ponnettomalta. Kiihdytys kuuteenkymmeneen kilometriin tunnissa sujuu viidessä sekunnissa. Sähköllä huippunopeus on 130 km/h. Vilkkaassa kaupunkiliikenteessä voimavarat riittävät ahtaampiinkin rakoihin pyrkiville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatausaika 2–4 tuntiaAlle viidenkymmenen kilometrin päivittäisellä ajorutiinilla e-tronilla voi liikkua täysin sähkön varassa, eikä akun lataaminen kolmivaihevirralla vie juuri kahta tuntia enempää. Tavallisella 230 V -sähköliittymällä latausaika on vajaat neljä tuntia. Lisämukavuutta tuo latauksenaikainen sisätilan lämpötilan ohjaus älypuhelimella.Pelkän sähkön varassa ei tarvitse kulkea. Autoa voi ajaa myös tavallisena hybridinä, jossa sähkömoottori toimii yhteistyössä 1,4-litraisen 150 hevosvoimaisen bensiinimoottorin kanssa.Tuttua moottoria on muokattu muun muassa männänrenkaiden pinnoituksen osalta kestämään hybridikäyttöä, jossa kylmä polttomoottori toimii ajoittain hyvin lyhyitä jaksoja. Järjestelmän yhteisteho on arkiajoon mainiosti riittävät 204 hevosvoimaa.Arjen vaivattomuuttaHybridijärjestelmän voi halutessaan unohtaa taustalle. Normaaliajossa polttomoottorin ja kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston väliin asennetun sähkömoottorin olemassaolon huomaa vain vaivattoman nopeasta reagoinnista kaasupolkimeen. Jarrutuksissa sähkömoottori vaihtaa rooliaan generaattoriksi, joka pyrkii keräämään mahdollisimman paljon energiaa talteen.Kuten muissakin jarrutusenergiaa talteen keräävissä hybrideissä, löytyy jarrupolkimen takaa kaksi erillistä järjestelmää: generaattori ja perinteinen hydraulinen jarrujärjestelmä.ämän seurauksena joitakin vastaavia autoja vaivaa epäjohdonmukainen jarrutuntuma, joka tekee sulavasta ajosta vaikeasti opeteltavaa. Koeajon perusteella Audi on onnistunut e-tronin jarrujärjestelmässä mainiosti.Takapenkin alle asennettu akkupaketti ei syö liikaa tilaa, sillä etuvetoisen e-tronin sisätilat vastaavat normaalia nelivetoista A3 quattroa.Ajettavuudessa ei juhlitaAuto on tavallista painavampi. Kevytrakennetekniikan mainostamisesta huolimatta vaaka näyttää yli puoltatoista tuhatta kilogrammaa. Akku itsessään painaa 125 kiloa.Lähelle taka-akselia tuodun lisäpainon luulisi parantavan A3:n painojakaumaa. Sporttisemmassa ajossa e-tron kuitenkin käyttäytyy todella puskevasti, kenties matalan vierintävastuksen Pirelli Cintrurato P7 Blue -renkaidensa takia.Normaalissa ajossa e-tron toimii yllätyksettömästi. Suurin moite kohdistuu keinotekoisen tuntuiseen ohjaukseen, jonka kanssa kuljettajalla menee tovi luottamusta rakentaessa. Kenties hybriditekniikan lisämassalla on ollut tekemistä myös alustan hienosäädössä, sillä A3 e-tron välittää tienpinnan epätasaisuudet turhan tehokkaasti kuljettajalle asti.Ajamisen iloa Audi ei kykene tarjoamaan, mutta ekopuoli on kunnossa. Päivittäisrutiinit onnistunevat valtaosaltaan sähköenergialla. Pidemmillä matkoilla tai täyttä suorituskykyä kaivatessa polttomoottori on toimintavalmiina.Audin panostus e-troniin näkyy onneksi myös hinnoittelussa: ennakkohuhut kertovat A3 e-tronin hinnan asettuvan hyvin lähelle 40 000 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 e-tron Ajoneuvovero 90 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³. Teho (150 hv) Vääntö 250 Nm Teho 75 kW Vääntö 250 Nm Akku Litium-ioniakut: 8,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4312 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1540 kg Muu tieto Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa