10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi SQ5 Teksti Petri Munukka Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SQ5 selviää merkkikerhon ratapäivistä ja lumisista mökkiteistä siinä missä kauppareissuista ja lasten harkoista. Hyvää: suorituskyky, kuskin paikka, tilat, varustelu, jatkuva neliveto, äänet. Huonoa: isot sivupeilit, ärsyttävä avainpalikka ja lämmityssäätimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilavassa dieselmaasturissa on urheiluauton suorituskykyAudilla sporttimallit ovat kulkeneet S-etuliitteellä erotuksena A-perusmalleista. Nyt se on myönnetty ensimmäistä kertaa maasturimallille ja vieläpä dieselmoottoriselle.SQ5 tuskin jättää ketään kylmäksi, siihen joko ihastuu tai sitten alustaltaan madallettua nopeaa maasturia ei vain tajua.Julmetusti vääntöäSQ5:n nokalle on istutettu jo aiemmin A6-malliston kunkkuna toiminut tupla-ahdettu kolmilitrainen veekuutonen.Kokoisekseen dieseliksi tehoa (313 hv) ja vääntöä (650 Nm) on rutkasti, mutta pahimman kilpailijan BMW:n tripla-ahdettuun suoraan kuutoseen jää vielä rakoa (381hv ja 740Nm).SQ5:n kahdesta pakokaasuahtimesta pienempi muuttuvageometrinen hoitaa ahtamisen 2300 kierrokseen asti yksinään. Suurempi ahdin avustaa siitä eteenpäin tehden kaiken työn sitten 3400 kierroksesta ylöspäin.Näillä eväillä vääntöä on komean huippuarvon lisäksi erittäin laajalla kierrosalueella. Vaikka SQ5 on kiihtyvyysarvoltaan yksi maastureiden ripeimmistä, vieläkin vaikuttavampaa on urheiluautomainen ohituskiihtyvyys, polkaisu 80-120 km/h vie alle neljä sekuntia!Kohderyhmää vähemmän kiinnostava lukuarvo, keskikulutus pysyy alle kympin raskaallakin kaasujalalla.Äänet omaa luokkaansaDieseliksi tuplaturbo on ääniltään omaa luokkaansa, aktiivinen pakoäänijärjestelmä voimistaa pakoäänien haluttua taajuusspektriä takaäänenvaimentimien yhteyteen sijoitettujen kaiuttimien kautta. Tuunaajille tiedoksi, että kaiuttimista voitaisiin soittaa mitä tahansa muutakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus siedettäväAudin tehomaasturia 21-tuumaisilla matalaprofiilirenkailla katsellessa syntyy ennakkokäsitys kivirekimäisestä epämukavuudesta, mutta napakka jousitus on aivan siedettävä mukulakivetykselläkin. Rauhallisessa ajossa niin moottorin kuin renkaidenkin äänet pysyvät kurissa.Hätäisyydestään huolimatta SQ5 osaa käyttäytyä arkiajossa säyseästi ja kahdeksanvaihteinen automaatti suoriutuu vaihdoista eleettömästi.Sähköinen ohjaustehostus tuntuu kaikista säätömahdollisuuksistaan huolimatta nopeassa ajossa kevyeltä ja varsinkin keskialueella tunnottomalta.Valtavat sivupeilit ovat SQ5:n maasturimaisin piirre, taakse näkyy puoli lääniä, mutta etuviistoon jää auton mentävä katve. Madalluksesta ja ylettömästä suorituskyvystä huolimatta SQ5 pärjää kunnialla helpossa maastossa.Todellinen monikäyttöauto siis, kun vielä tilaa ja varusteitakin on riittävästi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus Audi SQ5 Hinta alkaen 92 356 € Ajoneuvovero 177 €/ v Moottori Moottori 2967 cm³, V6-dieselmoottori edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, yhteispaineruiskutus, kaksi turboahdinta, välijäähdytin, 8-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto Teho 230 kW (313 hv), 3900-4500 r/min Vääntö 650 Nm (1450-2800 r/min) Vääntö 650 Nm (1450-2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 6,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2813 mm Tavaratila: 540-1560 l Omamassa: 1920 kg Muu tieto vetopaino 2400 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous