10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi SQ5 Teksti Petri Munukka Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SQ5 selviää merkkikerhon ratapäivistä ja lumisista mökkiteistä siinä missä kauppareissuista ja lasten harkoista. Hyvää: suorituskyky, kuskin paikka, tilat, varustelu, jatkuva neliveto, äänet. Huonoa: isot sivupeilit, ärsyttävä avainpalikka ja lämmityssäätimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilavassa dieselmaasturissa on urheiluauton suorituskykyAudilla sporttimallit ovat kulkeneet S-etuliitteellä erotuksena A-perusmalleista. Nyt se on myönnetty ensimmäistä kertaa maasturimallille ja vieläpä dieselmoottoriselle.SQ5 tuskin jättää ketään kylmäksi, siihen joko ihastuu tai sitten alustaltaan madallettua nopeaa maasturia ei vain tajua.Julmetusti vääntöäSQ5:n nokalle on istutettu jo aiemmin A6-malliston kunkkuna toiminut tupla-ahdettu kolmilitrainen veekuutonen.Kokoisekseen dieseliksi tehoa (313 hv) ja vääntöä (650 Nm) on rutkasti, mutta pahimman kilpailijan BMW:n tripla-ahdettuun suoraan kuutoseen jää vielä rakoa (381hv ja 740Nm).SQ5:n kahdesta pakokaasuahtimesta pienempi muuttuvageometrinen hoitaa ahtamisen 2300 kierrokseen asti yksinään. Suurempi ahdin avustaa siitä eteenpäin tehden kaiken työn sitten 3400 kierroksesta ylöspäin.Näillä eväillä vääntöä on komean huippuarvon lisäksi erittäin laajalla kierrosalueella. Vaikka SQ5 on kiihtyvyysarvoltaan yksi maastureiden ripeimmistä, vieläkin vaikuttavampaa on urheiluautomainen ohituskiihtyvyys, polkaisu 80-120 km/h vie alle neljä sekuntia!Kohderyhmää vähemmän kiinnostava lukuarvo, keskikulutus pysyy alle kympin raskaallakin kaasujalalla.Äänet omaa luokkaansaDieseliksi tuplaturbo on ääniltään omaa luokkaansa, aktiivinen pakoäänijärjestelmä voimistaa pakoäänien haluttua taajuusspektriä takaäänenvaimentimien yhteyteen sijoitettujen kaiuttimien kautta. Tuunaajille tiedoksi, että kaiuttimista voitaisiin soittaa mitä tahansa muutakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus siedettäväAudin tehomaasturia 21-tuumaisilla matalaprofiilirenkailla katsellessa syntyy ennakkokäsitys kivirekimäisestä epämukavuudesta, mutta napakka jousitus on aivan siedettävä mukulakivetykselläkin. Rauhallisessa ajossa niin moottorin kuin renkaidenkin äänet pysyvät kurissa.Hätäisyydestään huolimatta SQ5 osaa käyttäytyä arkiajossa säyseästi ja kahdeksanvaihteinen automaatti suoriutuu vaihdoista eleettömästi.Sähköinen ohjaustehostus tuntuu kaikista säätömahdollisuuksistaan huolimatta nopeassa ajossa kevyeltä ja varsinkin keskialueella tunnottomalta.Valtavat sivupeilit ovat SQ5:n maasturimaisin piirre, taakse näkyy puoli lääniä, mutta etuviistoon jää auton mentävä katve. Madalluksesta ja ylettömästä suorituskyvystä huolimatta SQ5 pärjää kunnialla helpossa maastossa.Todellinen monikäyttöauto siis, kun vielä tilaa ja varusteitakin on riittävästi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus Audi SQ5 Hinta alkaen 92 356 € Ajoneuvovero 177 €/ v Moottori Moottori 2967 cm³, V6-dieselmoottori edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, yhteispaineruiskutus, kaksi turboahdinta, välijäähdytin, 8-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto Teho 230 kW (313 hv), 3900-4500 r/min Vääntö 650 Nm (1450-2800 r/min) Vääntö 650 Nm (1450-2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 6,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 179 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2813 mm Tavaratila: 540-1560 l Omamassa: 1920 kg Muu tieto vetopaino 2400 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä