29.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 218i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhekäyttöön sopiva ja pihi etuvetoinen. Hyvää: kulutus, takaistuinten siirreltävyys, ajettavuus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan käytettävyys, katve etuviistoon, jalkatilat takana. BMW Active Tourer -tila-auton sukunäkö on ilmeinen etenkin suoraan edestä tai takaa katsottuna. Sivusta auto näyttää toki mallikkaalta, mutta myös miltä tahansa kilpailijaltaan pienten tila-autojen luokassa.Tulokas on rohkea avaus: kautta aikain ensimmäinen etuvetoinen baijerilainen. Ja kun keulille on istutettu kolmisylinterinen moottori, voi vannoutuneimmalla bemariväellä olla nikottelemista, mutta turhaan.Sata kilowattia (136 hevosvoimaa) suo riittävät voimavarat arkiajoon.Vaihteisto on kuusipykäläisenä riittävän tiuha kaupunki-, taajama- ja matka-ajoon. Vaihteet löytävät ongelmitta lokosensa, eikä voimaa tarvitse hakea alempaa kuin pidemmissä kiihdytyksissä.Moottorin miellyttävä käyntiääni ja käynnin tasaisuus ovat uuden voimanlähteen valtteja.Koeajaossa ei ollut mahdollista yltää luvattuun keskikulutukseen, mutta alle kuuden litran kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivedot vuonna 2015Kakkossarjan Active Tourer paikkaa mallistoaukon. Pienet tila-autot olleet hyvin suosittuja ja niitä on tarjolla myös muilla premium-merkeillä.Active Tourerista odotetaan varteenotettavaa haastajaa etenkin B-sarjan Mercedes-Benzille.Lokakuussa tarjolle tulee myös dieselmalli 218d, joka tarjoaa 110 kilowatin (150 hevosvoimaa) tehon. Tällä voimanlähteellä hiilidioksidipäästöt laskevat 109 grammaan kilometrillä.Pihein ja edullisin 216d-versio tulee tarjolle vuoden 2015 alkupuolella, jolloin alkaen hinta tippuu alle 30 000 euron.Active Toureriin tulevat toki nelisylinterisetkin moottorit. Niiden jatkoksi tarjolle tulee myös jo aiemmissa Moottorin koeajoissa oivaksi todettu kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.Neliveto tulee tarjolle myöhemmin ensi vuonna 220d ja 225i -moottorien yhteydessä.Ajoasentoa etsimässäAjoasento löytyy kyllä, mutta selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on myös turhan harvavälinen, portaattomalla pyörösäätö olisi tarkempi. Ohjauspyörä säätyy kaikkiin suuntiin.Etuistuimen istuinosa ei juuri tue sivuilta, vaikka istuin onkin reunoiltaan jämäkkä.Kytkimet ja kojelaudan järjestelyt ovat taattua bemaria niin sijoittelun, käyttölogiikan kuin materiaalien osalta. Merkkiin tottuneiden ei ole vaikeata käskyttää autoa iDrive-pyörökytkimellä.Katve etuviistoonKatve etuviistoon on merkittävä ja etenkin kaupunkiajossa häiritsevä. Pientä kolmioikkunaa reunustavat pilarit ja reunukset jättävät katveen, johon hyvinkin mahtuu kävelijä tai kaksi.Näkyvyys taakse on kohtalaisen hyvä, joskin myös auton takakulmat ovat varsin umpinaisiksi muotoillut. Se pakottaa pysäköijän luottamaan sivupeileihin, jotka ovat peruskookkaat.On erinomaista matkustamon tilojen monikäyttöisyyttä, että takaistuimet liikkuvat eteen ja taakse tusinan lukituslokosen verran.Selkänojat kaatuvat kolmessa osassa. Keskeltä kaatuva kapea keskiosa mahdollista esimerkiksi laskettulusuksien kuljettamisen auton sisätiloissa.Takana on mukavasti tilaa päiden yllä ja taakse on helppo käydä, sillä oviaukko on leveä ja ovi aukeaa avaralle. Takana istutaan varsin matalalla, joten aikuisen polvet nousevat ikävästi.Kardaanitunneli on kookas ja syö jalkatilat keskeltä. Mukavasti Active Tourerissa matkaa taittaa neljä ihmistä, viides tekisi oltavat takana tukaliksi.Tavaratilan lattian alla on isohko lokero, joka ei ole kätevästi käytettävissä. Saranoidut lattialevyt nousevat kyllä yhdellä kädellä, mutta usein kontti ei ole tavaroista vapaa kun olisi asiaa lattian alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihdoin suomeksi!Mittaristonäkymä ja näyttö ovat selkeät – ja kaikki valikot ovat nyt myös BMW:llä suomenkieliset. Tätä on odoteltu jo vuosikausia.Keskelle kojelautaa kiinteästi istutettu näyttö on altis häikäisyille. Onko mahdotonta suunnitella ratkaisu, jossa katselukulmaa voi säätää?Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 218i Active Tourer Hinta alkaen 33 466 € Ajoneuvovero 97 €/ v Moottori 1 499 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 6,1 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4342 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 468 l Omamassa: 1320 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta