29.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 218i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhekäyttöön sopiva ja pihi etuvetoinen. Hyvää: kulutus, takaistuinten siirreltävyys, ajettavuus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan käytettävyys, katve etuviistoon, jalkatilat takana. BMW Active Tourer -tila-auton sukunäkö on ilmeinen etenkin suoraan edestä tai takaa katsottuna. Sivusta auto näyttää toki mallikkaalta, mutta myös miltä tahansa kilpailijaltaan pienten tila-autojen luokassa. Tulokas on rohkea avaus: kautta aikain ensimmäinen etuvetoinen baijerilainen. Ja kun keulille on istutettu kolmisylinterinen moottori, voi vannoutuneimmalla bemariväellä olla nikottelemista, mutta turhaan. Sata kilowattia (136 hevosvoimaa) suo riittävät voimavarat arkiajoon. Vaihteisto on kuusipykäläisenä riittävän tiuha kaupunki-, taajama- ja matka-ajoon. Vaihteet löytävät ongelmitta lokosensa, eikä voimaa tarvitse hakea alempaa kuin pidemmissä kiihdytyksissä. Moottorin miellyttävä käyntiääni ja käynnin tasaisuus ovat uuden voimanlähteen valtteja. Koeajaossa ei ollut mahdollista yltää luvattuun keskikulutukseen, mutta alle kuuden litran kuitenkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivedot vuonna 2015 Kakkossarjan Active Tourer paikkaa mallistoaukon. Pienet tila-autot olleet hyvin suosittuja ja niitä on tarjolla myös muilla premium-merkeillä. Active Tourerista odotetaan varteenotettavaa haastajaa etenkin B-sarjan Mercedes-Benzille. Lokakuussa tarjolle tulee myös dieselmalli 218d, joka tarjoaa 110 kilowatin (150 hevosvoimaa) tehon. Tällä voimanlähteellä hiilidioksidipäästöt laskevat 109 grammaan kilometrillä. Pihein ja edullisin 216d-versio tulee tarjolle vuoden 2015 alkupuolella, jolloin alkaen hinta tippuu alle 30 000 euron. Active Toureriin tulevat toki nelisylinterisetkin moottorit. Niiden jatkoksi tarjolle tulee myös jo aiemmissa Moottorin koeajoissa oivaksi todettu kahdeksanlovinen automaattivaihteisto. Neliveto tulee tarjolle myöhemmin ensi vuonna 220d ja 225i -moottorien yhteydessä. Ajoasentoa etsimässä Ajoasento löytyy kyllä, mutta selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on myös turhan harvavälinen, portaattomalla pyörösäätö olisi tarkempi. Ohjauspyörä säätyy kaikkiin suuntiin. Etuistuimen istuinosa ei juuri tue sivuilta, vaikka istuin onkin reunoiltaan jämäkkä. Kytkimet ja kojelaudan järjestelyt ovat taattua bemaria niin sijoittelun, käyttölogiikan kuin materiaalien osalta. Merkkiin tottuneiden ei ole vaikeata käskyttää autoa iDrive-pyörökytkimellä. Katve etuviistoon Katve etuviistoon on merkittävä ja etenkin kaupunkiajossa häiritsevä. Pientä kolmioikkunaa reunustavat pilarit ja reunukset jättävät katveen, johon hyvinkin mahtuu kävelijä tai kaksi. Näkyvyys taakse on kohtalaisen hyvä, joskin myös auton takakulmat ovat varsin umpinaisiksi muotoillut. Se pakottaa pysäköijän luottamaan sivupeileihin, jotka ovat peruskookkaat. On erinomaista matkustamon tilojen monikäyttöisyyttä, että takaistuimet liikkuvat eteen ja taakse tusinan lukituslokosen verran. Selkänojat kaatuvat kolmessa osassa. Keskeltä kaatuva kapea keskiosa mahdollista esimerkiksi laskettulusuksien kuljettamisen auton sisätiloissa. Takana on mukavasti tilaa päiden yllä ja taakse on helppo käydä, sillä oviaukko on leveä ja ovi aukeaa avaralle. Takana istutaan varsin matalalla, joten aikuisen polvet nousevat ikävästi. Kardaanitunneli on kookas ja syö jalkatilat keskeltä. Mukavasti Active Tourerissa matkaa taittaa neljä ihmistä, viides tekisi oltavat takana tukaliksi. Tavaratilan lattian alla on isohko lokero, joka ei ole kätevästi käytettävissä. Saranoidut lattialevyt nousevat kyllä yhdellä kädellä, mutta usein kontti ei ole tavaroista vapaa kun olisi asiaa lattian alle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vihdoin suomeksi! Mittaristonäkymä ja näyttö ovat selkeät – ja kaikki valikot ovat nyt myös BMW:llä suomenkieliset. Tätä on odoteltu jo vuosikausia. Keskelle kojelautaa kiinteästi istutettu näyttö on altis häikäisyille. Onko mahdotonta suunnitella ratkaisu, jossa katselukulmaa voi säätää? Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 218i Active Tourer Hinta alkaen 33 466 € Ajoneuvovero 97 €/ v Moottori 1 499 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 6,1 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4342 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 468 l Omamassa: 1320 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan