14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 420d Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 4-sarjan Coupé tarjoaa uuden linjakkaan korivaihtoehdon 5- ja 3-sarjan väliin. Hyvää: kaunis muotoilu, ajettavuus. Huonoa: ison oven käyttö vaatii taarkkuutta. BMW 420d Coupén kuljettajana pääsee nauttimaan korin kauniiden muotojen lisäksi erinomaisesta ajettavuudesta. Auto on kokonaisuus, joka vastaa odotuksiin sellaiselle kuljettajalle, jolla auton ulkonäkö, ajo-ominaisuudet ja uusimmat varusteet ovat tärkeitä.Perheautoksi Coupé ei ole suunniteltu, sillä paikkoja on neljä ja ovia vain kaksi.Halvin 4-sarjan coupéversioista on bensiinikäyttöinen 420i, jolle kertyy hintaa 46 992 euroa ja hintahaitarin toisesta päästä löytyy 435d A xDrive 83 074 eurolla. Näin vertaillen 420d:n Business Automatic –varustelun hintaa 52 900 euroa voi pitää varsin kohtuullisena.Runsaan vakiovarustelun lisäksi Business Automatic –paketti tuo autoon 8-vaihteisen automaattivaihteiston, urheiluistuimet eteen, peruutustutkan taakse, vakionopeussäätimen, kääntyvät takaselkänojat, nahkaisen ja urheilullisen ohjauspyörän sekä joitain koristelistoja sisätiloihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkatonta ajamistaAutomaattivaihteisto viimeistelee ajamisen nautittavan rauhalliseksi ja vaivattomaksi. Vaihteisto ei herätä normaaliajossa missään vaiheessa tarpeita puuttua itse vaihtamiseen, eikä vaihteiden vaihtumista myöskään käytännössä huomaa vaan järjestelmä hoitaa tehtävänsä juuri niin kuin sen kuuluukin.Lisävaihteilla on tavoiteltu pienempää kierroslukua etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ainakin äänettömyydestä ja toisaalta myös vähäisestä polttoaineenkulutuksesta voisi päätellä, että tässä on onnistuttu.Ajomukavuutta lisää säätyvä alusta, joka optimoi ajettavuutta ja ohjattavuutta. Elektronisesti ohjautuvat iskunvaimentimet mukautuvat kuljettajan ajotyyliin ja tiehen, mutta niiden toimintaan voi myös itse vaikuttaa valitsemalla haluamansa ajodynamiikan. Jämäkämpää tuntumaa hakeva valitsee sport- tai sport+ -asetuksen.Oma ajoassistentti?Vaikka 420d Coupén perusvarustelukin tekee autosta nautittavan ajettavan, tarjoaa lisävarustelista moni järkeviä varustelisiä, joiden hintakaan ei päätä huimaa.Yksi harkitsemisenarvoinen paketti on Driving Assistant –järjestelmä.Tämä kuljettajan apulainen on kameraan perustuva varoitusjärjestelmä, joka huomauttaa kuljettajaa, jos se havaitsee, että auto on siirtymässä pois kaistalta. Se tunnistaa ajoradan merkinnät ja varoittaa ohjauspyörää täristämällä ja mittariston varoitusmerkillä, jos auto on ajautumassa kaistalta.Järjestelmä toimii ajonopeuden ollessa vähintään 70 km/h. Kamera tunnistaa myös jalankulkijat, varoittaa törmäyksen uhatessa ja tarvittaessa käynnistää jarrutuksen.Lähestyvästä peräänajosta järjestelmä varoittaa jo 15 km/h-nopeudesta alkaen. Varoitukseen liittyy myös jarrujärjestelmän varautuminen nopeaan jarrutukseen.Kuljettajan assistentin lisähinta on 682 euroa, mutta kun se edellyttää mittariston ajotietokoneen näyttöön laajennettua sisältöä ja vakionopeussäädintä, niin yhteensä tälle kokonaisuudelle tulee hintaa 1314 e.Lisähinta tuo kuitenkin niin ison edun kuljettajalle, että sijoitus varmasti kannattaa. Samalla kun ajamisen turvallisuus lisääntyy, korostuu myös auton nykyaikaisuus.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus BMW 420d Coupé TwinPower Turbo A Hinta alkaen 47 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 900 € Moottori Moottori 1 995 cm³ dieselmoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 380 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1377 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 445 l Omamassa: 1540 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa