7.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Spyder Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Spyder ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä. Se on hauska, mutta erikoinen kulkuneuvo. Hyvää: Säilytystilat, saa ajaa A-kortilla, vakiovarusteiden kattavuus. Huonoa: Kate suojaa liikaakin helteisellä ilmalla. Can-Am Spyder on erikoinen kulkuneuvo. Se ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä, vaan moottoripyörän ja moottorikelkan risteytys – ja hauska ajettava!Mikä ajokortti riittää sen ajamiseen? Miten paljon se on uudistunut? Kysymyksiä riittää kun puhutaan Can-Am Spyderin Roadster-mallista.Kulkupelin valmistaja BRP tekee myös mönkijöitä ja moottorikelkkoja. Spyder muistuttaa ulkonäkönsä puolesta hieman molempia.Spyder esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 2007. Ensimmäinen versio, Can-Am Spyder Roadster RS-S, on koeajossa olevaa RT Limited -mallia pelkistetympi kaupunkirassi.RS-S on lähes muuttumattomana vieläkin tuotannossa, mutta koeajossa oleva RT Limited on uudistunut täysin.RT:n edellinen malli keräsi omistajiltaan paljon kehuja. Toiset, vähän tarkemmat kuljettajat, moittivat sen polttoaineenkulutusta. Yli kahdeksan litran kulutuslukemat ovat arkipäivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi vaihde lisää, kiitos!Vanhan mallin V-2 moottori on suunniteltu alun perin moottoripyörään. Kun moottori sijoitettiin kolmipyörään, otettiin kuudes vaihde pois. Puuttuvan vaihteen tilalle sijoitettiin tuiki tarpeellinen peruutusvaihde.Yhtä kaikki, muutokset aiheuttivat sen, että Can-Am huusi matka-ajossakin koko ajan taistelukierroksilla. Jokainen kampiakselin kierros syö polttoainetta. Nyt valmistaja on päättänyt pienentää kulutuslukemat järkevälle tasolle.Uuden, 86 kW:n tehoisen kolmisylinterisen rivimoottorin vääntö on kasvanut mukavasti.Ajossa yhden lisäsylinterin ja 340 lisäkuution tuoman edun huomaa. Valmistaja on ulosmitannut lisääntyneen väännön hyödyn muuttamalla toisiovälityksen paljon pidemmäksi ja lisäämällä vaihdelaatikkoon kuudennen vaihteen.Kun vanha Can-Am huusi 110 km/h nopeudessa 5 000 r/min, uusi moottori kiertääkin samassa nopeudessa vain 3 600 r/min. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 6,4 litraa satasella. Mittauksemme mukaan Can-Am kulutti 7,2 litraa, joskin koeajolenkillä ajettiin melkoisesti moottoritiellä.Hauska ajettavaAjossa Can-Am osoittautuu yhtä hauskaksi kuin edeltäjänsä. Boschin valmistama ajonvakautusjärjestelmä toimii esimerkillisesti eli se on erittäin turvallinen. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä ovat vakiovarusteena.Uudet etuiskunvaimentajat ovat parantaneet ohjaustuntumaa, eikä uutukainen kallistele mutkissa yhtä paljon kuin edeltäjänsä.Kulkupeli on tarkka eturenkaiden ilmanpaineista. Niissä kuuluu pitää painetta 1,34 +– 0,14 barin verran. Mikäli renkaat paineistaa kahteen kiloon, muuttuu ohjaus vaarallisen nopeaksi.Ajoasento on leppoisa ja tilava. Vakiovarusteiset stereot kuuluvat hienosti. Iso kate suojaa kuljettajaa ja matkustajaa ajoviimalta.Can-Am Spyderilla ajaa väsymättä matka-ajoa. Ajotuntuma vastaa sitä, että moottoripyörä ja moottorikelkka olisi risteytetty. Huonoa on se, että meidän uraisella tiestöllä aina joku renkaista on urassa.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Jari Saarentaus Can-Am Spyder Roadster RT Limited Hinta alkaen 34 593 € Moottori 1 330 cm³, kolmisylinterinen, vesijäähdytteinen, nelitahtinen rivimoottori, toisioveto hihnalla, viisivaihteinen, elektronisesti ohjattu polttoaineen suihkutus. Teho 85,8 kW (115 hv), 7250 r/min Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Mitat akseliväli 1714 mm Tavaratila: 155 l Muu tieto Istuinkorkeus 77 cm, polttoainesäiliö 26 l, kuivapaino 459 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti