7.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Spyder Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Spyder ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä. Se on hauska, mutta erikoinen kulkuneuvo. Hyvää: Säilytystilat, saa ajaa A-kortilla, vakiovarusteiden kattavuus. Huonoa: Kate suojaa liikaakin helteisellä ilmalla. Can-Am Spyder on erikoinen kulkuneuvo. Se ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä, vaan moottoripyörän ja moottorikelkan risteytys – ja hauska ajettava!Mikä ajokortti riittää sen ajamiseen? Miten paljon se on uudistunut? Kysymyksiä riittää kun puhutaan Can-Am Spyderin Roadster-mallista.Kulkupelin valmistaja BRP tekee myös mönkijöitä ja moottorikelkkoja. Spyder muistuttaa ulkonäkönsä puolesta hieman molempia.Spyder esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 2007. Ensimmäinen versio, Can-Am Spyder Roadster RS-S, on koeajossa olevaa RT Limited -mallia pelkistetympi kaupunkirassi.RS-S on lähes muuttumattomana vieläkin tuotannossa, mutta koeajossa oleva RT Limited on uudistunut täysin.RT:n edellinen malli keräsi omistajiltaan paljon kehuja. Toiset, vähän tarkemmat kuljettajat, moittivat sen polttoaineenkulutusta. Yli kahdeksan litran kulutuslukemat ovat arkipäivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi vaihde lisää, kiitos!Vanhan mallin V-2 moottori on suunniteltu alun perin moottoripyörään. Kun moottori sijoitettiin kolmipyörään, otettiin kuudes vaihde pois. Puuttuvan vaihteen tilalle sijoitettiin tuiki tarpeellinen peruutusvaihde.Yhtä kaikki, muutokset aiheuttivat sen, että Can-Am huusi matka-ajossakin koko ajan taistelukierroksilla. Jokainen kampiakselin kierros syö polttoainetta. Nyt valmistaja on päättänyt pienentää kulutuslukemat järkevälle tasolle.Uuden, 86 kW:n tehoisen kolmisylinterisen rivimoottorin vääntö on kasvanut mukavasti.Ajossa yhden lisäsylinterin ja 340 lisäkuution tuoman edun huomaa. Valmistaja on ulosmitannut lisääntyneen väännön hyödyn muuttamalla toisiovälityksen paljon pidemmäksi ja lisäämällä vaihdelaatikkoon kuudennen vaihteen.Kun vanha Can-Am huusi 110 km/h nopeudessa 5 000 r/min, uusi moottori kiertääkin samassa nopeudessa vain 3 600 r/min. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 6,4 litraa satasella. Mittauksemme mukaan Can-Am kulutti 7,2 litraa, joskin koeajolenkillä ajettiin melkoisesti moottoritiellä.Hauska ajettavaAjossa Can-Am osoittautuu yhtä hauskaksi kuin edeltäjänsä. Boschin valmistama ajonvakautusjärjestelmä toimii esimerkillisesti eli se on erittäin turvallinen. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä ovat vakiovarusteena.Uudet etuiskunvaimentajat ovat parantaneet ohjaustuntumaa, eikä uutukainen kallistele mutkissa yhtä paljon kuin edeltäjänsä.Kulkupeli on tarkka eturenkaiden ilmanpaineista. Niissä kuuluu pitää painetta 1,34 +– 0,14 barin verran. Mikäli renkaat paineistaa kahteen kiloon, muuttuu ohjaus vaarallisen nopeaksi.Ajoasento on leppoisa ja tilava. Vakiovarusteiset stereot kuuluvat hienosti. Iso kate suojaa kuljettajaa ja matkustajaa ajoviimalta.Can-Am Spyderilla ajaa väsymättä matka-ajoa. Ajotuntuma vastaa sitä, että moottoripyörä ja moottorikelkka olisi risteytetty. Huonoa on se, että meidän uraisella tiestöllä aina joku renkaista on urassa.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Jari Saarentaus Can-Am Spyder Roadster RT Limited Hinta alkaen 34 593 € Moottori 1 330 cm³, kolmisylinterinen, vesijäähdytteinen, nelitahtinen rivimoottori, toisioveto hihnalla, viisivaihteinen, elektronisesti ohjattu polttoaineen suihkutus. Teho 85,8 kW (115 hv), 7250 r/min Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Mitat akseliväli 1714 mm Tavaratila: 155 l Muu tieto Istuinkorkeus 77 cm, polttoainesäiliö 26 l, kuivapaino 459 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous