7.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Spyder Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Spyder ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä. Se on hauska, mutta erikoinen kulkuneuvo. Hyvää: Säilytystilat, saa ajaa A-kortilla, vakiovarusteiden kattavuus. Huonoa: Kate suojaa liikaakin helteisellä ilmalla. Can-Am Spyder on erikoinen kulkuneuvo. Se ei ole auto, eikä moottoripyörä, eikä mönkijä, vaan moottoripyörän ja moottorikelkan risteytys – ja hauska ajettava!Mikä ajokortti riittää sen ajamiseen? Miten paljon se on uudistunut? Kysymyksiä riittää kun puhutaan Can-Am Spyderin Roadster-mallista.Kulkupelin valmistaja BRP tekee myös mönkijöitä ja moottorikelkkoja. Spyder muistuttaa ulkonäkönsä puolesta hieman molempia.Spyder esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 2007. Ensimmäinen versio, Can-Am Spyder Roadster RS-S, on koeajossa olevaa RT Limited -mallia pelkistetympi kaupunkirassi.RS-S on lähes muuttumattomana vieläkin tuotannossa, mutta koeajossa oleva RT Limited on uudistunut täysin.RT:n edellinen malli keräsi omistajiltaan paljon kehuja. Toiset, vähän tarkemmat kuljettajat, moittivat sen polttoaineenkulutusta. Yli kahdeksan litran kulutuslukemat ovat arkipäivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi vaihde lisää, kiitos!Vanhan mallin V-2 moottori on suunniteltu alun perin moottoripyörään. Kun moottori sijoitettiin kolmipyörään, otettiin kuudes vaihde pois. Puuttuvan vaihteen tilalle sijoitettiin tuiki tarpeellinen peruutusvaihde.Yhtä kaikki, muutokset aiheuttivat sen, että Can-Am huusi matka-ajossakin koko ajan taistelukierroksilla. Jokainen kampiakselin kierros syö polttoainetta. Nyt valmistaja on päättänyt pienentää kulutuslukemat järkevälle tasolle.Uuden, 86 kW:n tehoisen kolmisylinterisen rivimoottorin vääntö on kasvanut mukavasti.Ajossa yhden lisäsylinterin ja 340 lisäkuution tuoman edun huomaa. Valmistaja on ulosmitannut lisääntyneen väännön hyödyn muuttamalla toisiovälityksen paljon pidemmäksi ja lisäämällä vaihdelaatikkoon kuudennen vaihteen.Kun vanha Can-Am huusi 110 km/h nopeudessa 5 000 r/min, uusi moottori kiertääkin samassa nopeudessa vain 3 600 r/min. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 6,4 litraa satasella. Mittauksemme mukaan Can-Am kulutti 7,2 litraa, joskin koeajolenkillä ajettiin melkoisesti moottoritiellä.Hauska ajettavaAjossa Can-Am osoittautuu yhtä hauskaksi kuin edeltäjänsä. Boschin valmistama ajonvakautusjärjestelmä toimii esimerkillisesti eli se on erittäin turvallinen. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonestojärjestelmä ovat vakiovarusteena.Uudet etuiskunvaimentajat ovat parantaneet ohjaustuntumaa, eikä uutukainen kallistele mutkissa yhtä paljon kuin edeltäjänsä.Kulkupeli on tarkka eturenkaiden ilmanpaineista. Niissä kuuluu pitää painetta 1,34 +– 0,14 barin verran. Mikäli renkaat paineistaa kahteen kiloon, muuttuu ohjaus vaarallisen nopeaksi.Ajoasento on leppoisa ja tilava. Vakiovarusteiset stereot kuuluvat hienosti. Iso kate suojaa kuljettajaa ja matkustajaa ajoviimalta.Can-Am Spyderilla ajaa väsymättä matka-ajoa. Ajotuntuma vastaa sitä, että moottoripyörä ja moottorikelkka olisi risteytetty. Huonoa on se, että meidän uraisella tiestöllä aina joku renkaista on urassa.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Jari Saarentaus Can-Am Spyder Roadster RT Limited Hinta alkaen 34 593 € Moottori 1 330 cm³, kolmisylinterinen, vesijäähdytteinen, nelitahtinen rivimoottori, toisioveto hihnalla, viisivaihteinen, elektronisesti ohjattu polttoaineen suihkutus. Teho 85,8 kW (115 hv), 7250 r/min Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Vääntö 130,1 Nm (5000 r/min) Mitat akseliväli 1714 mm Tavaratila: 155 l Muu tieto Istuinkorkeus 77 cm, polttoainesäiliö 26 l, kuivapaino 459 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta