17.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Citroën C1 on autoluokkansa näppärä edustaja. Hyvää: pieni kääntösäde, pihit moottorit. Huonoa: niukka tavaratila, epäselvä mittaristo. Ketterä ja pieni kaupunkikulkija on yksi sisarusparvesta, jonka muut jäsenet ovat Peugeot 108 ja Toyota Aygo.Uuden Citroën C1:n kojelaudan keskiosan kirkas väri säväyttää. Pirteä ilme ei kuitenkaan muuta pikkuautoluokassa niin tavanomaista muovista tunnelmaa.Nuorempaa käyttäjäkuntaa puhuttelee seitsentuumainen näyttö ja uusi Mirror Screen -tekniikka, joka imaisee muutamalla käskyllä älypuhelimen sovellukset kuten navigaattorin auton näytölle – käytettäväksi kuin omalla kännykällä ikään.Citroën C1:n etuistuimet tarjoavat kohtuuhyvän sivutuen. Kuljettajan istuimen säätövarat ovat riittävät, joskin pitkäkoipisen voi olla vaikea löytää optimaalista ajoasentoa.Pyöreä mittaristo on erottuva ja lähes yhtä kookas kuin Mini Cooperissa, mutta ei kovin selkeälukuinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia pihejä moottoreitaTarjolle tulee kaksi uutta bensiinimoottoria, joista pihimmän e-VTi 68 Airdream -moottorin jatkona on viisivaihteinen manuaalivaihteisto.Jos autossa on alhaisen vierintävastuksen renkaat voi sammutusautomatiikkaa hyödyntävä kokonaisuus päästä kulutuksessa alle neljän litran sadalla kilometrillä.Tämän moottorin kumppaniksi voi valita myös uuden automatisoidun viisiportaisen ETG-vaihteiston, jonka erikoisuus on ryömintätoiminto. Tällä vaihteistolla keskikulutus nousee hitusen yli neljän litran, mutta hiilidioksidipäästöt pysyvät vielä alle sadan gramman.Sadan gramman rajan alitus on paitsi psykologinen saavutus, myös käytännöllinen etu, onhan eri maissa esimerkiksi vero- tai pysäköintietuja vähäpäästöisille autoille.Pikkuauton keulille voi valita myös ruudikkaamman VTi 82 -moottorin, jonka senkin hiilidioksidipäästöt pysyvät alle sadan gramman kilometrillä. Tällä 1,2 litran moottorilla 865-kiloinen kaupunkikirppu kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa.Ketterä ja ahdasCeeykkönen on ketterä kaupunkisokkeloissa. Hitusen alle 3,5-metrisen auton kääntösäde on vain 4,8 metriä.Tavaroille on tilaa niukasti, vaikka kontti onkin kasvanut 139 litrasta 196 litraan. Litroista viis, konttiin ei mahdu kahta lentolaukkua enempää.Autosta näkee hyvin eteen, mutta sivupeilit ja taustapeili saisivat olla kookkaammat.Äänieristys jättää toivomisen varaa, sillä matkustamon valtaa kumina ja rengasäänet etenkin kehnokuntoisilla ajoväylillä.Suomeen syyskuussaUutuus tulee tarjolle Suomeen syyskuussa. Koeajon perusteella eväät menestykselle ovat olemassa.Citroën C1 on myynyt vuodesta 2005 alkaen 780 000 autoyksilöä. Pikkuauton olikin jo aika uudistua.Ikävä kyllä pikkuautosta ei ole vielä kertoa hintoja.Teksti ja kuvat: Marko JokelaKatso myös sisarmalli Toyota Aygon koeajo. Citroën C1 VTi 82 PureTech Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3466 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 196 l Omamassa: 840–865 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous