17.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Citroën C1 on autoluokkansa näppärä edustaja. Hyvää: pieni kääntösäde, pihit moottorit. Huonoa: niukka tavaratila, epäselvä mittaristo. Ketterä ja pieni kaupunkikulkija on yksi sisarusparvesta, jonka muut jäsenet ovat Peugeot 108 ja Toyota Aygo.Uuden Citroën C1:n kojelaudan keskiosan kirkas väri säväyttää. Pirteä ilme ei kuitenkaan muuta pikkuautoluokassa niin tavanomaista muovista tunnelmaa.Nuorempaa käyttäjäkuntaa puhuttelee seitsentuumainen näyttö ja uusi Mirror Screen -tekniikka, joka imaisee muutamalla käskyllä älypuhelimen sovellukset kuten navigaattorin auton näytölle – käytettäväksi kuin omalla kännykällä ikään.Citroën C1:n etuistuimet tarjoavat kohtuuhyvän sivutuen. Kuljettajan istuimen säätövarat ovat riittävät, joskin pitkäkoipisen voi olla vaikea löytää optimaalista ajoasentoa.Pyöreä mittaristo on erottuva ja lähes yhtä kookas kuin Mini Cooperissa, mutta ei kovin selkeälukuinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia pihejä moottoreitaTarjolle tulee kaksi uutta bensiinimoottoria, joista pihimmän e-VTi 68 Airdream -moottorin jatkona on viisivaihteinen manuaalivaihteisto.Jos autossa on alhaisen vierintävastuksen renkaat voi sammutusautomatiikkaa hyödyntävä kokonaisuus päästä kulutuksessa alle neljän litran sadalla kilometrillä.Tämän moottorin kumppaniksi voi valita myös uuden automatisoidun viisiportaisen ETG-vaihteiston, jonka erikoisuus on ryömintätoiminto. Tällä vaihteistolla keskikulutus nousee hitusen yli neljän litran, mutta hiilidioksidipäästöt pysyvät vielä alle sadan gramman.Sadan gramman rajan alitus on paitsi psykologinen saavutus, myös käytännöllinen etu, onhan eri maissa esimerkiksi vero- tai pysäköintietuja vähäpäästöisille autoille.Pikkuauton keulille voi valita myös ruudikkaamman VTi 82 -moottorin, jonka senkin hiilidioksidipäästöt pysyvät alle sadan gramman kilometrillä. Tällä 1,2 litran moottorilla 865-kiloinen kaupunkikirppu kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa.Ketterä ja ahdasCeeykkönen on ketterä kaupunkisokkeloissa. Hitusen alle 3,5-metrisen auton kääntösäde on vain 4,8 metriä.Tavaroille on tilaa niukasti, vaikka kontti onkin kasvanut 139 litrasta 196 litraan. Litroista viis, konttiin ei mahdu kahta lentolaukkua enempää.Autosta näkee hyvin eteen, mutta sivupeilit ja taustapeili saisivat olla kookkaammat.Äänieristys jättää toivomisen varaa, sillä matkustamon valtaa kumina ja rengasäänet etenkin kehnokuntoisilla ajoväylillä.Suomeen syyskuussaUutuus tulee tarjolle Suomeen syyskuussa. Koeajon perusteella eväät menestykselle ovat olemassa.Citroën C1 on myynyt vuodesta 2005 alkaen 780 000 autoyksilöä. Pikkuauton olikin jo aika uudistua.Ikävä kyllä pikkuautosta ei ole vielä kertoa hintoja.Teksti ja kuvat: Marko JokelaKatso myös sisarmalli Toyota Aygon koeajo. Citroën C1 VTi 82 PureTech Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3466 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 196 l Omamassa: 840–865 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle