17.7.2014

Koeajo: Citroën C1

Toisen sukupolven Citroën C1 on autoluokkansa näppärä edustaja. Hyvää: pieni kääntösäde, pihit moottorit. Huonoa: niukka tavaratila, epäselvä mittaristo.

Ketterä ja pieni kaupunkikulkija on yksi sisarusparvesta, jonka muut jäsenet ovat Peugeot 108 ja Toyota Aygo.

Uuden Citroën C1:n kojelaudan keskiosan kirkas väri säväyttää. Pirteä ilme ei kuitenkaan muuta pikkuautoluokassa niin tavanomaista muovista tunnelmaa.

Nuorempaa käyttäjäkuntaa puhuttelee seitsentuumainen näyttö ja uusi Mirror Screen -tekniikka, joka imaisee muutamalla käskyllä älypuhelimen sovellukset kuten navigaattorin auton näytölle – käytettäväksi kuin omalla kännykällä ikään.

Citroën C1:n etuistuimet tarjoavat kohtuuhyvän sivutuen. Kuljettajan istuimen säätövarat ovat riittävät, joskin pitkäkoipisen voi olla vaikea löytää optimaalista ajoasentoa.

Pyöreä mittaristo on erottuva ja lähes yhtä kookas kuin Mini Cooperissa, mutta ei kovin selkeälukuinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia pihejä moottoreita

Tarjolle tulee kaksi uutta bensiinimoottoria, joista pihimmän e-VTi 68 Airdream -moottorin jatkona on viisivaihteinen manuaalivaihteisto.

Jos autossa on alhaisen vierintävastuksen renkaat voi sammutusautomatiikkaa hyödyntävä kokonaisuus päästä kulutuksessa alle neljän litran sadalla kilometrillä.

Tämän moottorin kumppaniksi voi valita myös uuden automatisoidun viisiportaisen ETG-vaihteiston, jonka erikoisuus on ryömintätoiminto. Tällä vaihteistolla keskikulutus nousee hitusen yli neljän litran, mutta hiilidioksidipäästöt pysyvät vielä alle sadan gramman.

Sadan gramman rajan alitus on paitsi psykologinen saavutus, myös käytännöllinen etu, onhan eri maissa esimerkiksi vero- tai pysäköintietuja vähäpäästöisille autoille.

Pikkuauton keulille voi valita myös ruudikkaamman VTi 82 -moottorin, jonka senkin hiilidioksidipäästöt pysyvät alle sadan gramman kilometrillä. Tällä 1,2 litran moottorilla 865-kiloinen kaupunkikirppu kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa.

Ketterä ja ahdas

Ceeykkönen on ketterä kaupunkisokkeloissa. Hitusen alle 3,5-metrisen auton kääntösäde on vain 4,8 metriä.

Tavaroille on tilaa niukasti, vaikka kontti onkin kasvanut 139 litrasta 196 litraan. Litroista viis, konttiin ei mahdu kahta lentolaukkua enempää.

Autosta näkee hyvin eteen, mutta sivupeilit ja taustapeili saisivat olla kookkaammat.

Äänieristys jättää toivomisen varaa, sillä matkustamon valtaa kumina ja rengasäänet etenkin kehnokuntoisilla ajoväylillä.

Suomeen syyskuussa

Uutuus tulee tarjolle Suomeen syyskuussa. Koeajon perusteella eväät menestykselle ovat olemassa.

Citroën C1 on myynyt vuodesta 2005 alkaen 780 000 autoyksilöä. Pikkuauton olikin jo aika uudistua.

Ikävä kyllä pikkuautosta ei ole vielä kertoa hintoja.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Katso myös sisarmalli Toyota Aygon koeajo.

Citroën C1 VTi 82 PureTech

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

60 kW (82 hv), 5750 r/min

Vääntö

116 Nm (2750 r/min)

Vääntö

116 Nm (2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,9 s

Huippunopeus

170 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,4 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

99 g/km

Mitat

pituus 3466 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm
Tavaratila: 196 l
Omamassa: 840–865 kg

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat