17.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Citroën C1 on autoluokkansa näppärä edustaja. Hyvää: pieni kääntösäde, pihit moottorit. Huonoa: niukka tavaratila, epäselvä mittaristo. Ketterä ja pieni kaupunkikulkija on yksi sisarusparvesta, jonka muut jäsenet ovat Peugeot 108 ja Toyota Aygo.Uuden Citroën C1:n kojelaudan keskiosan kirkas väri säväyttää. Pirteä ilme ei kuitenkaan muuta pikkuautoluokassa niin tavanomaista muovista tunnelmaa.Nuorempaa käyttäjäkuntaa puhuttelee seitsentuumainen näyttö ja uusi Mirror Screen -tekniikka, joka imaisee muutamalla käskyllä älypuhelimen sovellukset kuten navigaattorin auton näytölle – käytettäväksi kuin omalla kännykällä ikään.Citroën C1:n etuistuimet tarjoavat kohtuuhyvän sivutuen. Kuljettajan istuimen säätövarat ovat riittävät, joskin pitkäkoipisen voi olla vaikea löytää optimaalista ajoasentoa.Pyöreä mittaristo on erottuva ja lähes yhtä kookas kuin Mini Cooperissa, mutta ei kovin selkeälukuinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia pihejä moottoreitaTarjolle tulee kaksi uutta bensiinimoottoria, joista pihimmän e-VTi 68 Airdream -moottorin jatkona on viisivaihteinen manuaalivaihteisto.Jos autossa on alhaisen vierintävastuksen renkaat voi sammutusautomatiikkaa hyödyntävä kokonaisuus päästä kulutuksessa alle neljän litran sadalla kilometrillä.Tämän moottorin kumppaniksi voi valita myös uuden automatisoidun viisiportaisen ETG-vaihteiston, jonka erikoisuus on ryömintätoiminto. Tällä vaihteistolla keskikulutus nousee hitusen yli neljän litran, mutta hiilidioksidipäästöt pysyvät vielä alle sadan gramman.Sadan gramman rajan alitus on paitsi psykologinen saavutus, myös käytännöllinen etu, onhan eri maissa esimerkiksi vero- tai pysäköintietuja vähäpäästöisille autoille.Pikkuauton keulille voi valita myös ruudikkaamman VTi 82 -moottorin, jonka senkin hiilidioksidipäästöt pysyvät alle sadan gramman kilometrillä. Tällä 1,2 litran moottorilla 865-kiloinen kaupunkikirppu kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa.Ketterä ja ahdasCeeykkönen on ketterä kaupunkisokkeloissa. Hitusen alle 3,5-metrisen auton kääntösäde on vain 4,8 metriä.Tavaroille on tilaa niukasti, vaikka kontti onkin kasvanut 139 litrasta 196 litraan. Litroista viis, konttiin ei mahdu kahta lentolaukkua enempää.Autosta näkee hyvin eteen, mutta sivupeilit ja taustapeili saisivat olla kookkaammat.Äänieristys jättää toivomisen varaa, sillä matkustamon valtaa kumina ja rengasäänet etenkin kehnokuntoisilla ajoväylillä.Suomeen syyskuussaUutuus tulee tarjolle Suomeen syyskuussa. Koeajon perusteella eväät menestykselle ovat olemassa.Citroën C1 on myynyt vuodesta 2005 alkaen 780 000 autoyksilöä. Pikkuauton olikin jo aika uudistua.Ikävä kyllä pikkuautosta ei ole vielä kertoa hintoja.Teksti ja kuvat: Marko JokelaKatso myös sisarmalli Toyota Aygon koeajo. Citroën C1 VTi 82 PureTech Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3466 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 196 l Omamassa: 840–865 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä